Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Intensivering van ICT kan de sector terug op het groeipad brengen

Succes van de groothandel hapert

Het afgelopen decennium groeide de Nederlandse groothandel sterker dan andere sectoren. Sinds enkele jaren hapert de vooruitgang echter. Vorig jaar daalde de omzet Ťn toegevoegde waarde voor het tweede jaar op rij. Dit was deels te wijten aan lagere vraag door moeilijke economische omstandigheden, maar bedrijven hebben ook moeite om de marge op peil te houden. Groothandels zijn vaak full-service- providers geworden, maar slagen er niet altijd in om hier een prijskaartje aan te hangen. Ook neemt de concurrentie van logistiek dienstverleners en retailers toe. Om terug op koers te komen staan groothandels bij uitstek nu voor de uitdaging om innovatie een nieuwe impuls te geven. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau

Internet en Big data belangrijkste 'drivers' van innovatie

De groothandel heeft een reputatie als innovatieve sector. Terwijl de aandacht hiervoor door economische tegenslag enigszins is verslapt, vraagt de huidige tijd juist om scherpte. Toenemende digitalisering en de mogelijkheden van internet zijn de belangrijkste aanknopingspunten voor vernieuwing in groothandels. In het bijzonder voor handelsbedrijven met grote aantallen transacties en omvangrijke omzetvolumes is ICT succesbepalend. Met de groeiende invloed van internet en de commerciŽle mogelijkheden van 'data analytics' (Big data) dient zich een nieuwe fase van vooruitgang aan voor de groothandel. Dit beperkt zich niet alleen tot de handel in consumentenproducten, maar is ook relevant voor groothandels in grondstoffen of halffabricaten.

Investeren in ICT, maar ook kritisch kijken naar de organisatie en de mensen

Met intensivering van ICT kunnen groothandels een flinke stap zetten om terug te keren naar het groeipad. Naast het nemen van betere beslissingen en het signaleren van kansen, biedt dit mogelijkheden voor verdere efficiŽntieverbetering. Dit gaat gepaard met organisatorische vernieuwing en samenwerking met ketenpartners. Marinus van der Meer, Sectormanager Groothandel: "Met de toenemende automatisering maken groothandels een slag naar kennisintensievere bedrijven en dit vraagt ook om andere vaardigheden van medewerkers.
Medewerkers moeten commercieel zijn Ťn product- en ICT-kennis hebben om een winstgevende klantrelatie op te bouwen en te onderhouden. Het aantrekken en inzetten van het juiste personeel is daarmee naast de intensivering van ICT de belangrijkste uitdaging voor de toekomst".


Bekijk hier de publicatie.






Publicatiedatum: 3-10-2014

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 "Zorgeloos op vakantie en alles onder controle"
20-7-2018 Grip op je value chain van teler tot consument
19-7-2018 Shifter: Vast, flex en uitzendkracht in hetzelfde planningssysteem
19-7-2018 Britten ontwikkelen robot voor pluk zachtfruit
18-7-2018 "Nieuw instrument om rijpheid avocado's te meten"
18-7-2018 CreŽer kunstmatige intelligentie met ... een aardappel
18-7-2018 Demodag IT Totaaloplossingen op 6 september
17-7-2018 Studenten bouwen appelplukrobots in wedstrijd
16-7-2018 Alibaba bestelt 3.000 ton Thais durianfruit voor volgend jaar
13-7-2018 Harvest House kiest voor Xcellent als IT-partner
12-7-2018 Nieuw systeem om houdbaarheid te berekenen
12-7-2018 "Eerlijk afrekenen is de uitdaging van iedere telersvereniging"
11-7-2018 SyncForce en PS in foodservice sluiten strategische partnerovereenkomst
10-7-2018 Dropcopter komt met bestuivingsresultaten
3-7-2018 Hi-tech appelinpakrobot geÔntroduceerd
2-7-2018 Chinees tech-bedrijf richt zich op de overzeese markt
22-6-2018 Hoe meer gegevens je verzamelt, des te accurater je oogstraming
21-6-2018 OekraÔne: App beoogt sector te voorzien van live prijsvorming
19-6-2018 Fujitsu Tech introduceert biometrie in fruitteelt
15-6-2018 Agritech startup Nieuw-Zeeland floreert