Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Douane en brexit: "Kom in actie"

Roel van ’t Veld is brexit-coördinator bij de Douane. Met zijn team is hij drukdoende alles in goede banen te leiden voor het naderende vertrek van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU). Wat er de komende maanden ook gebeurt, van ’t Veld is er klaar voor. “De Douane is voorbereid op een brexit per 29 maart 2019.”

Wat is op dit moment uw grootste zorg?
“Het voorbereiden op de brexit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de overheid en private partijen. Uit recent onderzoek van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat maar 18 procent van de ondervraagde ondernemers echt is voorbereid op de brexit. Dat een groot aantal bedrijven dus onvoldoende voorbereid is, is op dit moment onze grootste zorg.”

Welke stappen zijn er al gezet en welke moeten nog worden gedaan?
“Het vertrek van het VK uit de Unie zorgt ervoor dat de douane te maken krijgt met meer aangiften en nieuwe processen. Daardoor is er meer werk en die toename vangen we op door nieuwe medewerkers te werven. Als de handelsvolumes met het VK hetzelfde blijven, hebben we bij de douane 928 fulltime medewerkers nodig. In meerdere tranches worden medewerkers geworven. Naast een toename van het aantal aangiftes is er ook sprake van nieuwe processen. Zo krijgen we te maken met de herinvoering van de douaneformaliteiten en toezicht op de ferry’s van en naar het VK. Het gaat dan om de havens van Hoek van Holland, Vlaardingen, IJmuiden, Europoort en Vlissingen. Dat zijn geen kleine havens als je ziet hoeveel trailers en vrachtauto’s daar aankomen en vertrekken. In overleg met private partijen wordt gewerkt aan de inrichting van douaneprocessen die daar nodig zijn na de brexit.”

Wat kun je als bedrijf al doen ondanks dat er nog veel onduidelijkheid is rondom de brexit.
“Het is belangrijk om te benadrukken dat de uitkomst van de brexit helemaal niet zo onzeker is. Het VK trekt zich terug uit de EU, dat is de interne markt en de douane-unie. Dat betekent dat er straks aangifte moet worden gedaan bij de douane. Ook de regels rondom de oorsprong van goederen gaan veranderen. Dat is zeker, of er nu wel of geen handelsakkoord komt. Daarom is het belangrijk om te weten wat de impact daarvan is op een bedrijf. Waar raakt de brexit de bedrijfsprocessen en waar moet dan rekening mee worden gehouden? Dat inzicht kan bijvoorbeeld worden verkregen met de brexit impact scan. Een andere stap die ondernemers sowieso kunnen nemen is het aanvragen van een EORI-nummer. Dat is een identificatienummer voor bedrijven en is altijd nodig, ongeacht de aard en omvang van de handel. Zonder zo’n EORI-nummer is zakendoen met bedrijven in het VK niet mogelijk. Daarnaast is het verstandig om te bepalen hoe de verplichte aangifte wordt gedaan. Er kan op verschillende manieren elektronisch aangifte worden gedaan van de goederen die straks worden geëxporteerd naar of geïmporteerd uit het VK. Dit proces kan worden uitbesteed aan een douane-expediteur of kan zelf worden gedaan met behulp van speciale software. Op onze website is daar meer informatie over te vinden.

Is de douane voorbereid op een toestroom van aanvragen voor vergunningen en registraties? Krijgen aanvragers op tijd de benodigde papieren?
“Het aanvragen van een identificatienummer gaat op zich vrij snel. Maar als 35.000 bedrijven dat op 28 maart 2019 gaan doen, dan is het zeker dat niet iedereen op 29 maart een EORI-nummer in bezit heeft. Het is in ieder geval belangrijk dat ondernemers zelf in actie komen. Zelfs als er een overgangsperiode tot eind 2020 wordt overeengekomen tussen de EU en het VK, is een EORI-nummer aanvragen en voorbereidingen treffen op aangifte doen bij de douane een must.”

Moeten transporteurs straks rekenen op lange files bij de douane in de havens?
“Het bedrijfsleven en de douane werken nu al samen in de mainports om een zo efficiënt grensproces mogelijk te maken. Met Rotterdam als veruit de grootste haven van Europa en Schiphol als een van de grootste vrachtluchthavens is een efficiënt douaneproces een absolute noodzaak. Een efficiënt douaneproces is ook het streven voor het goederenverkeer met het VK, maar daar hebben we wel de inzet van bedrijven bij nodig. Zij kunnen helpen door tijdig aangifte te doen of te laten doen en zich goed voor te bereiden op de brexit.”

Wat gaat de douane de komende tijd nog doen om ondernemers te informeren en te helpen bij de voorbereiding?
“Het belangrijkste is dat ondernemers zelf in actie komen. Maak gebruik van de brexit impact scan, het brexitloket en natuurlijk de informatie op de website van de douane. Daarnaast zijn we aanwezig op voorlichtingsbijeenkomsten en bijvoorbeeld bij de Intermediairsdagen om bedrijven bij te praten en te helpen.”

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: