Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Meino Koning: "tweepersoonspakket met 7 groenten slechts 8 euro per week"

De Twee Linden voorziet wekelijks 700 klanten van bio-groentepakketten

Tholen - De biologische tuinderij De Twee Linden in Reek is een kleinschalig en gevarieerd tuinbouwbedrijf van een kleine twee hectare. Sinds 1992 worden er zo'n veertig verschillende soorten groenten geteeld in de volle grond en tunnelkassen. Al in 1993 startte eigenaar Meino Koning met groente-abonnementen. Begonnen met 35 abonnees, heeft de groentepakkettenleverancier inmiddels maar liefst 700 klanten, die wekelijks kunnen worden afgehaald bij vaste afhaaldepots. Daarnaast heeft hij bij het bedrijf een boerderijwinkel, waar mensen ook zonder abonnement hun biologische groenten, fruit, aardappels, sappen en stroop in kunnen kopen.


Meino Koning

"De abonnementen op de groentepakketten zijn een leuke manier om direct aan de consumenten te leveren. Hiermee voorkom je de anonimiteit van het leveren aan een groothandel", verklaart Meino. Hij heeft 27 afhaalpunten in een straal van zo'n 20 kilometer rond het bedrijf. Dat kan zowel bij winkels als particulieren zijn. Naast groentepakketten levert hij ook fruittassen en aardappelen. "Een keer per week, op donderdag en vrijdag, brengen wij de groenten naar vaste afhaalpunten. Dat kan zowel een koele schuur of de achtertuin van de buurman zijn."


Groente- en fruitpakket

Weekpakket voor 8 euro
Voor de prijs hoeven de abonnees het niet te laten: voor een pakket met 6 à 7 verschillende soorten groenten voor 4 à 5 maaltijden betalen de klanten in het geval van een tweepersoonspakket slechts 8 euro per week. "Eigenlijk ben ik te goedkoop, maar mensen kunnen bij mij in elk geval niet zeggen dat ze het laten voor de prijs. In de beginjaren heb ik voor deze prijsstelling gekozen om voor iedereen toegankelijk te zijn. Dan kun je niet opeens je prijzen flink gaan verhogen. Doordat ik inmiddels een brede klantenkring heb, kan ik deze prijzen ook hanteren", verklaart Meino.


In het verleden teelde Meino de volledige inhoud van de pakketten zelf, maar daar is hij mee gestopt. "We telen op zandgrond en die leent zich niet voor elk product, ook financieel niet. Ik ben weliswaar idealistisch, maar ook realistisch. Ik kijk wel waar ik geld mee kan verdienen. Zo teel ik zelf geen bewaarpeen of aardappelen. Maar producten als sla, andijvie, peulen, tuin- en sperziebonen, kruiden en bloemkool en broccoli komen allemaal van eigen teelt. De rode en witte kool en uien haal ik weer op bij collega's."


Niet gangbaar in een biologisch jasje
Klanten kunnen ervan verzekerd zijn dat alle producten in het pakket 100% biologisch zijn. "Je kunt niet gangbaar werken in een biologisch jasje. Samenwerken met de natuur is binnen ons bedrijf enorm belangrijk. Ook al hebben we een kleinschalig bedrijf, je vindt bij ons paddenpoelen, bloemen, hagen, kruiden en bijen. We zijn heel veel bezig met natuurbehoud en ontwikkeling. Het landschap wordt hierdoor rijker en aantrekkelijker voor iedereen."


Bewust koos Meino, die het pakket zelf wekelijks bepaalt, voor een weekpakket dat geschikt is voor 4 à 5 maaltijden, zodat de mensen ook ruimte hebben om wat anders te kopen. "Toen ik begon bestond mijn doelgroep toch iets meer uit de alternatieve doelgroep, maar nu is mijn klantenkring heel divers. Er is een groep idealistische mensen die heel trouw zijn, maar er zijn ook veel modernere consumenten die bewust bezig zijn met voeding door al die voedselschandalen en zich een poosje aan een abonnement verbinden. Vaak zijn dit mensen met kleine kinderen."


