Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
congres 10 jaar Frug I Com

Digitale informatie voor de hele keten: hoe en waarom?

Tholen - Tien jaar geleden werd Frug I Com opgericht, het platform voor digitalisering in de AGF-sector. Op het jaarlijkse congres, gisteren bij The Greenery, werd daarom teruggeblikt op de veranderingen in de afgelopen jaren, maar ook vooruit gekeken. Hoe kun je weten wat er gaat veranderen?

Tijdens de bijeenkomst werd een speciaal woord gericht aan Hans van Luijk, directeur van Van Nature en nieuw voorzitter van het platform. Het thema van de bijeenkomst was tien jaar Moore's Law. Volgens Moore's Law groeien de technologische mogelijkheden exponentieel en verdubbelt de vooruitgang elke twee jaar. De sprekers lieten daar de kansen van zien.

FreshGlass
Harrij Schmeitz opende de conferentie door niet alleen zijn Google Glass, maar ook de mogelijkheden hiervan te tonen. Onder de noemer FreshGlass liet hij zien wat de verbintenis tussen waarnemingen en data voor de keten kunnen betekenen. Optimalisatie van bijvoorbeeld teelt, wanneer de bril het functioneren van de plant kan tonen en de systemen hierop kan aanpassen, maar ook van orderpicking (de functie van het product en de bijbehorende handeling wordt direct zichtbaar zodra de code gescand wordt) en de logistiek (hoeveel vertraging heeft een vrachtwagen? Moet de volgende dan eerder weg?) worden direct doorgegeven. Ook de consument kan via de bril in de supermarkt direct zien waar de groente vandaan komt - of een berichtje krijgen wanneer zijn lievelingsdruiven weer te krijgen zin. Om zoiets te realiseren, moet gedeelde informatie wel in de hele keten gedeeld worden en kloppen. "Daarmee zijn we eigenlijk terug bij de basis, de stamdaten: de GDSN", aldus Schmeitz.




Er was ruimte voor bedrijven om zich te presenteren. Linksboven Tiffany Staphorst en Peter Poppings van SRC, rechtsboven Harrij Schmeitz met zijn gadget, en rechtsonder Angelique Stigter van Indicium




Big Data
Fijn dat er zoveel informatie beschikbaar is, maar wat moeten we er allemaal mee? Is het niet te veel? Daarover vertelde Frans Feldberg, professor aan de VU Amsterdam. "Data is belangrijker dan internet", vindt hij. "Een teler in een derdewereldland beschikt met zijn mobiele telefoon nu sneller en over meer informatie dan de president van de Verenigde Staten twintig jaar geleden." Met die data, die veelal afkomstig is van consumenten, is er veel meer kennis beschikbaar over consumenten. De technologieën om daarmee aan de slag te gaan, worden steeds laagdrempeliger. Maar wat is het belang van al die informatie dan? Aan de hand van voorbeelden over verzekeraar AllState legde Feldberg de mogelijkheden uit. Dankzij de juiste software en data kan de kans op schade aan een auto nu met 271% meer zekerheid voorspeld worden, dan de verzekeraar dat kon op basis van jarenlange ervaring. Volgens Feldberg kan data op talloze plekken worden ingezet. Zo is uit onderzoek gebleken dat een hoge voedselprijs gelijk staat aan maatschappelijke onrusten. "De Verenigde Naties huren nu geen duur marktonderzoeksbureau meer in, maar bekijken op Twitter waar er geklaagd wordt over de voedselprijs om onrusten in de gaten te houden."


Mogelijkheden AGF
Krijn Poppe paste de mogelijkheden van de digitalisering toe op de AGF-sector. "Data wordt net zo belangrijk als geld en goederen", aldus Poppe, "maar de ICT moet geen doel zijn. Wel een middel om problemen op te lossen" Voorbeelden daarvan zijn sensoren in de plant- of plantomgeving die teeltinstallaties sturen en drones om gewasbescherming te verzorgen, maar ook robotisering van de oogst en verpakkings- en sorteerprojecten als PicknPack en Crops. Uiteindelijk gaat de digitalisering de hele keten door en maakt het de keten van begin tot eind transparant. Op zijn eigen akkerbouwbedrijf is hij hiermee al aan de slag: een soort LinkedIn voor het bedrijf. In losse apps kunnen verscheidene onderdelen los bestuurd worden. "Geen totaaloplossing, maar deeloplossingen."
Dankzij de automatisering kunnen niet alleen menselijke fouten uitgesloten worden, maar kan de hele keten inzichtelijk gemaakt worden. Daarbij schept het mogelijkheden voor nieuwe businessmodellen en export van deze nieuwe diensten.





Krijn Poppe over de mogelijkheden van digitalisering in de keten


Linksboven Maarten Goedhart van Floricode,com, R Ramakers van het PT. Rechtsboven Hans Verheyen van Rozis, Linksonder Edwin Geertsema van Inotec, rechtsonder Boudewijn van der Wal van Veiling Zaltbommel en Ton van Daalen, Best of Four

Edeka
Norbert Röhl van Edeka is al actief aan de slag met deze mogelijkheden. Hij vertelde over de Duitse en internationale invoer van GS1 in de AGF-sector. Deze week is ereen pilot van start gegaan met waarin Best Fresh Group, Frankort & Koning, The Greenery en Nature's Pride volgens GS1 data gaan delen met Edeka. "Uiteindelijk gaat hele AGF-sector aan de slag met GS1", vindt Röhl. Lees hier meer over deze pilot.


Guido Thys poseert even voor de foto

Eenvoud
Geen Google Glass, maar de bril van eenvoud, daarmee ging de laatste presentatie van start. Guido Thys is bedrijfsverloskundige – iemand die zijn klanten helpt bij het ter wereld brengen van toegevoegde waarde – en gelooft in eenvoud. Aan de hand van diverse voorbeelden ontkrachtte hij mythes als "We zitten in een crisis". Volgens Thys zitten we niet in een crisis, maar in een selectieprocedure. Heb je daar wat aan? Nee, want dit continue proces is veel erger dan een crisis. De oplossing zit echter bij ondernemers zelf. "Door te denken en te doen als altijd, terwijl de bestaande wereld verandert, creëer je kansen voor anderen", vindt Thys. Overmacht is daarom geen excuus voor een situatie waarin je je begeeft. "Het is tijd om daar zelf iets aan te doen."




Voor meer informatie:
Frug I Com
Bezuidenhoutseweg 82
2594 AX DEN HAAG
T +31 (0)65 17 80 236
F +31 (0)70 33 55 020
E info@frugicom.nl
www.frugicom.nl