Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Russische boycot, voedselveiligheid en nieuwe handelsstromen

Fotoreportage Deutscher Obst & Gemuse Kongress

Vrijdag werd het Deutscher Obst & Gemuse Kongress 2014 gehouden in Düsseldorf. Onderwerpen als het Russische conflict, automatisering van de sector en transparantie van de keten stonden centraal en getuige de 400 deelnemers is er voor deze zaken veel interesse vanuit de Duitse markt. Voorafgaand aan het congres werd een Get-Together georganiseerd in Düsseldorf.

Bekijk de fotoreportage hier.

De dag werd georganiseerd door AMI, GS1 Germany en Fruchthandel Magazin georganiseerd. Na openingswoorden van Kaasten Reh, Jörg Pretzel en Hans-Christoph Behr vertelde Hans-Jürgen Studt van Handelsmarkt Kiel GmbH & Co. hoe het bedrijf omgaat met AGF en bloemen. "Met de versafdelingen kun je je onderscheiden en je klantenbinden." Hij signaleert een toenemende trend voor regionale en biologische productie. "Convenience moeten we nog ontwikkelen."

De organisatie van het congres heeft uit man en macht geprobeerd om iemand van de Europese Unie of van de overheid te laten spreken op het congres. Daar was geen mogelijkheid voor. Daarom werd het verhaal gedaan door Christian Weseloh, BVEO, en Andreas Brügger, DFHV. Weseloh vertelde over de gang van zaken omtrent de boycot en de leerpunten. Conclusie? De communicatie moet beter. Het is nog te onduidelijk welke budgetten beschikbaar zijn, hoe de verdeling van het beschikbare geld is, waarom sommige producten wel en andere niet voor vergoeding in aanmerking komen en waarom de Duitse overheid het onmogelijk maakt productie uit de markt te nemen zonder het gratis weg te geven. Brügger vulde het verhaal aan met uitleg over de groei van Rusland en of de beste producten Europa in het vervolg voorbij gaan.



Reiner Wittkowski, van de Duitse NVWA, vertelde over de problemen van het delen van data. "Data moet informatie inzichtelijk en vergelijkbaar maken", vindt Wittkomski. Dat gebeurt regelmatig absoluut niet. "Media kloppen informatie op", concludeert Wittkomski als hij de gevolgen van voedselcrisissen en -schandalen vergelijkt met de daadwerkelijke risico's en de berichtgeving hierover.

De Grüne Merkur, een prijs voor de internationale sector, ging dit jaar naar REWE Group voor hun inzet om de sector te verduurzamen. De Grüne Merkur wordt sinds 1975 uitgereikt door Fruchthandel Magazin

Na het ochtendprogramma was een variabel programma beschikbaar, gericht op de productiesector, de handel/marketing en de automatisering in de sector. Het middagprogramma is gevuld met een voordracht van Helmut Hübsch, over hoe de Duitse markt zich ontwikkeld en hoe deze beinvloed kan worden. Door inzicht te geven over het aankoopgedrag van consumenten (verkoop je liever een keer een grootverpakking, of vaker een kleinverpakking) liet hij kansen voor de Duitse retail zien. De dag werd afgesloten met een discussie tussen Tim Strübing van Coop, Karl Voges van Landgard, Sabine Lauxen van 5-am-Tag en Daniela Seidl van Seidl PR & Marketing. Duidelijk werd dat iedereen vindt dat de promotie van AGF verbeterd kan en moet worden, maar dat niemand echt enthousiast raakt van de bijbehorende kosten.

Later deze week uitgebreider verslag van de specifieke presentaties.

Bekijk de fotoreportage hier.