Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John-Pieter Schipper, CEO bij Bejo bij Leaders in Food:

"Groentezaadveredeling is op een primitieve manier begonnen"

Op de vraag hoe het komt dat Nederland zo goed is in het maken van groentezaden vertelt John-Pieter Schipper bij Leaders in Food dat dat primitief begonnen is. Hij is CEO bij groentezaadveredelaar Bejo. Het bedrijf uit Warmenhuizen is eigendom van familie Beemsterboer en Jong en bestaat bijna 125 jaar. In 1978 fuseerden hun zaadbedrijven. De zaden van rode kool, uien en bieten worden verkocht in meer dan 125 landen. Het bedrijf heeft bijna 400 miljoen omzet en er werken 2200 mensen.

Hoe komt het dat Nederland zo goed is in het maken van groentezaden?
John-Pieter: "Groentezaadveredeling is op een primitieve manier begonnen. Telers ontdekten dat het loonde om planten met elkaar te kruisen. Door verder te gaan met nieuwe planten kregen ze steeds betere rassen. De handelsgeest zorgde ervoor dat telers kleine zaadbedrijfjes werden. Nederland, en vooral de kop van Noord-Holland, is het epicentrum van groentezaad."

Bekijk en beluister de podcast hieronder:

Publicatiedatum: