Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Lars Wallaart, Contimeta: "We denken vanuit de verpakkingsbehoefte van de klant"

"Goedkoop en stabiel verpakken blijft een kunst"

Tholen - Contimeta is een handelsonderneming die (transport)verpakkingsoplossingen biedt aan diverse sectoren, vooral diegene waar het belangrijk is dat het productieproces ongestoord zijn doorgang kan vinden. Op het gebied van verpakkingsoplossingen bedienen ze ook de AGF-sector. "Het folie wikkelen en omsnoeren zijn de twee meest gangbare manieren om producten te zekeren", vertelt Lars Wallaart, Business Unit Manager Verpakkingen. "We denken vanuit de verpakkingsbehoefte van de klant. In de AGF-sector is voornamelijk sprake van fragiele en bederfelijke producten en snelle distributie hiervan. Dit heeft grote invloed op de verpakkingsbehoefte."



Verpakkingsmachines
"Contimeta levert een breed gamma verpakkingsmachines. Dat zijn met name machines voor transportverpakking. Ons bedrijf is opgericht in 1932 en we zijn ook al jaren actief in de voedingssector." Lars benadrukt dat ze zich heel breed oriŰnteren. "Een brede vertegenwoordiging in alle sectoren van de markt is belangrijk voor de continu´teit als verpakkingsbedrijf. Zo is de van oudsher belangrijke bouwsector sterk gekrompen en daarmee de afzet van verpakkingsmaterialen en ľmachines in deze sector. In de AGF-sector hebben we ook diverse klanten. Naast wikkelmachines worden in de AGF sector ook nog regelmatig koordbindmachines voor het binden van pallets met kratten gebruikt. Contimeta vertegenwoordigt hierin de hoogwaardige Born koordbindmachines en heeft onlangs nog een dergelijke machine geleverd aan een producent van voorverpakte groentes, bestemd voor een grote supermarktketen. De hoge betrouwbaarheid, lage onderhoudskosten en lage verpakkingskosten van deze machines passen goed in de AGF-sector. Ook de lage hoeveelheid verpakkingsafval sluit goed aan op de huidige milieu eisen."



Service
"We zijn zeker niet de enige op de markt met verpakkingsproducten en daarom is onderscheidend vermogen belangrijk", vertelt Lars. "Onze grote en ervaren service afdeling stelt ons in staat om onze klanten in de hele Benelux snel van dienst te zijn. Ook ons verpakkingsmateriaal is altijd van hoge kwaliteit binnen de gestelde specificatie. De nadruk in ons advies aan de klant ligt op de laagste kosten per verpakte eenheid bij de vereiste palletstabiliteit. De duurste machine en/of verpakkingsmateriaal is dan niet in alle omstandigheden de beste keuze. Dit geldt echter evenzo voor de goedkoopste machine en/of verbruiksmateriaal. Contimeta biedt de klant hierin alle keuzes en informeert de klant over de consequentie van elke keuze. Als een klant een standaardoplossing wil, kan dat. Custom-made kan ook." 



Onze vertegenwoordigers, de ogen en oren in de markt, merken de specifieke vragen van de klant op en wij spelen daarop in. Als er iets speciaals wordt gevraagd gaan we samen rond de tafel met onze engineeringsmensen en wordt de hele lijn in beeld gebracht." Contimeta is een handelsbedrijf en produceert haar producten niet zelf. "We hebben de vertegenwoordiging van een aantal machines op verschillende verpakkingsgebieden. Een bekende is Robopac, een hele sterke naam in wikkelmachines. Voor ons is het grote voordeel dat we puur vanuit het probleem van de klant kijken en daar een oplossing voor bieden. Verpakkingsbedrijven die zelf produceren kijken veel eerder vanuit hun eigen product en hebben niet de beschikking over een groot aantal machines of verbruiksmaterialen. Wij zijn dus wat dat betreft objectiever naar de klant toe."



