Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje kan ui positioneren vanwege gebrek aan grote maten in Europa

De uienoogst in Spanje is momenteel volop aan de gang, vooral in de regio's Castilië-La Mancha, Valencia en Murcia. Hoewel een groot deel van de uien nog geoogst moet worden, wijst alles erop dat er een lichte afname van de volumes zal zijn ten opzichte van het vorige seizoen. Dit is vooral te wijten aan de vele stormen, die soms samengingen met hagel.

"De overvloedige regenval van begin september heeft gezorgd voor een vertraging van de oogstwerkzaamheden. Toch is de ui dit jaar over het algemeen van goede kwaliteit, vooral de teelt die aan de hagel zijn ontsnapt", zegt Alfonso Tarazona, directeur van Exporteur- en Oogstvereniging van Uien ACEC.

Met betrekking tot de maten zou Spanje dit jaar kunnen profiteren van de aanzienlijke afname van grote maten in de rest van Europa, vooral in Nederland, vanwege de lange periode van droogte. "Over het algemeen heeft de Spaanse oogst goede maten. Genoemd moet worden dat er een grote beschikbaarheid is van grote maten in Ciudad Real, in Castilië-La Mancha -de belangrijkste teeltregio in Spanje-. Dit dankzij het besluit om meer in te gaan zetten op het transplanteren van uien in plaats van het zaaien. We merken dat de vraag naar uien met grote maten elke dag toeneemt", aldus Tarazona.

Momenteel schommelen de telersprijzen van ui tussen de 0,18 en 0,20 euro per kilo, terwijl de afzetprijzen op de markt rond de 0,28 euro liggen, waardoor de marges voor marketeers tamelijk krap zijn. "Op het moment zijn de prijzen enigszins laag omdat er genoeg aanbod is, maar het is zeer waarschijnlijk dat deze zullen gaan stijgen wanneer de oogst half oktober beëindigd wordt".