Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart Nemegheer, De Aardappelhoeve:

"Na jaren van consumptiedaling is er dit jaar weer een stijgende lijn in verkoop verse aardappelen"

Tholen - De verkoop van verse consumptieaardappelen laat een opvallende stijging zien dit seizoen. Dit vertelt Bart Nemegheer van De Aardappelhoeve. "Na jaren van daling in consumptie lijken de consumenten de weg naar de verse aardappel weer teruggevonden te hebben."

"Eigenlijk is dit al de ganse winterperiode het geval", gaat de ervaren handelaar verder. "We draaien mooie volumes, maar dan komt altijd de vraag op of dit alleen voor jou geldt of dat anderen hetzelfde ervaren. Echter hoorden we bij navraag toch dat iedereen een stijgende lijn in de verkoop ziet. Retailers spreken van een stijging van om en nabij de 5 procent ten opzichte van 2022." En dat is, zo legt Bart uit, een zeer positieve ontwikkeling. "De laatste 10 jaar, op de uitzonderlijke coronajaren na, was er sprake van een gestage daling in de consumptie. Dit was toch enigszins zorgwekkend, maar de kentering laat zien dat de waardering voor de Belgische aardappel weer terug is."

Wat de reden hiervoor is, kan volgens hem aan meerdere factoren toegeschreven worden. "Ik denk dat er een aantal punten meespelen. Zo zijn aardappelen dit seizoen aan de dure kant, maar vergeleken met bijvoorbeeld de granen valt dit nog relatief mee. De aardappelen zijn wat duurder door de gigantische vraag vanuit de industrie. Daarnaast zijn er door de overstromingen in het najaar nog wat aardappelen in de grond blijven zitten, die we nu als verloren beschouwen. We zullen echter met deze nieuwe klimatologische realiteit, die de nodige risico's brengt, moeten leven. Aan de andere kant hebben we jaren met hele lage prijzen moeten werken, wat voor de producenten zeer lastig was. Iets duurder is dan niet erg. Bovendien blijkt men ervoor te willen betalen. Zeker nu rijst en pasta nog prijziger zijn."

Bereidingsmogelijkheden
"Daarnaast zijn we al jaren bezig om de aandacht te vestigen op hoe duurzaam en gezond een aardappel is. Nu de gezondheid onder de consument steeds meer aandacht krijgt, zal dat ook tot een herwaardering van de aardappel hebben kunnen leiden. Ten slotte is de aardappel al tijden niet meer het oubollige product zoals men hem vroeger zag. Het is niet enkel koken, bakken of frituren. Nee, tegenwoordig zijn er meer dan genoeg bereidingen in een groot scala aan recepten. Zeker de jongere generatie heeft ontdekt wat ze allemaal met een aardappel kunnen. Er zijn veel mogelijkheden tot kruiding, waarmee men alle kanten op kan. We zien hierdoor ook een populariteit bij bijvoorbeeld gezinnen. Het is niet altijd makkelijk kinderen hun groenten te laten eten, maar een heerlijke puree met knolselderij of wortel maakt het toch een stuk aantrekkelijker. Het zijn allemaal kleine factoren die samen voor de positieve ontwikkelingen zorgen in de verkoop van verse aardappelen."

Een manier waarop ook De Aardappelhoeve op deze ontwikkelingen inspeelt, is met haar merk The Potato Chef. "Dit is in het leven geroepen om de grote verscheidenheid aan aardappelmogelijkheden te laten zien en neemt bovendien alle uitdagingen van koken met de aardappel weg. Dat segment is al jaren groeiende. En met name in de gekruide varianten groeien de volumes elk jaar met dubbele cijfers. Het is ook makkelijk, hè, want je hoeft niet meer na te denken hoe je de aardappelen bereidt. Er zijn zakjes met rozemarijn, ui of knoflook, die je simpelweg alleen opbakt en het kan op tafel. De consument kan of wil niet meer uren bezig zijn met het schillen, koken of kruiden van aardappelen en daarin willen we dan ook graag voor iedereen een keuzemogelijkheid hebben in ons assortiment."

Bio uit zwaar weer
Waar de seinen voor de conventionele verse aardappelen dus goed zijn, heeft het voor het biologische segment dit seizoen niet altijd mee gezeten. "In het begin van het jaar had biologisch het zeer lastig. Toen de oorlog uitbrak in Oekraïne waren de mensen heel voorzichtig met haar bestedingen. Biologisch was daar het eerste slachtoffer van. Echter zien we nu dat de verkoop voor het eerst sinds oktober weer een stijgende lijn laat zien. Men lijkt langzaam weer te willen uitgeven, waardoor men ook weer naar biologisch terugkeert. Nu is het hopen dat deze lijn zich doorzet, zodat zij ook mee kunnen profiteren van de positieve ontwikkelingen die conventioneel weer doormaakt", zo besluit Bart.

Voor meer informatie:
Bart Nemegheer
De Aardappelhoeve
Putterijstraat 7A
8700 Tielt (België)
+32 (0)477 29 17 84
bart@deaardappelhoeve.be
www.deaardappelhoeve.be