Meino leidt bezoekers rond

Flexibel
Het aantal abonnees groeit nog steeds. "Traditioneel is het in de zomer wat rustiger als mensen groenten uit hun eigen tuin oogsten en neemt de vraag in het najaar weer toe. Mensen kunnen bij mij terecht voor zomer- en winterpakketten. Ik ben erg flexibel. Het abonnement kan op ieder door de klant gewenst moment ingaan, net als het opzeggen. Ook is het mogelijk om in verband met vakantie het abonnement één of meerdere weken te onderbreken."


Feedback op zijn pakketten van klanten krijgt hij niet veel. "Tevreden mensen hoor je niet", lacht de teler. Ik probeer een zo gevarieerd mogelijk pakket samen te stellen. Sommige mensen lusten elke dag wel andijvie en anderen niet, dat geldt ook voor zogeheten vergeten groenten als schorseneren en pastinaak. Omdat niet alle groenten even bekend zijn, leveren we er recepten bij." 

Bedreigingen
Meino verwacht wel dat er nog wat groei inzit. "Net als de biologische sector groeit onze afzet jaarlijks rustig en ik verwacht wel dat dit doorzet. Mogelijke bedreigingen kunnen zijn dat er meer biologische groenten verkrijgbaar zijn in de supermarkten. Ook sociale impulsen als zorgboerderijen en internetinitiatieven kunnen concurrentie vormen, maar vooralsnog heb ik daar niet veel last van."


De boerderijwinkel

Uitbreiding van het pakket buiten de AGF ziet hij niet zo zitten. "Ik zet de pakketten op de afhaalpunten weg op maat en niet op naam. Ga je uitbreiden met zuivel en vlees, dan heb je weer een koelbox of een diepvries nodig. Daarbij zijn een aantal afhaalpunten onbeheerd. Als je met vlees of sappen gaat werken, kleeft daar ook weer een risico aan. Maar het belangrijkste is dat mijn vak en passie hier bij de tuin ligt. Ik kan hier een goede boterham mee verdienen en wil het hier bij houden."

Voor meer informatie:
Biologische Tuinderij "De Twee Linden"
Meino Koning
Schaijksestraat 17
5375 KC Reek
Tel: 0486-476048
info@2linden.nl
www.2linden.nl


Publicatiedatum: 13-8-2014
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Daisy Girl best verkochte bio-appelmerk in de VS
21-9-2017 Chinese Fuji appelen weer op de markt
20-9-2017 "Respect voor milieu voorwaarde voor succes op Noord-Europese markt"
20-9-2017 Poolse Bio Planet ziet omzet in augustus met 7% groeien
18-9-2017 Zwitserland: veel vraag naar bio-kruiden deze zomer
15-9-2017 Ook Aldi en Lidl achter convenant voor meer resistente bio-aardappelrassen
15-9-2017 Peter van der Schoot nieuwe voorzitter Comité Bio GroentenFruitHuis
12-9-2017 Meer dan 6.000 biologische producten bij Alnatura
11-9-2017 Duitsers geven meer geld uit aan bio
8-9-2017 Liquidseal nu ook te gebruiken op biologisch fruit
7-9-2017 Afzet biologische fruit in VS +12%
6-9-2017 "Bio-consument gaat af op onderbuikgevoelens"
6-9-2017 "Kwestie van er gelikt uitzien of gelikt willen worden"
6-9-2017 VS: AGF verkoop valt tegen - biologisch verdubbeld
4-9-2017 "In 30 jaar nog nooit een product geschrapt"
4-9-2017 Veilige bio-import uit derde wereldlanden met TRACES
1-9-2017 Bio steeds vaker de norm
1-9-2017 Zweedse importeur koopt alleen biologische gember in
1-9-2017 Frankrijk: "Buitensporige" marges op biologische groenten en fruit
31-8-2017 Bio-appel Natyra opvallend lang houdbaar