Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




congres 10 jaar Frug I Com

Digitale informatie voor de hele keten: hoe en waarom?

Tholen - Tien jaar geleden werd Frug I Com opgericht, het platform voor digitalisering in de AGF-sector. Op het jaarlijkse congres, gisteren bij The Greenery, werd daarom teruggeblikt op de veranderingen in de afgelopen jaren, maar ook vooruit gekeken. Hoe kun je weten wat er gaat veranderen?

Tijdens de bijeenkomst werd een speciaal woord gericht aan Hans van Luijk, directeur van Van Nature en nieuw voorzitter van het platform. Het thema van de bijeenkomst was tien jaar Moore's Law. Volgens Moore's Law groeien de technologische mogelijkheden exponentieel en verdubbelt de vooruitgang elke twee jaar. De sprekers lieten daar de kansen van zien.

FreshGlass
Harrij Schmeitz opende de conferentie door niet alleen zijn Google Glass, maar ook de mogelijkheden hiervan te tonen. Onder de noemer FreshGlass liet hij zien wat de verbintenis tussen waarnemingen en data voor de keten kunnen betekenen.  Optimalisatie van bijvoorbeeld teelt, wanneer de bril het functioneren van de plant kan tonen en de systemen hierop kan aanpassen, maar ook van orderpicking (de functie van het product en de bijbehorende handeling wordt direct zichtbaar zodra de code gescand wordt) en de logistiek (hoeveel vertraging heeft een vrachtwagen? Moet de volgende dan eerder weg?) worden direct doorgegeven. Ook de consument kan via de bril in de supermarkt direct zien waar de groente vandaan komt - of een berichtje krijgen wanneer zijn lievelingsdruiven weer te krijgen zin. Om zoiets te realiseren, moet gedeelde informatie wel in de hele keten gedeeld worden en kloppen. "Daarmee zijn we eigenlijk terug bij de basis, de stamdaten: de GDSN", aldus Schmeitz. 




Er was ruimte voor bedrijven om zich te presenteren. Linksboven Tiffany Staphorst en Peter Poppings van SRC, rechtsboven Harrij Schmeitz met zijn gadget, en rechtsonder Angelique Stigter van Indicium




Big Data
Fijn dat er zoveel informatie beschikbaar is, maar wat moeten we er allemaal mee? Is het niet te veel? Daarover vertelde Frans Feldberg, professor aan de VU Amsterdam. "Data is belangrijker dan internet", vindt hij. "Een teler in een derdewereldland beschikt met zijn mobiele telefoon nu sneller en over meer informatie dan de president van de Verenigde Staten twintig jaar geleden." Met die data, die veelal afkomstig is van consumenten, is er veel meer kennis beschikbaar over consumenten. De technologieŽn om daarmee aan de slag te gaan, worden steeds laagdrempeliger. Maar wat is het belang van al die informatie dan? Aan de hand van voorbeelden over verzekeraar AllState legde Feldberg de mogelijkheden uit. Dankzij de juiste software en data kan de kans op schade aan een auto nu met 271% meer zekerheid voorspeld worden, dan de verzekeraar dat kon op basis van jarenlange ervaring. Volgens Feldberg kan data op talloze plekken worden ingezet. Zo is uit onderzoek gebleken dat een hoge voedselprijs gelijk staat aan maatschappelijke onrusten. "De Verenigde Naties huren nu geen duur marktonderzoeksbureau meer in, maar bekijken op Twitter waar er geklaagd wordt over de voedselprijs om onrusten in de gaten te houden." 


Mogelijkheden AGF
Krijn Poppe paste de mogelijkheden van de digitalisering toe op de AGF-sector. "Data wordt net zo belangrijk als geld en goederen", aldus Poppe, "maar de ICT moet geen doel zijn. Wel een middel om problemen op te lossen" Voorbeelden daarvan zijn sensoren in de plant- of plantomgeving die teeltinstallaties sturen en drones om gewasbescherming te verzorgen, maar ook robotisering van de oogst en verpakkings- en sorteerprojecten als PicknPack en Crops. Uiteindelijk gaat de digitalisering de hele keten door en maakt het de keten van begin tot eind transparant. Op zijn eigen akkerbouwbedrijf is hij hiermee al aan de slag: een soort LinkedIn voor het bedrijf. In losse apps kunnen verscheidene onderdelen los bestuurd worden. "Geen totaaloplossing, maar deeloplossingen."
Dankzij de automatisering kunnen niet alleen menselijke fouten uitgesloten worden, maar kan de hele keten inzichtelijk gemaakt worden. Daarbij schept het mogelijkheden voor nieuwe businessmodellen en export van deze nieuwe diensten.





