Mededelingen

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

discounters winnen terrein

Duitsland: Aardappelen, appelen en tomaten meest populair

Aardappelen vormen in Duitsland het meest aangekochte AGF-product. In 2012 kwam de aankoop van aardappelen per hoofd van de bevolking uit op 61 kg, meer dan het het dubbele van het tweede product tomaten (24,8 kg). Ook kool, wortelen, komkommers en uien zijn populair, zo blijkt uit een rapport van de PMA.



Een laat voorjaar en natte winter zorgde in 2013 voor een matige aardappeloogst van 'slechts' 9,2 miljoen ton, een daling van 20% ten opzichte van 2012. Hierdoor werden de retailprijzen met maximaal 50% opgedreven. Overall gezien, zijn de aardappelen in Duitsland een stabiel gewas. Het areaal daalde weliswaar van 548.000 hectare in 1990 naar 238.000 hectare in 2012, maar de opbrengst steeg per hectare van gemiddeld 25,6 ton naar 44,8 ton in dezelfde periode door betere teelttechnieken.



Fruit
Op fruitgebied zijn de appelen het meest favoriet, gevolgd door bananen, de topper op het gebied van importfruit. Ook kersen, peren, pruimen en aardbeien zijn belangrijk fruit in Duitsland. Duitsers zijn dol op streekproducten en vooral in voor seizoensfruit. Ondanks de aanwezigheid van importfruit het hele jaar, speelt het lokale fruit nog altijd een belangrijke rol in de verkoop. Zo de binnenlandse productie van fruit nog 50% van de Duitse consumptie en bij groenten is dit 40-45%.


Populairste fruit in kg per huishouden 2012

Bananen
Zoals gezegd vormen bananen het belangrijkste importfruit met een volume van 1.160.000 ton in 2012. Belangrijkste leveranciers van Duitsland zijn Ecuador (496.547 ton), Colombia (284.916 ton) en Costa Rica (272.248 ton).


Aandeel consumptie van binnenlandse productie en import

De retail verzorgt meer dan 80% van de groenten- en fruit verkoop. Hiervan maken de discounters 40% van het aandeel uit in verse producten. Discounters hebben bij de verkoop van appelen, peren, pruimen, sinaasappelen, aardappelen, tomaten, wortelen, paprika en sla zelfs een marktaandeel van 50%.


Top-10 Duitse retailers

De service-supermarkten hebben nog een lichte voorsprong bij overzees fruit en biologische producten, maar de beschikbaarheid hiervan bij de discounters neemt gestaag toe. De online verkoop van AGF vormt in Duitsland nog altijd een niche-markt. 55% van de Duitse consumenten noemen zorgen over de kwaliteit en versheid als belangrijkste obstakels bij het doen van een online aankoop.

Bron: PMA

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018