Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groentehal Middelburg bereidt zich voor op het zomerseizoen

Tholen - In afwachting van Pasen, steekt Groentehal Middelburg opnieuw de handen uit de mouwen voor het komende zomerseizoen. Belgische en Duitse toeristen trekken dan weer in groten getale richting de Zeeuwse stranden en horecagelegenheden. "Het lijkt elk jaar meer te worden," vertelt Frank Leijnse, die samen met zijn vader Bart het familiebedrijf runt. Het is ieder jaar weer de kunst om een goede balans te vinden tussen het zomer- en winterseizoen, vooral op het gebied van personeel.

Frank en zijn vader Bart aan de keukentafel (foto Frank Leijnse)

Personele uitdagingen
Bij Groentehal Middelburg zijn ongeveer 30 personeelsleden in vaste dienst. In de wintermaanden is er sprake van overbezetting. "Het verschil tussen de seizoenen is heel groot; na Pasen kan de omzet zomaar verdriedubbelen," vertelt Frank. Het op- en afschalen door de inzet van flexibele werkkrachten is lastig. Frank merkt op: "Je weet niet zeker of ze er zullen zijn, en als ze er zijn, is het maar de vraag of ze het werk leuk vinden en snel kunnen oppakken. Bovendien heb je haast geen tijd om ze goed in te werken."

Inkoopstrategie en kwaliteitsgarantie
Inkopen doen ze zowel bij groothandels, importeurs en veilingen in Belgiƫ en Nederland als rechtstreeks bij telers. Frank zegt: "We gaan altijd voor hoge kwaliteit; als iets niet goed is, wil ik het zonder gedoe kunnen retourneren. Daar hebben we onze leveranciers ook op geselecteerd. Het blijft natuurlijk een natuurproduct, dus er gaat wel eens iets mis; wij leveren ook wel eens iets aan de klant dat eigenlijk niet had gemogen. Wij nemen dat altijd zonder discussie terug."

Lokale focus
Nu de lente aanbreekt, komt er ook meer lokaal product beschikbaar. Groentehal Middelburg probeert zoveel mogelijk lokaal in te kopen. Frank: "Ik geloof meer in lokaal dan in biologisch. Ik heb biologisch wel geprobeerd, maar uiteindelijk werkte de combinatie van biologisch en regulier niet en moesten we veel weggooien. Mensen die biologische producten willen, kunnen die beter in een gespecialiseerde winkel kopen. Vanuit de horeca is er ook weinig vraag naar bio, behalve naar biologisch citrus omdat ze de schil gebruiken in gerechten."

Groei in horeca
Groentehal Middelburg bedient zowel particuliere klanten als de horeca. De laatste tak is de laatste jaren sterk gegroeid, zodanig dat ze zijn uitgebreid naar een tweede locatie. "We hebben het altijd kunnen combineren vanuit de winkel. De laatste jaren is de vraag naar mise-en-place zo sterk gestegen dat dat niet meer vanuit de winkel lukte en zijn we verhuisd naar een bedrijfspand waar we een eigen snijkeuken hebben ingericht. Onze kracht is dat we recepten op maat snijden en dagvers kunnen leveren. Bij tekorten komen we het ook nog graag brengen. Door die flexibiliteit kunnen we ons goed onderscheiden van veel grote leveranciers."

Winkelomzet stabiel
De winkelomzet blijft door de jaren heen stabiel. Het assortiment is in de loop der jaren gemoderniseerd en uitgebreid met gesneden groenten, rauwkosten en kant-en-klaarmaaltijden die op ambachtelijke wijze worden klaargemaakt. Ook de winkel ondervindt de invloed van seizoenen.
Waar de horeca profiteert van mooi weer, profiteert de winkel juist als het geen strandweer is. Groentehal Middelburg fungeert ook als groothandel voor winkels en bedrijven in de omgeving. Frank: "Groentewinkels, voor zover die er nog zijn... het aantal boerderijwinkels is wel groeiende."

Toekomst
Verdere groei in de horeca zou goed mogelijk zijn, maar gezien de uitdagingen op het gebied van personeel, doet Frank niet aan acquisitie. Hij zet daar juist de rem op, want het is wel verleidelijk om in de rustige wintermaanden nieuwe klanten te werven. "Ik vind het belangrijker dat alles perfect blijft lopen en dat onze vaste klanten blijven. Daar zet ik voor de toekomst op in", besluit hij.

Voor meer informatie
Frank Leijnse
Groentehal Middelburg
www.groentehal.nl
[email protected]

Winkel
Spanjaardstraat 18
4331 ER Middelburg
Telefoon: 0118 567145

Horeca en Grootverbruikers locatie
Kleverskerkseweg 12
4338 PM Middelburg
Telefoon: 0118 57 89 74