Krijn Poppe over de mogelijkheden van digitalisering in de keten


Linksboven Maarten Goedhart van Floricode,com, R Ramakers van het PT. Rechtsboven Hans Verheyen van Rozis, Linksonder Edwin Geertsema van Inotec, rechtsonder Boudewijn van der Wal van Veiling Zaltbommel en Ton van Daalen, Best of Four

Edeka
Norbert RŲhl van Edeka is al actief aan de slag met deze mogelijkheden. Hij vertelde over de Duitse en internationale invoer van GS1 in de AGF-sector. Deze week is ereen pilot van start gegaan met waarin Best Fresh Group, Frankort & Koning, The Greenery en  Nature's Pride volgens GS1 data gaan delen met Edeka. "Uiteindelijk gaat hele AGF-sector aan de slag met GS1", vindt RŲhl. Lees hier meer over deze pilot.


Guido Thys poseert even voor de foto

Eenvoud
Geen Google Glass, maar de bril van eenvoud, daarmee ging de laatste presentatie van start. Guido Thys is bedrijfsverloskundige Ė iemand die zijn klanten helpt bij het ter wereld brengen van toegevoegde waarde Ė en gelooft in eenvoud. Aan de hand van diverse voorbeelden ontkrachtte hij  mythes als "We zitten in een crisis". Volgens Thys zitten we niet in een crisis, maar in een selectieprocedure. Heb je daar wat aan? Nee, want dit continue proces is veel erger dan een crisis. De oplossing zit echter bij ondernemers zelf. "Door te denken en te doen als altijd, terwijl de bestaande wereld verandert, creŽer je kansen voor anderen", vindt Thys. Overmacht is daarom geen excuus voor een situatie waarin je je begeeft. "Het is tijd om daar zelf iets aan te doen."




Voor meer informatie:
Frug I Com
Bezuidenhoutseweg 82
2594 AX DEN HAAG
T +31 (0)65 17 80 236
F +31 (0)70 33 55 020
E info@frugicom.nl
www.frugicom.nl



Publicatiedatum: 15-11-2013
Auteur: Arlette Sijmonsma
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-1-2018 ďMachinaal verpakken van blauwe bessen beter voor kwaliteitĒ
16-1-2018 Aantal betalingen via iDEAL stijgt met een derde in 2017
16-1-2018 Nieuw irrigatiesysteem 'Metis'
15-1-2018 Software om lokale voedselketen te stimuleren
15-1-2018 Zo komen Chinezen aan hun likes....
11-1-2018 Mediane introduceert mobiele app
10-1-2018 Satellieten helpen Zuid-Afrikaanse telers water efficiŽnt te benutten
10-1-2018 Wie wordt de disruptive in de AGF-sector?
8-1-2018 Explosieve groei aantal bedrijven bij GS1 door online verkopen
4-1-2018 Cegeka voorziet Lamb Weston/Meijer van digitale werkplek
2-1-2018 Zespotige robots detecteren rijp fruit
2-1-2018 Maak van je auto een rijdend kantoor
22-12-2017 Oplossing voor drie veel voorkomende IT-vraagstukken uit de foodbranche
22-12-2017 Toekomstmuziek: met je smartphone meten hoe vers voedsel is
20-12-2017 "Belang cybersecurity werd afgelopen jaar duidelijk"
20-12-2017 The Greenery zet Ctac iPaaS-platform in voor vernieuwing telerapplicaties
19-12-2017 "Onze software maakt Excel overbodig bij verwerken van AGF-data"
18-12-2017 Pickingcentra zonder personeel de toekomst?
15-12-2017 "Onze volledige personeelsregistratie zit in het systeem"
13-12-2017 Consumentenbond: koop geen Samsung Galaxy S7, S7 Edge of J3 2016