Reefer Port Vlissingen Event toont potentie reefercontainerdepot
Tholen - Importeurs, exporteurs, stuwadoors en rederijen waren gisteren aanwezig op het Reefer Port Vlissingen Event, dat werd georganiseerd door Kloosterboer, Smith Holland en Zeeland Seaports. Tijdens een presentatie en rondvaart kregen de gasten een indruk van de activiteiten in de haven van Vlissingen. De organiserende partijen hebben namelijk grote ambities. Kloosterboer wil met een containerdepot de containers met temperatuurgevoelige lading verdubbelen van 40.000 naar 80.000. Het containerdepot is voorzien op de Bow Terminal (eigendom van Kloosterboer) aan de Westhofhaven, die dit jaar met 175 meter wordt verlengd naar in totaal 525 meter.
Klik hier voor de fotoreportage
"In Vlissingen zijn we in staat om te knopen en te verbinden.", verklaarde directeur Jack Kloosterboer. Hij ziet kansen voor Vlissingen om zich als reeferhaven te ontwikkelen voor zogeheten shortsea-transport: grofweg van Egypte en Marokko tot en met Scandinavië en Rusland. Met rederijen als Maersk en MSC zijn hierover al afspraken gemaakt. Ook klanten in fruit (Gerald Müller / Capespan Continent), uien (Chayenne Wiskerke / Wiskerke Onions), vis (Cees Bruinink / Cornelis Vrolijk) zagen de uitbreiding wel zitten, zo bleek uit een paneldiscussie. Müller ziet voor Capespan met shortsea-verbindingen met name kansen richting de Mediterrane landen. Voor Wiskerke staat Engeland op het verlanglijstje.
Paneldiscussie met Jan van der Graaf (MSC), Cees Bruinink (Cornelis Vrolijk), Gerald Müller (Capespan), Marc Gnurlandino (Maersk) en Chayenne Wiskerke (Wiskerke Onions).
"Verkeersopstoppingen heb je hier in Vlissingen niet. Het is een prima haven", vertelde Gerald Muller. Dat beaamde uienexporteur Chayenne Wiskerke: "Naar Rotterdam en Antwerpen zijn vrachtwagens lang onderweg en hebben ze veel last van het verkeer. Wij zitten kortbij Vlissingen, want binnen een uur is een vrachtwagen heen en terug. Wij doen op jaarbasis meer dan 2.000 containers. Als wij die in Vlissingen kunnen aanleveren in plaats van Antwerpen en Rotterdam, halen we enorm veel kilometers van de weg af. Extra voordeel is dat wij in drukke periodes hier in Vlissingen de mogelijkheid hebben om product op te slaan."
Peter van Zuydam (Hamburg Sud), Mark de Bie (Timerfruit) en Michel Frings van Hillfresh
Jack Kloosterboer toonde zich aan het eind van het event een tevreden man. "Uiteindelijk staan er alleen maar winnaars aan boord. Het draait allemaal om knopen en verbinden van de stromen fruit, uien en vis. Hierdoor zorgen we dat er nooit containers leeg terug gaan. Voor iedereen in de logistieke keten bespaart dat geld. Naast de bestaande conventionele lijndiensten naar Rusland en West-Afrika zetten we hiermee de haven van Vlissingen op de kaart voor een verdere ontwikkeling van het containertransport en het leveren van een unieke totaaloplossing voor zowel importeurs als exporteurs."
Willem Kokkeel, Gerald Muller (Capespan) en Leo Lagendijk (Zeeland Seaports)
Klik hier voor de fotoreportage