Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roger Boons, Greenyard Logistics Poland:

"We bieden met ons platform wereldwijde producenten toegang tot de Poolse retailmarkt"

Tholen - Enthousiasme voor de Poolse markt kan Roger Boons niet worden ontzegd. Nadat hij in 1985 zijn intrede deed in de AGF-sector, was hij al vrij snel na de val van de Berlijnse Muur actief voor de toenmalige New Zealand Kiwifruit Marketing Board (Zespri) om de Oost-Europese markt te betreden. De laatste zes jaar is de Belg terug op het oude nest als commercieel directeur bij Greenyard Logistics Poland.


Roger te midden van zijn collega's Martyna Oficjalska en Kinga Materska tijdens de beurzen

"In 2020 hebben we besloten alle handelsactiviteiten te stoppen in Polen. Sindsdien opereren we voor 100% als onafhankelijke dienstverlener. De voornaamste reden hiervoor was dat we zagen dat de grote retailers zich strategisch meer en meer richten op direct sourcing. Daar hebben wij met onze faciliteiten volledig op ingespeeld", vertelt Roger. "Inmiddels hebben we voor onze versactiviteiten logistieke centra in Warschau, Poznan en Gdansk. We bieden hiermee 28.000 m2 aan koelruimte en 29.000 m2 diepvries aan in diverse temperatuurzones van -20 tot +18°C ."

24 jaar actief in Polen
"Ik geloof sterk in dit 'geïntegreerde klantenrelatiemodel', wat voor de Greenyard Group niet onbekend is. We opereren als full supply chain aanbieders en nemen voor onze retailklanten en hun leveranciers de volledige dienstverlening voor onze rekening. De retailers geven vervolgens aan in welke specificaties de leveranciers de producten op hun DC's kunnen aanleveren. Aan ons de taak om de leveranciers comfort te geven en de potentie van de Poolse markt verder uit te nutten. De afgelopen jaren is gebleken hoeveel animo hiervoor is. Veel wereldwijde producenten met erkende merken hadden wel interesse in de Poolse markt, maar hadden nood aan een onafhankelijke, lokale logistieke partner. Wij zijn inmiddels 24 jaar in het land actief en weten van de hoed en de rand. We zijn de afgelopen jaren zeer sterk gegroeid en rekenen voor de komende jaren gemiddeld met 15% toename."

"Ook hebben we in de loop der jaren onze added value services uitgebreid. Zo bieden we wereldwijde AGF-leveranciers de toegang tot de Poolse retailmarkt door in eigen huis alle producten te keuren, sorteren, koelen, rijpen, verpakken en met ons goed georganiseerd transportteam (en deels eigen wagenpark) dagelijks de producten te distribueren naar alle mogelijke DC's die Polen rijk is. Dat is redelijk uniek. Een pallet in- en uitladen kunnen veel mensen, maar die dagelijks afleveren op elk DC is niet zo evident. Daarnaast bieden we in toenemende mate onze diensten aan voor de Poolse exporteurs/importeurs voor wie we de import- en exportcontainers behandelen met ons eigen forwarding department", vertelt Roger.

Stijgende koopkracht
"De Poolse markt heeft een enorm potentieel. Zo zit de consumptie van AGF ingebakerd in de Poolse cultuur. Vanouds is Polen een zeer prijsgevoelige markt, met discount als het meest voorkomende retailsegment, maar de afgelopen jaren stijgen de lonen en daarmee de koopkracht fors. Alle grote wereldwijde producenten hebben daarom de laatste jaren wel hun oog laten vallen op Polen. En niet voor niets, er wonen bijna veertig miljoen mensen in een gezonde economische omgeving met een AGF-consumptie die nog veel groeiruimte biedt in een zeer divers en uitgebreid retaillandschap. Want gezond eten en leven staat ondertussen in Polen hoog op de agenda."

"Traditiegetrouw is de importmarkt in de zomermaanden wat lastiger, omdat veel Poolse consumenten dan erg trouw blijven aan lokale producten, zoals zachtfruit. Maar jaarrond zien we een enorme vraag ontstaan, zeker naar de 'new kids on the block' zoals avocado's, mango's en import blauwe bessen. Met die exoten kwam men vroeger nooit in aanraking en het zijn dan ook hele dankbare consumenten voor deze producten, naast het standaard gamma aan groenten, bananen, appelen, citrus en druiven", vertelt Roger. "Bovendien is het land qua infrastructuur enorm ontwikkeld. Toen ik net na de val van de muur Polen bezocht waren de wegen en faciliteiten slecht en was het met de bereikbaarheid ook niet best gesteld. In relatief korte tijd is het land qua infrastructuur in een rap tempo ontwikkeld."

Nieuwe origines
Veel AGF-producten van over de hele wereld haalt Greenyard op vanuit de havens van bijvoorbeeld Rotterdam of Koper. "Traditioneel spelen Spanje en Italië een prominente rol bij de aanvoer naar Polen, maar we zien de laatste jaren een forse toename vanuit origines als Egypte, Turkije, Israël, Griekenland en Marokko. Met name vanuit de haven van Koper - waarbij we een gunstige transittijd hebben - zien we de volumes toenemen, niet alleen in citrus, maar ook in groenten. Ik verwacht dat dit momenteel gezien de Rode Zee-perikelen alleen nog maar zal toenemen."

Ook de concurrentie zit niet stil. "Je ziet een aantal nieuwe serviceproviders zich profileren op de markt en ook steeds meer handelsbedrijven bieden logistieke diensten aan om een volledig servicepakket richting de retail te leveren. Maar ik ben blij dat de concurrentie toeneemt, daaruit blijkt dat het model zin heeft", constateert Roger. "Maar de markt heeft potentie genoeg. Als je alleen maar naar de avocadoconsumptie kijkt, dan is die weliswaar gigantisch gestegen, maar valt er nog een wereld te winnen. Onze grootste uitdaging is om relevant te blijven, waarde toe te voegen en in te spelen op nieuwe trends in de markt. Ons model kan alleen maar groeien als de interesse vanuit de retail blijft toenemen om rechtstreeks te sourcen. Daarom moeten we alert blijven en de boot niet missen."

"Vanouds worden veel AGF-producten in Polen nog los verkocht, maar we zien het traditionele verpakkingsaanbod verschuiven naar andere verpakkingen en machines. Daar spelen we op in door alle mogelijke verpakkingen te voeren. Vroeger hadden we in Polen nog het voordeel van de goedkope arbeid, maar dat verschil wordt door de stijgende lonen kleiner. Vandaar dat we vol inzetten op automatisering, optimalisatie, en innovatie!"

Voor meer informatie:
Roger Boons
Greenyard Logistics Poland Sp. z o.o.
Ul. Wiśniowa 1
96-321 Żabia Wola / Polen
Tel.: +48 570 879 919
Roger.Boons@greenyardlogistics.pl
www.greenyardlogistics.pl