Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Biologische producten bij natuurvoedingswinkels kwart duurder dan bij supermarkt

Biologische voeding Consumenten die bij een supermarkt biologische producten kopen, zijn een stuk voordeliger uit dan degenen die hun boodschappen doen bij een natuurvoedingswinkel. Biologische producten kosten in een natuurvoedingswinkel gemiddeld een kwart meer. Dit blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond onder drie landelijke supermarktketens (Albert Heijn, Jumbo en Plus) en vier ketens van natuurvoedingswinkels (EkoPlaza, Marqt, Natuurwinkel en Estafette). Van de supermarkten is Jumbo het voordeligst voor biologische producten, bij de natuurvoedingswinkels is EkoPlaza het goedkoopst.

De Consumentenbond noteerde in oktober 2013 ruim 3000 prijzen van 150 veel verkochte biologische producten zoals kipfilet, melk, tomatensoep en yoghurt. Tussen biologische producten van de Jumbo, Albert Heijn en Plus zit slechts een minimaal prijsverschil, bij de biologische winkels is het prijsverschil tussen de goedkoopste winkel (EkoPlaza) en de duurste (Estafette) een stuk groter, zo'n 10%. Bij een aantal identieke producten werden opmerkelijke prijsverschillen geconstateerd. Hipp babyvoeding bijvoorbeeld kostte bij Jumbo €0,99, terwijl de Natuurwinkel maar liefst €1,35 rekende. En een reep melkchocolade van Bio+ kostte bij Jumbo €1,13, terwijl dezelfde reep bij Marqt voor €1,69 in de schappen lag.

Groot assortiment

Biologische producten zijn gemiddeld 40% duurder dan niet-biologische huismerken, maar dat weerhoudt veel mensen er niet van om biologische producten te kopen. De Consumentenbond ondervroeg ruim 1100 consumenten, waarvan de helft aangeeft zo nu en dan bewust te kiezen voor biologische producten. Natuurvoedingswinkels zijn vooral populair vanwege de grote keuze en de goede kwaliteit van de producten in dat soort winkels. Alle resultaten  van het onderzoek zijn na te lezen in de Consumentengids van december.

Bron: Consumentenbond

Publicatiedatum: 13-12-2013

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Daisy Girl best verkochte bio-appelmerk in de VS
21-9-2017 Chinese Fuji appelen weer op de markt
20-9-2017 "Respect voor milieu voorwaarde voor succes op Noord-Europese markt"
20-9-2017 Poolse Bio Planet ziet omzet in augustus met 7% groeien
18-9-2017 Zwitserland: veel vraag naar bio-kruiden deze zomer
15-9-2017 Ook Aldi en Lidl achter convenant voor meer resistente bio-aardappelrassen
15-9-2017 Peter van der Schoot nieuwe voorzitter Comité Bio GroentenFruitHuis
12-9-2017 Meer dan 6.000 biologische producten bij Alnatura
11-9-2017 Duitsers geven meer geld uit aan bio
8-9-2017 Liquidseal nu ook te gebruiken op biologisch fruit
7-9-2017 Afzet biologische fruit in VS +12%
6-9-2017 "Bio-consument gaat af op onderbuikgevoelens"
6-9-2017 "Kwestie van er gelikt uitzien of gelikt willen worden"
6-9-2017 VS: AGF verkoop valt tegen - biologisch verdubbeld
4-9-2017 "In 30 jaar nog nooit een product geschrapt"
4-9-2017 Veilige bio-import uit derde wereldlanden met TRACES
1-9-2017 Bio steeds vaker de norm
1-9-2017 Zweedse importeur koopt alleen biologische gember in
1-9-2017 Frankrijk: "Buitensporige" marges op biologische groenten en fruit
31-8-2017 Bio-appel Natyra opvallend lang houdbaar