Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sven Henze, Bio Freshi:

"Bij een biologisch product mag je ook een verantwoorde verpakkingsvorm verwachten"

Tholen - Na 12 jaar bij Udea te hebben gewerkt, is Sven Henze per 1 oktober 2017 in dienst getreden als operationeel manager bij Bio Freshi. De Bredase service supplier van biologische AGF betrekt momenteel een fors volume zoete aardappelen, pompoenen, pruimen, appelen, peren, gember, kurkuma en blauwe bessen vanuit Noord- en Zuid-Amerika. 



Een doelstelling die Sven zich gesteld heeft, is om een grotere beweging te creëren rondom milieuvriendelijke verpakkingsmogelijkheden, zoals laserbranding en bio-afbreekbare netverpakkingen. "Bio Freshi is al langer bezig met de laserbrandingstechniek en vermarkt op deze manier al de nodige courgettes, pompoenen en zoete bataten. Het is een fantastische manier om plastic te verminderen. Met name de Scandinavische en Duitse afnemers lopen er warm voor. Bij veel van de producten die we aanbieden, zoals pompoenen en zoete bataat komt het laseren ook goed tot zijn recht. De verwijzing naar biologisch is duidelijk zichtbaar op de producten. Gelaserde producten vinden hun weg voornamelijk naar partijen die biologisch naast conventioneel verkopen. Voor partijen die enkel biologisch verkopen, heeft een extra bio-vermelding immers geen zin."



Naast het laseren levert Bio Freshi ook al veel producten in afbreekbare netverpakkingen. "Het is eigenlijk absurd dat er nog zoveel (biologische) producten in reguliere netverpakkingen verkocht worden. Denk bijvoorbeeld aan de girsac-verpakkingen bij sinaasappelen, citroenen en avocado's, maar ook aan de traditionele netverpakkingen voor uien, sjalotten en knoflook. Relatief veel plastic ten opzichte van het product, zeker bij de Girsac. Wanneer er geen alternatief zou zijn prima, maar er zijn gewoon duurzamere en minder belastende alternatieven! Het kost veel tijd en overtuigingskracht om partijen te motiveren over te stappen op een alternatief, terwijl ze er in werkelijkheid niet veel voor hoeven te doen. De insteek is dan ook: Je hoeft niets te veranderen, dat hebben wij al voor je gedaan!"

De klanten die gestart zijn reageren positief. Natuurlijk mag je bij het product in deze verpakking best iets vertellen aan de consument. Het creëert een extra stukje bewustwording en wordt vaak ook gewaardeerd door de consument", aldus Sven.

Ook met de afzet van blauwe bessen is Bio Freshi volop bezig de 'single use plastics' te vervangen. "Met de sorteerlijn voor de blauwe bessen die we hier inpandig hebben staan, laten we zoveel mogelijk volumes in bulkverpakking binnenkomen. Deze bulk sorteren we hier vervolgens in de gewenste volumes tussen de 50 en 500 gram per verpakking", vertelt Sven. "Met onze telers die hun product in bulk aanvoeren, is dat uitstekend bevallen. Juist in de winterperiode, wanneer de bessen langer onderweg zijn en er in de regel meer kwaliteitsproblemen zijn, reduceer je op deze manier een hoop plastic. Het is ongelofelijk als je ziet hoeveel verpakkingen uiteindelijk de consument niet halen en moeten worden vernietigd omdat het product moet worden omgepakt in een nieuw bakje. Daarnaast zijn er ook veel alternatieven, zoals pulp- en suikerriet bakjes."

De grootste afzetmarkten voor Bio Freshi zijn Scandinavië en Duitsland. "Verder groeien we in Zwitserland en Oostenrijk, doen we redelijk wat handel richting Spanje en hebben we ook een gezonde klandizie op de Nederlandse markt", vertelt Sven. Met het prijsverschil tussen de biologische en conventionele handel houdt hij zich niet bezig. "Wij werken met een eenvoudig kostenmodel. Een gezonde uitbetaalprijs met daarbij een transparante keten, maakt in de regel dat we ons biologisch product voor een interessante prijs in de markt kunnen zetten. Als je bij alles wat je biologisch afzet de vergelijking moet gaan maken met conventioneel, dan doen we daar naar mijn mening met elkaar geen goed aan."



Hoewel de logistieke afstand van de overzeese producten een issue is, blijft die vraag volgens Sven toenemen. "Binnen Europa vinden de meeste klanten prima zelf hun weg naar de producten, maar in stromen die het Europese seizoen niet raken, kunnen wij ons onderscheiden. Dat doen we bijvoorbeeld met blauwe bessen van het najaar tot deze periode en met pompoenen van begin februari tot en met mei. In die periode is er geen concurrentie met het Europese seizoen, maar blijft er wel de vraag naar deze producten. Zeker 90% van onze overzeese handel arriveert per bootvracht. Luchtvracht zetten we alleen in bij kwetsbare producten als bosuien, sperziebonen en groene asperges, of in een uitzonderlijk geval zoals met blauwe bessen om het seizoen iets vroeger op gang te krijgen."

Sven vindt het moeilijk om een voorspelling te doen over de verder groei van de biologische markt. "Ik verwacht dat het bewustzijn op gezondheidsgebied bij de consument wel blijft groeien, dus dat is in ons voordeel. Het is aan ons als biologische leveranciers, om vooruit te blijven lopen. Dat begint met kritisch te zijn waar je het product vandaan haalt en hoe je het vervolgens in de markt zet. Wij kiezen voor integere partijen die echt staan voor bio en het er niet zomaar naast doen. Als de verpakking dan ook nog eens een verduurzamingsslag kan maken, dan is de cirkel al een heel eindje rond!"

Voor meer informatie:
Sven Henze
Bio Freshi
Mob: 06-46133779
sven@biofreshi.com