Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Heuer Logistics verscheept voor het eerst Gala-appelen in CA-containers naar India

Als gerenommeerde logistieke dienstverlener houdt Heuer Transport Logistics, gevestigd in de Duitse Bremerhaven, zich niet alleen bezig met de import van AGF, maar ook met de export van Noord-Europese producten, zoals appelen naar India. De lange omwegen rond de Kaap dwingen de specialisten in zeetransport nu om alternatieve zeevrachtoplossingen te vinden voor bederfelijke producten. Daarom heeft Heuer in de laatste week van februari voor het eerst een koelcontainer met CA-technologie geladen, een baanbrekende innovatie voor de Europese fruitexport. Het schip met in totaal 23 ton Poolse Gala-appelen zal naar verwachting begin april aankomen in Nhava Sheva bij Mumba, laat Heuer-directeur Jan Zobel weten.

Het hogere stikstofgehalte in de lucht (ca. 95%) vertraagt het bederfproces van het hardfruit aanzienlijk, zodat het het langere zeetransport zonder problemen kan doorstaan. Vergeleken met normale koelcontainers zijn de CA-containers aanzienlijk duurder (ca. 1.000 US$). "De verlader kan er echter zeker van zijn dat de producten daadwerkelijk vers en zonder kwaliteitsverlies op de plaats van bestemming aankomen. Vroeger was de transittijd van Noord-Europa naar India 28 dagen, nu is dat minstens 40 dagen. Dit zijn natuurlijk totaal andere omstandigheden waarmee we te maken hebben", legt Zobel uit. Voor het Noord-Duitse op- en overslagbedrijf is dit een proefzending. Toch hoopt Heuer in de toekomst op regelmatige orders.


Jan Zobel (Heuer Logistics) en Filipe Almeida (Sales Manager Reefer Germany, ONE)

Tot nu toe waren CA-containers in de Europese AGF-export eerder zeldzaam, omdat men voornamelijk langer houdbare producten verscheepte en de
transittijden meestal kort genoeg waren. Hoofdgebruikers van de technologie zijn vooral exporteurs van zachtfruit en avocado's van het zuidelijk halfrond. Zobel spreekt echter van een interessante nichemarkt met veel potentieel. Want alleen al naar India worden wekelijks gemiddeld 15 tot 20 koelcontainers met pieken tot 50 containers geladen. Andere potentiële bestemmingen voor de CA-zendingen zijn Singapore, Maleisië of Thailand. "Als dit een groeiende pijler wordt, is het slechts een kwestie van tijd voordat ook andere logistieke dienstverleners deze service zullen aanbieden. We hebben echter een speciale training gekregen, waardoor we ten opzichte van anderen een zekere voorsprong hebben. Men mag tenslotte niet vergeten dat de technologie zich snel ontwikkelt. Er zijn bijvoorbeeld CA-containers waarin bananen al tijdens het zeetransport verder rijpen."

Een CA-container: Volgens Zobel heeft de Poolse appelsector nu ook de Zuid-Amerikaanse exportmarkt in het vizier. Dit zou de fruitlogistiek in de Noord-Duitse zeehavens een verdere impuls kunnen geven.

Begin van het Egyptische seizoen voor primeuraardappelen
Ongeacht de CA-kwestie zijn er de afgelopen jaren veel veranderingen geweest in de groenten- en fruitsector, vervolgt Zobel. In plaats van bananen en exoten, die nu voornamelijk in de westelijke zeehavens worden verwerkt, worden in de Noord-Duitse havens nu steeds meer aardappelen overgeslagen, zoals primeuraardappelen uit Egypte. "De eerste containers kwamen hier eind februari aan, veel vroeger dan normaal. Vanwege de relatief zwakke Duitse aardappeloogst verwachten we dit jaar een groot aantal containers en, gezien de grote vraag, een navenant grote volumestroom. Het is zelfs mogelijk dat we een recordjaar tegemoet gaan. Dit zal echter pas na Pasen duidelijk worden, d.w.z. aan het begin van het hoogseizoen. Daarnaast verwerken we ook consumptieaardappelen uit Israël en frietaardappelen uit het Middellandse Zeegebied. Vanwege het Europees kampioenschap voetbal in juni verwachten we dit jaar een grotere vraag in dit laatstgenoemde segment," besluit Zobel.

Voor meer informatie:
Jan Zobel
Heuer Transport Logistics GmbH
Steubenstr. 20
27568 Bremerhaven - Duitsland
Kantoor Bremerhaven: +49 (0)471 48 73165
Kantoor Hamburg: +49 (0)40 788 7942
info@heuerlogistics.de
www.heuerlogistics.de

Publicatiedatum: