Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Designers denken verder dan agrarische neus lang is

Het was Dutch Design Week in Eindhoven en de ontwerpers grepen deze gelegenheid aan om ons voedselproductiesysteem onder handen te nemen onder de werktitel 'Agri meets Design'. De zoektocht naar een ideaal en duurzame manier van eten produceren door de bril van jonge creatieve andersdenkenden. Verfrissend dat zeker, maar of deze deken van inspiratie daadwerkelijk iets toevoegt aan de praktische haalbaarheid op het boerenerf is nog maar de vraag. Ik hoop van wel.

Radicalen zoals dierenrechtenactivisten strijden op hun manier voor hun zaak, innovatieve agrarische ondernemers laten ook zien dat het anders kan (vaak met veel overheidsberen op de weg) en creatieve designers geven hun nieuwe kijk op de wereld van voedselproductie tijdens de Dutch Design week. Nieuwe coalities en plannen worden gesmeed om die nieuwe duurzame en esthetische weg te bewandelen. Designers maken niet alleen mooi, maar denken verder dan onze agrarische neus lang is. Maken gebruik van de natuur waarop we weer moeten vertrouwen als sector. En laten vooral zien dat er zonder dromen geen passende realiteit is.

Tijdens Het Eetcafe (heteetcafe.eu/ gehouden in het creatieve hart van de Dutch Design Week in Eindhoven werden burgers, designers en boeren bijeen gebracht. Mooie discussies tussen bevlogen mensen. Inspirerende betogen van designers met een warm boerenhart. Maar aan de andere kant is de eensgezindheid tot verandering groot bij elke deelnemer. De neuzen staan haast allemaal dezelfde kant op. Het zijn dan ook de jonge boerendochters –en zonen en de niche-boeren die participeren aan zo'n evenement. De productiegerichte en kostenefficiënte agrarisch ondernemer zal het niet in zijn hoofd halen om zo'n kruisbestuivingsessie met designers te bezoeken. Aan de andere kant was de vaststelling ook dat een efficiënte, specialistische, grootschalige landbouw is niet altijd het probleem is. De communicatieruis tussen boer en burger wel. De burger die hoort wat hij wilt horen en de boer die voort ploegt. Communiceren kun je bijvoorbeeld ook via een stal of kas. Niet afgesloten van de omgeving, maar open en transparant met respect voor het landschap. Dat maakt het leuker voor iedereen.

MAAR laten we vooral aansluiting vinden bij de boer die zijn hoofd boven water houdt door hard te werken aan een hoog kwalitatief landbouwproduct. Deze boer/tuinder heeft geen tijd en energie over om na te denken over hoe het anders kan en moet. Het is een ongewisse toekomst die van verandering zonder enige vorm van zekerheid. Daar stap je als ondernemer niet snel in.

Het event 'Agri meets design' gaat jammer genoeg langs deze voedselproducerende vakman heen.

Deze boer krijgt al enorm veel op zijn bordje: dwingende overheidsregels, het prijsknijpen door de retail en een ongewisse toekomst in Nederland wanneer de geldelijke waardering door de consument blijft afbrokkelen.

Het is de uitdaging en de noodzaak om aan te sluiten bij de grootste groep Nederlandse boeren die de focus hebben op schaalvergroting en productie-uitbreiding. We zouden ze kunnen laten zien dat het anders kan en moet! Toon daarbij wel waardering voor de boer en werk aan de wet voor verandering: biedt perspectief dat praktisch haalbaar is. Een behoudende sector met traditioneel ingestelde primaire producenten aan de basis, verandert niet zomaar. Zeker als er weinig tot niets wordt verdiend. Boeren verdienen heel veel, maar ze krijgen het niet! En iedereen is verantwoordelijk voor een duurzame voedselproductie, dus de boer moet er niet alleen voor staan.

' Agri needs Design' zou het eigenlijke streven moeten worden. Hopelijk gaat deze eerste ontmoeting met de agrarische sector nog meer leven bij de Nederlandse designers. En wordt deze ontluikende werkrelatie uitgebouwd tot een succesvolle innovatiesamenwerking met concrete keuzes (=het perspectief bij verandering) voor onze gewaardeerde voedselproducent, dan voorzie ik een duurzame landbouwtoekomst met een booming biobased economie. Nu zaaien, straks volop oogsten!

Smakelijk eten!

Pascal Philipsen
Boer&Co
www.boer-en-co.nl /

Publicatiedatum: