Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcel Klomp en Job Verschoor, Abalco Service:

"Technisch reinigen lucht- en koeltechnische installaties werpt vruchten af"

Tholen - Al sinds 1995 is Abalco Service actief in het chemisch en technisch reinigen, renoveren en conserveren van lucht-, koel- en warmtetechnische installaties. In de Europese voedingsbranche is het bedrijf uit Werkendam marktleider en het bedrijf komt dan ook bij veel distributiecentra van retail en AGF-handelsbedrijven over de vloer. Zo is het bedrijf specialist in het reinigen van bananenrijpcellen. "Vaak is het technisch reinigen een ondergeschoven kindje, maar er valt veel energie en geld mee te besparen", zeggen Job Verschoor en Marcel Klomp, die samen het management vormen van de Abalco Group.


Marcel Klomp en Job Verschoor

"Verontreiniging en corrosie hebben veel invloed op de efficiëntie van verdampers. Corrosie beïnvloedt de warmteoverdracht en verontreiniging vermindert de capaciteit (luchtstroom) van de verdamper waardoor de geïnstalleerde installatie meer energie gaat verbruiken en de capaciteit afneemt", legt Marcel uit. "Als gevolg daarvan is het mogelijk dat de geïnstalleerde koelinstallatie het laat afweten op het moment dat deze onmisbaar is. Een grondige inspectie en het toepassen van energiebesparende maatregelingen zijn noodzakelijk om op ieder gewenst moment over een zo optimaal mogelijk functionerende installatie te kunnen beschikken."

Certificeringen
"De normeringen en worden steeds strenger en de verantwoordelijkheid voor de voedselveiligheid, verwoord in de HACCP-, BRC-, GlobalGAP- en IFS-certificering worden bij het management van de bedrijven neergelegd. Wij kunnen installateurs en eindgebruiker een service bieden, zodat de omschreven wet- en regelgevingen gewaarborgd worden en de geïnstalleerde installatiedelen optimaal blijven functioneren", zegt Marcel. Abalco Service werkt daarbij zowel voor koeltechnische installateurs als voor de eindgebruikers. "Met het overgrote deel van de koeltechnische installateurs hebben we raamovereenkomsten. In de AGF-branche is het gebruikelijker om rechtstreeks afspraken te maken. Voor ons maakt dat niet uit. Zien wij defecten aan de koelinstallatie, dan melden we het bij de installateur. Zo versterken we elkaar alleen maar."



Hoe vaak een installatie gereinigd moet worden, is volgens de heren afhankelijk van het product. "Maar dat is toch wel minstens één keer per jaar. De AGF-sector is op het gebied van koeltechniek de grootste vervuiler. In deze sector wordt er nog veel met pallets, karton en dozen gewerkt. Je wilt niet weten hoeveel stof er vrij komt in een koelruimte. Er komt zo een kruiwagen vol modder uit één koeler. En als een verdamper of luchtgekoelde condensor voor 15 tot 25% is vervuild, behalen ze de originele capaciteit nooit meer. In frietfabrieken hebben we met onze reinigingsservice daarmee zomaar een capaciteitsverhoging van 7% gerealiseerd. Het zelfde geldt voor groentewassers", vertelt Job. "Naast die capaciteitsverhoging, halen we de storingsgevoeligheid omlaag en de levensduur van de installatie omhoog. Per saldo is de Return of Investment altijd gunstig voor de gebruiker."



Begrip
"In de foodbranche zijn we inmiddels een begrip. Dat is een groot voordeel. Als een AGF-handelsbedrijf tijdens een audit meldt dat wij binnenkort komen, is dat vaak al afdoende. We hebben vakkundig personeel, werken met middelen die FoodProof zijn en werken op componentniveau. Je kunt ons dan ook meer zien als technisch dienstverlener, dan als schoonmaker", vervolgt Job. "Daarbij, en daarin zijn we echt uniek, zijn we alle dagen van het jaar paraat. In de AGF-sector is er veel tijdsdruk. Als de cel leeg is, moet'ie ook weer zo snel mogelijk vol. We komen de installaties reinigen op het moment dat de klant het uitkomt. Mits op tijd afgesproken, zijn we desgewenst in het weekend of op feestdagen paraat. Daarbij zijn we in de AGF-sector gewoon 's morgens om 7.00 uur bij de klant op locatie."



Naast Abalco Service bestaat de Abalco Group uit Abalco Products en Abalco Support. Abalco Products is een productgespecialiseerde afdeling van Abalco en is in Nederland importeur en exclusief leverancier van diverse merken waaronder Floorpul reinigingsmachines. De support afdeling richt zich hoofdzakelijk op het technisch beheer, preventief en correctief onderhoud, waterbehandeling en Legionella management van verdampingscondensors en koeltorens. Ook kunnen bedrijven bij Abalco Support terecht voor volledige renovatieprojecten (levensduurverlenging) van luchtbehandelingskasten (merkonafhankelijk).

Voor meer informatie:
Abalco Service
Leemansstraat 13
NL - 4251 LD Werkendam
Tel: (+31 183-678664)
Fax: (+31 183-506555)

info@abalco.nl
www.abalco.nl