Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet Maersk +31% in Q3

Tholen – A.P. Moller-Maersk zag de omzet in het derde kwartaal met 31% stijgen tot 10,1 miljard dollar. Zonder de groei als gevolg van de overname van Hamburg Süd noteert de rederij een omzetgroei van 12%. De stijgende lijn is in alle segmenten te zien.

Het onderdeel non-Ocean groeide met 15% en draagt nu bijna een derde (31%) bij aan de totale omzet van de rederij. Voor het onderdeel Ocean steeg het volume met 27% (5% excl. Hamburg Süd). Daarmee groeide Maersk sneller dan het marktgemiddelde. “Voor onze activiteiten in Ocean zijn de hoge bunkerprijzen die niet volledig gecompenseerd worden uitdagend. Desondanks zet de verbetering van de resultaten door in het derde kwartaal,” aldus Søren Skou, CEO van A.P. Moller-Maersk. De gemiddelde bunkerprijs lag 47% hoger dan in het derde kwartaal van 2017.

De onderliggende winst over het derde kwartaal komt uit op 251 miljoen dollar tegen 254 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Ondanks de hogere bunkerprijzen steeg het EBITDA met 16%.

In het derde kwartaal van 2017 werkten de gevolgen van de cyberaanval door. Die aanval op Maersk Line, APM Terminals en Damco resulteerden in lagere volumes in dat kwartaal en hogere kosten. “De verklaring van de cijfers jaar-op-jaar moeten in dat licht gezien worden,” aldus Maersk.

Over heel 2018 verwacht de rederij een EBITDA tussen de 3,6 en 4,0 miljard dollar. Dat is een kleine aanpassing op de bandbreedte die eerder gesteld werd op 3,5 tot 4,2 miljard dollar. Daarnaast verwacht de rederij een groei in het volume in lijn met de markt: 3 tot 4%. Eerder werd een iets lagere groei geraamd.

 

Klik hier om de resultaten te bekijken.