Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"In twee weken tijd bellen we bij zo'n 2.000 adressen aan"

Dick Blom, derde generatie AGF-venter in Amsterdam-Noord

Tholen - Net als zijn vader en opa vent Dick Blom al zijn leven lang aardappelen, groenten en fruit in Amsterdam. In de loop der jaren zijn er heel wat collega's afgevallen, maar de familie Blom verdient er al ruim zeventig jaar haar boterham mee. "Onze naam is in Amsterdam-Noord een begrip. Iedereen, jong of oud, heeft wel eens wat bij ons gekocht", vertelt Dick Blom, die dit jaar zijn 25-jarig jubileum als venter viert.

Paard en wagen
Opa Blom begon eind jaren '30 met het venten langs de deur met paard en wagen. In de Tweede Wereldoorlog werd het te gevaarlijk om te blijven venten en startte hij een winkel. Na de oorlog werd het venten door opa voortgezet, waarna oma in de winkel stond. Begin jaren '50 werd het paard ingeruild voor een auto met aanhanger. Eind jaren '50 bouwden zonen Louis en Dick Blom de zogeheten 'aardappelwijken op. In die tijd werden er veel nieuwe wijken opgebouwd in Amsterdam-Noord en de omzet steeg in die jaren fors.


Dick Blom voor zijn vrachtwagen met AGF

In 1989 kwam Dick Blom junior in de zaak. "Het eetpatroon van de consument veranderde en er werden minder aardappels gegeten. Omdat we toch met zijn tweeën in de wijk liepen, zijn er steeds meer producten bijgekomen en is onze omzet weer omhoog gegaan", vertelt Dick, die in 2012 de zaak volledig van zijn vader overnam, nadat ze al sinds 1995 een VOF vormden. Vader Dick is echter nog altijd bij de zaak betrokken. "Als je zolang langs de deuren bent gegaan, door weer en wind, is het nog erg moeilijk om het werk los te laten. Hij loopt dus ook nog regelmatig een rondje mee."

Vrachtwagen met rolluiken
Dick junior komt eens in de veertien dagen bij de mensen aan de deur en belt in twee weken tijd bij ongeveer 2.000 mensen aan om een bestelling op te nemen. Hij rijdt met zijn vrachtwagen door de straten met rolluiken aan beide kanten. Aan de ene kant staat de voorraad met koeling en de andere kant is de etalage ingebouwd. "Daarnaast hebben we zo'n tien bejaardentehuizen waar we op vaste tijdstippen een half uurtje voor de flat staan, zodat we veel mensen kunnen helpen."  

"Om met de tijd mee te gaan, kunnen onze klanten de laatste jaren ook een bestelling doorgeven via de mail of whatsapp of via een ouderwets belletje. De bestelling wordt de volgende dag rond de klok van tien uur voor de deur gebracht. En komen we tekort of zijn mensen niet thuis, dan brengen we het gewoon na", vertelt Dick. "In Oostzaan hebben we onder één dak onze koelopslag voor groenten en fruit, aardappelopslag en vrachtwagen binnen staan. Hierdoor kunnen we de vrachtwagen altijd goed vullen, welke weersomstandigheden er ook zijn."

Food Centre
De inkoop doet Dick zo'n drie keer per week op het Food Centre aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam. "Voor eigen telers zijn we te klein. Ik koop veel bij Rustenburg en Vroegop-Windig en Loogman is onze aardappelleverancier", vertelt de verkoper. "Hollandse groenten en aardappelen zijn onze toppers. Importproduct verkopen we alleen als er geen Hollands product voorradig is. Onder het motto 'als we zelf iets niet lekker vinden, geven we het ook niet aan onze klanten' proeven we alles voordat we het inkopen. Zo keuren we de aardappels eerst thuis."

Blom levert bij verschillende bedrijven wekelijks fruit af en is daarnaast gestart met het leveren van fruitmanden. Bezorging is in de regio Oostzaan, Landsmeer en Amsterdam-Noord gratis. Op de vraag hoe hij de toekomst tegemoet ziet, antwoordt de ondernemer: "Natuurlijk hebben we concurrentie van de supermarkten, maar door veel service te geven en een hele goede kwaliteit te leveren, kunnen we ons onderscheiden. Als we in de toekomst zo door kunnen blijven gaan, ben ik dik tevreden."

Voor meer informatie:
Dick Blom
Blom AGF
Mob: 06-5391310706-53913107
blom.agf@hetnet.nl

Publicatiedatum: 2-5-2014
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-8-2018 Kraaijeveld-collega's lopen Omloop van Goeree Overflakkee
20-8-2018 Gebr. Peters Fruithandel Ingen maakt sorteerstation energieneutraal
20-8-2018 „Nederlandse Natura-trostomaten zijn hardloper"
20-8-2018 Dole Fruit Bowls campagne focust op familietradities
20-8-2018 Franse producten winnen aan populariteit in Zwitserland
17-8-2018 Omzetgroei Maersk vertaalt zich niet in hogere winst
17-8-2018 "Via onze boxen kunnen bedrijven producten lanceren”
16-8-2018 Italië: 150 miljoen euro in beslag genomen van AGF-maffia
15-8-2018 Overaanbod dwingt Macedonische exporteur tot het 'dumpen' van producten op Europese markt
15-8-2018 Eerste aardbeienplant geplant in nieuwe aardbeienkas Zuilichem
14-8-2018 "Alles wat luxer is, verkoopt in eerste instantie het best in België"
13-8-2018 “Aardbeien hebben te kampen met kwaliteitsproblemen”
13-8-2018 Siem Shipping noteert 4,9 mln dollar winst in H1 2018
13-8-2018 Aardbeienmarkt genekt door de warmte
13-8-2018 Lipman Family Farms kondigt samenwerking aan met NatureSweet
10-8-2018 BayWa schrijft groene cijfers, maar niet dankzij Duitse appelen
10-8-2018 Hapag-Lloyd verscheept meer en noteert positief resultaat H1
10-8-2018 Ready to Eat wordt broeksponsor van FC Utrecht
9-8-2018 "Direct met de leveranciers naar de klant"
9-8-2018 Kasaardbeienteelt Ontario breidt uit