Dunnere folies
"In de markt zien we een algemene trend naar steeds dunnere folies. De huidige productietechnieken van folie maken het mogelijk dunne folies zeer sterk uit te rekken. Het resultaat is nogal eens lage verpakkingskosten per pallet en geen enkele stabiliteit van de pallet meer. Meer transportschade die de verpakkingskosten ruimschoots overstijgen is dan vaak het gevolg. Dit zijn nog steeds vaak verdekte kosten die niet bekend zijn of die niet in verband worden gebracht met verpakking."



Prijs per verpakte eenheid
"Wij werken aan die bewustwording", vervolgt hij. "Bedrijven kijken nogal eens naar de goedkoopste prijs per kilo folie, maar er zijn veel meer elementen waar over de hele linie rekening mee gehouden moet worden. Wij willen aan de klant laten zien dat de juiste combinatie van machine en folie zorgt voor de beste oplossing binnen de gestelde verpakkingseisen. Opvallend is dat naarmate een bedrijf meer productie heeft, dus in de regel meer folie verbruikt, zij ook meer de moeite neemt om dieper op deze materie in te gaan. Dat zijn voor ons prettige klanten. Maar er zijn ook bedrijven die niet zoveel produceren en dit niet meteen berekenen. Deze willen we toch laten zien dat de juiste investering lonend is."

Snelle bereikbaarheid
"Verder is bereikbaarheid voor de klant erg belangrijk. Bedrijven willen snel hun vraag neer kunnen leggen en verwachten ook snel een duidelijk antwoord. Contimeta vindt het van groot belang om er voor de klant en de potentiŰle klant te zijn. "Daarom hebben wij een chatfunctie op onze website waarbij een bezoeker meteen aan ÚÚn van onze medewerkers een vraag kan stellen. Dit wordt enorm gewaardeerd. Je hebt contact op het moment dat er behoefte is. Er is de laatste jaren veel marketing verschoven naar internet. Vroeger ontmoetten we nieuwe klanten op een beurs, nu is dat sterk aan het afnemen. Daarom hebben we het aantal beurzen ook beperkt. Het houden van beurzen zal wel blijven bestaan, maar in veel mindere mate als contact via internet", besluit Lars.

Voor meer informatie:
Contimeta Nederland
Savannahweg 15
NL-3542 AW Utrecht
Postbus 40200
NL-3504 AA Utrecht
Tel.: +31 (0)30 248 48 48
Fax: +31 (0)30 241 06 33
info@contimeta.com
www.contimeta.com

Publicatiedatum: 13-9-2013
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-2-2018 Alvarpack: verpakkingen voor gesneden groenten
21-2-2018 Nieuwe groenten-en fruitverpakking Ultrabag Fashioned
20-2-2018 Nieuwe doseerverpakking voor blauwe bessen
19-2-2018 Aldi gaat voor duurzaam hout en papier
16-2-2018 Duitse consumenten hechten waarde aan duurzame verpakkingen
16-2-2018 Nederlands en Indiaas bedrijf komen met verpakkingsoplossing
15-2-2018 Biologisch afbreekbare verpakking gemaakt van artisjokken
15-2-2018 Groen en veelzijdig verpakkingssysteem voor AGF
15-2-2018 Nieuwe verpakkingsoplossingen voor versproducten
14-2-2018 Van een kiwi-frisbee tot een tomatenblikje
14-2-2018 KIDV-model Vijf perspectieven op duurzaam verpakken
14-2-2018 Eenvoudig machinaal verpakken in en om trays
13-2-2018 Bio4Pack bouwt nieuw bedrijfspand in Nordhorn
13-2-2018 UV-licht verlengt houdbaarheid avocado's
13-2-2018 Trays en potten van hergebruikt papier
6-2-2018 Aurelius rondt overname Spaans verpakkingsbedrijf Abelan af
6-2-2018 Speciale kiwi Valentijn-verpakkingen in Berlijn
6-2-2018 Euro Pool System overschrijdt de 1 miljard tray bewegingen in 2017
5-2-2018 Romantische druivenverpakking voor Valentijnsdag
2-2-2018 Het 'Clean label'- concept wordt een wereldwijde standaard