Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Importeur uit Hamburg start het seizoen met nieuwe bedrijfsnaam Elbfresh

Egyptische bosuien steeds vaker in Duitse retail en groothandel te vinden

In Duitsland komen er momenteel steeds minder bosuien uit eigen land op de markt, waardoor de aandacht steeds meer verschuift naar importproducten. Tot aan het einde van deze week worden de laatste partijen uit Duitse teelt op de markt gebracht. Daarna komen er bosuien uit Egypte op de markt. Ook grootleverancier Elbfresh uit Hamburg is na een herstructurering van zijn bedrijf klaar voor een interessant seizoen: parallel aan de continu groeiende vraag in de Duitse groothandel en retail wordt de teelt in Egypte jaarlijks uitgebreid, zegt directeur Mohamed Moustafa.

In Nederland worden de eerste bosuien uit Egypte reeds verkocht: vanwege de presentie van bosuien uit eigen land op de markt is het prijsniveau momenteel echter nog relatief laag.  „De importproducten moeten voordelig aangeboden worden om ze überhaupt kwijt te raken, omdat er nog Duitse bosuien verkrijgbaar zijn. Volgens onze bronnen is het echter eind deze week definitief klaar met het Duitse aanbod voor dit seizoen. Daarom hebben we besloten om later met het seizoen te beginnen: vorig jaar verkochten we de eerste Egyptische bosuien al op 5 november. Hoewel er ook toen nog Duitse bosuien op de markt waren, hadden we prijstechnisch gezien iets meer speelruimte", zegt Mohamed.

Uitbreiding van de teelt
De bosuien uit Egyptische teelt zijn al sinds de oprichting van het bedrijf het hoofdproduct van de importeur uit Hamburg. „We hebben het voordeel dat Egypte in deze periode de enige aanbieder op de markt is. Italië houdt op, Duitsland houdt op en daarmee blijft er nog maar één aanbieder over die de bosuien in grote hoeveelheden en van goede kwaliteit kan leveren. Tegelijkertijd zijn er nieuwe telers die met de teelt van bosuien beginnen. Er zijn weliswaar alternatieve aanbieders in deze periode, zoals Marokko, maar zij zijn echter nieuw in dit segment en moeten nog de ervaring en de kennis verzamelen.''

Precies op tijd voor de start van het nieuwe seizoen: een nieuw logo en bijpassende verpakkingen

Aan het begin van het seizoen zijn er, zo vertelt Mohamed, ieder jaar een groot aantal aanbieders die hun producten op de markt brengen. Na de jaarwisseling zijn velen van hen niet meer in staat om hun clientèle van voldoende producten te voorzien. „Eind januari/begin februari komt het hierdoor tot knelpunten in het aanbod. Dit houdt echter slechts twee tot drie weken aan.'' Een andere tendens zijn de uitgesproken kwaliteitsvoorschriften in de Duitse handel. „Er is hier bijvoorbeeld nauwelijks vraag naar de variëteit Gizeh, dit in tegenstelling tot de Photon die zich al lang bewezen heeft.'' Ook zijn er binnen de markthandel twee verschijningen: „We verkopen lange (50 cm) en korte (30 cm) bosuien , die afhankelijk van het moment in het seizoen en de klantengroep beide gewild zijn. In de retail is er vooral vraag naar de bundels van 10 stuks. Bij de groothandel is er daarentegen eerder vraag naar de bundels van 14 stuks.''

De huidige markt wordt inmiddels het hele jaar door van bosuien voorzien. Hoewel lokaliteit momenteel echt een ding is, laat het importproduct zich eveneens goed verkopen. „Er is altijd vraag naar bosuien, ook buiten het Duitse seizoen. Bovendien worden de bosuien afhankelijk van beschikbaarheid als actieaanbieding verkocht. Het seizoen loopt normaal gesproken eind april/begin mei ten einde - precies op tijd voor de start van het Duitse seizoen.''

Akkers in Egypte

Herstructurering
Dit jaar worden de bosuien ook voor het eerst onder het nieuwe label Elbfresh aangeboden. Onlangs werd de naam van het bedrijf gewijzigd en zo ontstond uit Greenstar het huidige Elbfresh - verantwoordelijk voor de importafwikkeling en de handel - en Elbfresh Egypte, die zich overwegend bezighoudt met het sturen van de teelt en de export. Onder het eigen merk worden naast Egyptische bosuien ook citrus en Turkse paprika's afgezet. „Vanwege deze bedrijfsopbouw zijn we in staat om de Duitse retailketens en groothandelsklanten direct vanuit de oorsprong van producten te voorzien en een contactpersoon ter plaatse te garanderen. Inmiddels beschikken we over een areaal van 400 hectare voor alleen bosuien (op circa 100-150 hectare daarvan wordt naar behoeft geteeld) en we hebben ons ten doel gesteld om binnenkort naast de Duitse retail ook grote klanten in Nederland te beleveren. Hier zijn wij interessante kansen vanwege onze opgebouwde contacten en onze liggen aan handelsknooppunt Hamburg.''

Groothandel in Hamburg
Elbfresh houdt zich bezig met de directe levering aan retailketens en beschikt bovendien over een verkoopstand op de Großmarkt Hamburg, waar meer dan de helft van de totale omzet behaald wordt. Zowel de groothandels- alsook de retailklanten wordt een gemengd palet aan importproducten uit verschillende herkomstlanden ter beschikking gesteld - onder andere gember, citrus, knoflook, paprika's, zoete aardappelen en tomaten.

Verdere informatie:
Elbfresh GmbH
Mohamed Moustafa
Großmarkt Hamburg Stand 263
Banksstraße 28 20097 Hamburg
+49 (0) 40 / 300 618 64
mohamed@elbfresh.de 
www.elbfresh.de