Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Crisis zorgt voor omzetdaling; steeds meer nationaliteiten onder in- en verkopers

Fotoreportage groothandelmarkt Mercavalencia



Dinsdagmorgen vroeg bezocht onze collega Joel Pitarch van FreshPlaza.es de groothandelsmarkt Mercavalencia. Dit is de grootste markt van Valencia met een oppervlakte van 20.000 m2. De groothandelsmarkt telt 84 magazijnen, waar de inkopers vanuit de detailhandel, horeca en retail hun inkopen doen.



Opmerkelijk was het overvloedige aanbod steenfruit. Meloenen, watermeloenen, kersen en paraguayo's werden het meest verkocht. Ook de eerste vijgen van het seizoen werden aangeboden.


Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Typische producten uit Valencia zijn de lokale uien en aardappelen. VOlgens groothandelaar Rafael Roselló lag de verkoop echter niet op het verwachte niveau.



Veelgevraagd zijn momenteel de snij- en sperziebonen vanuit Granada. Ook de tomaten, komkommers en Italiaanse paprika's waren populair.


Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Ook de vraag naar citroenen blijft in de zomerperiode toenemen, omdat ze vaak worden gebruikt in gerechten en cocktails. Het Spaanse seizoen zit er vrijwel op. Het prijsniveau lag rond 90 cent per kilo.



De bananenconsumptie zit in de zomer in een dip, zo vertelden handelaren Santiago Belloch en Carlos Guijarro. Dit in tegenstelling tot de avocado's waarvan de verkoop in de lift zit. De avocado's waren van Braziliaanse herkomst.



De islamitische kopers hebben tijdens de Ramadan duidelijk hun voorkeur voor dadels en noten. De voorkeur voor deze producten heeft duidelijk een impact op de daling van de verkoopvolumes van andere AGF-producten.



Bijna alle handelaren op de groothandelsmarkt klaagden over de drukte. Hoewel het in de zomervakantie traditioneel rustig is, noemden handelaren de verkoop rustiger dan ooit te voren. Zij weten de stilte aan de crisis en spraken van een omzetdaling van 20% ten opzichte van deze periode vorig jaar.

De groei van de Spaanse supermarkten drukt de omzet op de groothandelsmarkt. Maar een van de grootste verandering is toch wel de nationaliteiten van verkopers en inkopers. Handelaren melden dat de Pakistaanse en Chinese kopers en inkopers de markt nog draaiende houden. "Het zijn erg goede klanten", geeft een handelaar aan.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken