Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Category manager Ed van Venrooij van Hoogvliet:

"Indien mogelijk kiezen wij voor Nederlandse groenten en fruit"

Tholen - De telers hebben het momenteel niet makkelijk en retailer Hoogvliet doet er alles aan om de leveranciers te helpen. "Hoogvliet werkt met seizoensprijzen voor de meeste producten, waardoor de telers het hele seizoen een eerlijke prijs krijgen. Indien mogelijk kiezen wij bewust voor Nederlandse groente en fruit. Die herken je bij ons ook nadrukkelijk aan het Hollandse vlaggetje bij het product", vertelt category manager Ed van Venrooij. Op flyers in de winkel wordt daarnaast nog eens benadrukt dat Hoogvliet de Hollandse telers steunt.

Jaarrond Hollandse tomaten
Volgens de supermarktinkoper is de Hollandse consument wel degelijk chauvinistisch. "Onze klanten willen graag Hollandse producten. Wij starten daar ook altijd direct mee, zodra dit beschikbaar en leverbaar is. De prijzen zijn in het begin van het seizoen hoger, maar de klant heeft het er voor over. Zo verkopen wij zelfs geen import (tros)tomaten maar jaarrond Hollandse. Daarin zijn we uniek. Ze zijn weliswaar wat duurder, maar de consument heeft die meerprijs er voor over. We zijn erg tevreden over de verkopen en onze Nederlandse telers ook."


Ed van Venrooij

Een rondleiding langs het AGF-schap bij Hoogvliet toont de eigen visie van de retailer, die 63 filialen heeft in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Zo worden de prijzen, als enige supermarkt in Nederland, getoond op elektronische prijskaartjes. "Zo kunnen we gelijktijdig in alle filialen de prijs aanpassen", vertelt Ed. Hoogvliet werkt wekelijks met vijf scherpe groente-aanbiedingen in de folder en heeft op maandag en dinsdag nog eens extra aanbiedingen. We zijn bewezen de goedkoopste, maar dat gaat samen met een hoge kwaliteit."

Lokaal schappenplan
Ieder filiaal van Hoogvliet heeft een proefplateau, waarbij mensen kunnen proeven van de seizoensproducten. "We hebben overal dezelfde uitingen in communicatie, maar werken wel per winkel aan lokale schappenplannen. Een voorbeeld is Katwijk, waar we veel geschilde knolletjes verkopen, maar in de studentenstad Leiden wordt daar amper naar gevraagd. Daar worden juist weer bovengemiddeld veel champignons verkocht. Dan heeft het in Leiden geen waarde om de knolletjes breed te presenteren."



Voor de snackgroenten ontwikkelde Hoogvliet in samenwerking met TNI het concept The Harvies, waarbij consumenten verschillende auto's vol snackpaprika's en snacktomaatjes - ieder met hun eigen naam - kunnen sparen. "Nederland is een spaarland. Dat werkt echt. Ook het hardfruit in de Suske-en-Wiske-verpakking van Fruitmasters is een voorbeeld van een product dat al jaren bij ons verkrijgbaar is. Mensen gaan er meteen om vragen als we het niet hebben", zegt de category manager. Bij de paprika-stoplichtverpakking valt op dat de groene is ingewisseld voor de oranje. "De groene was los de minst verkochte paprika, waarom zou je hem dan niet inwisselen voor oranje?"

Bananenverkoop
Hoogvliet geeft ook foldertjes mee met informatie over de herkomst, beschikbaarheid en toepassingen van onbekendere producten. "Onbekend maakt onbemind, maar door erover te communiceren gaan onze klanten vaker actief op zoek naar gezonde en onbekendere producten", vertelt Ed. "Op borden worden tevens de vezels en voedingswaarden van een product toegelicht. Bij een product als bananen zijn veel consumenten daar niet van op de hoogte, terwijl dit het meest verkochte product is van het hele AGF-schap. Van de prijzenoorlog in de bananen is Hoogvliet niet minder geworden. "We zijn weliswaar goedkopere 'blanco' bananen gaan verkopen, maar bieden net zo goed merkbananen en kinderbananen aan. De bananenverkoop is alleen maar gestegen."

Ook de verkoop van bio-producten kent bij Hoogvliet een forse groei. "Uit de jaarlijkse EKO-tellingen door Milieudefensie blijkt dat we de retailer zijn met de meeste bio-producten", vertelt Ed, trots. "We werken zoveel mogelijk voor lange termijn samen met onze telers. We zijn geen hoppers en willen samen wat opbouwen. Dat betekent niet dat we niet openstaan voor nieuwe ontwikkelingen. Flower Sprout, Q&Me-komkommers en Lamuyco-paprika's zijn maar enkele voorbeelden van producten die wij aanbieden. Het assortiment versgesneden fruit groeit hard en afgelopen weken hebben ook de Kiyomi's erg goed gelopen. En soms is het snel geregeld. Zo belde aardappelteler Niek Vos me op van het biologisch-dynamische teeltbedrijf uit de Flevopolder me op. Nu bieden we wekelijks Niek's Witte aan. Maar zo'n nieuw product moet wel onderscheidend zijn!"

Voor meer informatie: www.hoogvliet.com

Publicatiedatum: 6-10-2014
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 EmtÚ verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize
13-7-2018 VK: Co-op Group heeft 40% meer leden in Wales
13-7-2018 Coop: Opnieuw forse omzetgroei in eerste helft 2018
12-7-2018 "Haricots verts zijn geen sperziebonen"
12-7-2018 Walmart gebruikt blockchain voor thuisbezorging
11-7-2018 ItaliŰ: Carrefour introduceert nieuwe winkelconcepten