Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Fotoreportage van Carrefour, Lidl Auchan en Piotr i Pawel

Poolse supermarkten in beeld

Tholen - Vorige week donderdag en vrijdag bezochten wij diverse supermarkten in Warschau, waaronder Carrefour, de Lidl, Auchan en Piotr i Pawel. Carrefour, Lidl en Auchan zijn natuurlijk bekende namen in retailland en zijn daar ook grote concurrenten van elkaar. Piotr i Pawel richt zich meer op kwaliteit dan prijs en onderscheidt zich naar eigen zeggen met hoogwaardige producten en delicatessen. Andere bekende retailers in Warschau zijn Tesco en Biedronka. We konden niet overal foto's maken, maar we hebben ook daar de AGF-afdeling gezien. Op het gebied van kwaliteit ligt de standaard in Tesco hoog en in Auchan is dat een stuk minder. De foto's die zijn gemaakt, kunnen wat vaag zijn, aangezien de meeste supermarkten het niet echt waarderen dat je foto's maakt. De meeste groenten in de supermarkten kwamen uit Polen zelf of Spanje. Soms zag je ook Nederlandse of Belgische producten, waaronder aubergines, tomaten en peren. (1 zloty = 25 eurocent). Opvallend was dat er veel aanbiedingen waren met tomaten bij de verschillende supers. Tomaten zaten in diverse verpakkingen, van hartvormige plastic doosjes tot kartonnen dozen.

Warschau heeft ruim 2 miljoen inwoners. Veel mensen die in Warschau wonen hebben een goed inkomen, dus die kunnen wel wat besteden bij de supermarkten. Een enkeling is rijk te noemen, maar de middenklasse neemt toe. Supermarkten richten zich pas de laatste jaren op convenience, versgesneden groenten en fruit en salades. Ook vanwege de gezondheidstrend nemen de aankopen in dit segment toe. Een grote leverancier daarin is AVIT's Freshline uit Polen.



Auchan
Bij Auchan was het aanbod breed en werden producten ruim uitgestald. De kwaliteit van de producten was over het algemeen genomen matig. Er waren verschillende soorten citrus, uit Spanje, Griekenland en Turkije. Citroenen waren los verkrijgbaar of op een aantrekkelijke manier verpakt per vier in plastic. Kiwi's kwamen uit Griekenland verkocht van 0,99 voor 0,68 zloty. Avocado's kwamen uit Spanje en Griekenland. De bananen van Fyffes waren verpakt in plastic zakken. De SCB-bananen zaten in dozen en lagen er een beetje slordig bij. Grapefruit kwam uit Turkije, druiven uit India en Chili. Druivenprijzen varieerden van 8 tot 13,49 zlotzy. Tomaten waren met name verpakt, in verschillende doosjes. Ananas was groot en kost 8,49 (2,10 in euro) uit Costa Rica. Watermeloen kostte 2,98 zloty en was afkomstig uit Costa Rica. Appelen en kolen waren er in vele soorten en maten.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Auchan

Piotr i Pawel
Deze supermarkt had de Hollandse tomaten in de aanbieding. Voor een bedrag van 5,99 zloty (1,50 in euro) kocht de consument een kilo tomaten. Voor 8,99 (2,25 euro) had men een kilo Red Globe uit Chili. De aubergines kwamen uit Nederland en de consument betaalde daar 8,99 per kilo (2,25) voor. In deze supermarkten lagen ook de speciale pakketten die Polen voor soep gebruiken. Het werd allemaal vrij netjes gepresenteerd. Bananen kosten 5,79 per kilo, dat is 1,45 per kilo. Ze doen daar dus nog niet aan een bananenoorlog. Appelen lagen hier deels los, maar kon je ook krijgen verpakt per vier. Voor een bakje gesneden fruit betaalde je ruim 3,50 in euro. Paprika's kostten hier 8,99 zloty (2,25) per kilo.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Piotr i Pawel

Carrefour
De producten bij Carrefour werden gepresenteerd in hoge stapels. De retailer had bananen van Chiquita. De tomaten waren van het merk Suncrops en kwamen uit Frankrijk. Voor komkommers betaalde men 5,49 (1,35) in euro. Het kruidenassortiment was enorm, en werden verkocht in potten. Daar kon je ook nog verschillende soorten olie bij aanschaffen. Citroenen en Clementines zaten in aantrekkelijke verpakkingen. Exoten en verschillende specialiteiten stonden apart van de 'bulkgoederen' en waren per enkele stuks verpakt. Bij appelen en peren was er een mix verkrijgbaar van twee appelen en twee peren bij elkaar. Radijs was erg goedkoop, 99 cent zloty. Ook de aardappelen waren van die prijs. Appelen kwamen niet alleen uit Polen, maar Carrefour bood ook Italiaanse. Opvallend was de kwaliteit van de Spaanse aardbeien, die zagen er niet mooi uit.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Carrefour

Lidl
Misschien was het toeval, maar Lidl was de enige supermarkt waarbij er constant twee mensen op de afdeling waren toen wij de winkel bezochten. Ze vulden de producten aan en presenteerden deze zo netjes mogelijk. Het was moeilijk om bij te houden, aangezien het erg druk was op de afdeling. Lidl had een apart deel voor biologische producten. Deze werden vermarkt onder het merk Biotrend. De cherry-tomaten waren in de aanbieding en werden verkocht voor 2,49 zloty. Er waren veel Spaanse groenten. De bananen waren van het merk Chiquita en kosten 485 Zloty (=1,20). Peren waren er uit België, maar ook uit Chili. De laatste waren verpakt in plastic zakken.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Lidl

Tesco
Klik hier voor de fotoreportage van Tesco


Publicatiedatum: 15-4-2014
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-2-2018 Kassaloos winkelen met AI technologie
23-2-2018 Vrolijke Versbox Jan Linders stimuleert kinderen om AGF te kopen
23-2-2018 Plus zet biologische AGF op de A-locatie
22-2-2018 Meer Ierse export via Lidl
22-2-2018 5 moestuinpotjes in spaaractie AH
22-2-2018 "De gesloten keten is onze kracht"
21-2-2018 Duitsland: Rewe plaatst orderbrieven ter waarde van €1 mld
21-2-2018 Lidl opent drie filialen in Brussel
21-2-2018 Belgische Colruyt met eigen merk in internet boodschappendienst Stockton
21-2-2018 Aanbiedingen Vomar niet meer beschikbaar in de webwinkel
21-2-2018 Walmart ziet online verkopen dalen
20-2-2018 Belgische pilot om AGF te leveren via Openbaar Vervoer
20-2-2018 Waitrose verkoopt chocolade avocado's
20-2-2018 Zwitserland: meer omzet en marktaandeel voor Coop
20-2-2018 Is het einde van de online supermarkt in zicht?
20-2-2018 "Medestanders in AGF gezocht om voedingssysteem positief om te buigen!"
20-2-2018 Zwitserland: Coop groeit en wint markaandeel
19-2-2018 Bijzondere prijsbewegingen in de AGF monitor week 7
19-2-2018 Aldi gaat Italiaanse markt op
19-2-2018 Op 1 maart openen 10 Aldi winkels in Italië.