Fotoreportage van Carrefour, Lidl Auchan en Piotr i Pawel

Poolse supermarkten in beeld

Tholen - Vorige week donderdag en vrijdag bezochten wij diverse supermarkten in Warschau, waaronder Carrefour, de Lidl, Auchan en Piotr i Pawel. Carrefour, Lidl en Auchan zijn natuurlijk bekende namen in retailland en zijn daar ook grote concurrenten van elkaar. Piotr i Pawel richt zich meer op kwaliteit dan prijs en onderscheidt zich naar eigen zeggen met hoogwaardige producten en delicatessen. Andere bekende retailers in Warschau zijn Tesco en Biedronka. We konden niet overal foto's maken, maar we hebben ook daar de AGF-afdeling gezien. Op het gebied van kwaliteit ligt de standaard in Tesco hoog en in Auchan is dat een stuk minder. De foto's die zijn gemaakt, kunnen wat vaag zijn, aangezien de meeste supermarkten het niet echt waarderen dat je foto's maakt. De meeste groenten in de supermarkten kwamen uit Polen zelf of Spanje. Soms zag je ook Nederlandse of Belgische producten, waaronder aubergines, tomaten en peren. (1 zloty = 25 eurocent). Opvallend was dat er veel aanbiedingen waren met tomaten bij de verschillende supers. Tomaten zaten in diverse verpakkingen, van hartvormige plastic doosjes tot kartonnen dozen.

Warschau heeft ruim 2 miljoen inwoners. Veel mensen die in Warschau wonen hebben een goed inkomen, dus die kunnen wel wat besteden bij de supermarkten. Een enkeling is rijk te noemen, maar de middenklasse neemt toe. Supermarkten richten zich pas de laatste jaren op convenience, versgesneden groenten en fruit en salades. Ook vanwege de gezondheidstrend nemen de aankopen in dit segment toe. Een grote leverancier daarin is AVIT's Freshline uit Polen.



Auchan
Bij Auchan was het aanbod breed en werden producten ruim uitgestald. De kwaliteit van de producten was over het algemeen genomen matig. Er waren verschillende soorten citrus, uit Spanje, Griekenland en Turkije. Citroenen waren los verkrijgbaar of op een aantrekkelijke manier verpakt per vier in plastic. Kiwi's kwamen uit Griekenland verkocht van 0,99 voor 0,68 zloty. Avocado's kwamen uit Spanje en Griekenland. De bananen van Fyffes waren verpakt in plastic zakken. De SCB-bananen zaten in dozen en lagen er een beetje slordig bij. Grapefruit kwam uit Turkije, druiven uit India en Chili. Druivenprijzen varieerden van 8 tot 13,49 zlotzy. Tomaten waren met name verpakt, in verschillende doosjes. Ananas was groot en kost 8,49 (2,10 in euro) uit Costa Rica. Watermeloen kostte 2,98 zloty en was afkomstig uit Costa Rica. Appelen en kolen waren er in vele soorten en maten.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Auchan

Piotr i Pawel
Deze supermarkt had de Hollandse tomaten in de aanbieding. Voor een bedrag van 5,99 zloty (1,50 in euro) kocht de consument een kilo tomaten. Voor 8,99 (2,25 euro) had men een kilo Red Globe uit Chili. De aubergines kwamen uit Nederland en de consument betaalde daar 8,99 per kilo (2,25) voor. In deze supermarkten lagen ook de speciale pakketten die Polen voor soep gebruiken. Het werd allemaal vrij netjes gepresenteerd. Bananen kosten 5,79 per kilo, dat is 1,45 per kilo. Ze doen daar dus nog niet aan een bananenoorlog. Appelen lagen hier deels los, maar kon je ook krijgen verpakt per vier. Voor een bakje gesneden fruit betaalde je ruim 3,50 in euro. Paprika's kostten hier 8,99 zloty (2,25) per kilo.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Piotr i Pawel

Carrefour
De producten bij Carrefour werden gepresenteerd in hoge stapels. De retailer had bananen van Chiquita. De tomaten waren van het merk Suncrops en kwamen uit Frankrijk. Voor komkommers betaalde men 5,49 (1,35) in euro. Het kruidenassortiment was enorm, en werden verkocht in potten. Daar kon je ook nog verschillende soorten olie bij aanschaffen. Citroenen en Clementines zaten in aantrekkelijke verpakkingen. Exoten en verschillende specialiteiten stonden apart van de 'bulkgoederen' en waren per enkele stuks verpakt. Bij appelen en peren was er een mix verkrijgbaar van twee appelen en twee peren bij elkaar. Radijs was erg goedkoop, 99 cent zloty. Ook de aardappelen waren van die prijs. Appelen kwamen niet alleen uit Polen, maar Carrefour bood ook Italiaanse. Opvallend was de kwaliteit van de Spaanse aardbeien, die zagen er niet mooi uit.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Carrefour

Lidl
Misschien was het toeval, maar Lidl was de enige supermarkt waarbij er constant twee mensen op de afdeling waren toen wij de winkel bezochten. Ze vulden de producten aan en presenteerden deze zo netjes mogelijk. Het was moeilijk om bij te houden, aangezien het erg druk was op de afdeling. Lidl had een apart deel voor biologische producten. Deze werden vermarkt onder het merk Biotrend. De cherry-tomaten waren in de aanbieding en werden verkocht voor 2,49 zloty. Er waren veel Spaanse groenten. De bananen waren van het merk Chiquita en kosten 485 Zloty (=1,20). Peren waren er uit België, maar ook uit Chili. De laatste waren verpakt in plastic zakken.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Lidl

Tesco
Klik hier voor de fotoreportage van Tesco


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Het beeld in de diverse supermarkten in Polen is zeer divers, ook bij het zelfde concern. De veelvuldige wisseling van winkelpersoneel naast de lage beloning staat een goed supermarkt formule in de weg die meer op prijs dan kwaliteit gericht is.
Biedronka doet het momenteel zeer goed, die Portugees troeft Lidl zeer kundig af. Piotr i Pawel kan nooit waarmaken wat ze stellen met de gemiddelde leeftijd van 18 jaar in de winkels, die weten het verschil niet tussen een snijboon en een komkommer. Lidl krijgt steeds meer concurrentie, en probeert het met Luxe!! producten en wijn, zal het concept danig moeten bijsturen. Niet voor niets heibel op het Hoofdkantoor.
Auchan lage kwaliteit, ook in Boedapest. Net zo''n rommel in de winkel. Carrefour lijkt een inhaalslag te willen maken, niet altijd in kwaliteit. Tesco geeft een zeer wisselend beeld, de 24h supermarkt in Gliwice verschilt van andere winkels van het concern.

Kortom: Lidl wint op de hoeveelheid suiker in de producten, Biedronka meer daar betere producten en de rest is meer voor de mens die toch eten moet.

Volgende keer meer steden bezoeken in Polen voor een meer en beter beeldverslag.

Voor foto''s dient men in Polen bij de manager van de winkel toestemming te vragen :-)
Jan Vrielink, Torun - Polen - 2014/04/15 19:28:51.000



© UienNieuws.nl 2018