Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Intensivering van ICT kan de sector terug op het groeipad brengen

Succes van de groothandel hapert

Het afgelopen decennium groeide de Nederlandse groothandel sterker dan andere sectoren. Sinds enkele jaren hapert de vooruitgang echter. Vorig jaar daalde de omzet èn toegevoegde waarde voor het tweede jaar op rij. Dit was deels te wijten aan lagere vraag door moeilijke economische omstandigheden, maar bedrijven hebben ook moeite om de marge op peil te houden. Groothandels zijn vaak full-service- providers geworden, maar slagen er niet altijd in om hier een prijskaartje aan te hangen. Ook neemt de concurrentie van logistiek dienstverleners en retailers toe. Om terug op koers te komen staan groothandels bij uitstek nu voor de uitdaging om innovatie een nieuwe impuls te geven. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau

Internet en Big data belangrijkste 'drivers' van innovatie

De groothandel heeft een reputatie als innovatieve sector. Terwijl de aandacht hiervoor door economische tegenslag enigszins is verslapt, vraagt de huidige tijd juist om scherpte. Toenemende digitalisering en de mogelijkheden van internet zijn de belangrijkste aanknopingspunten voor vernieuwing in groothandels. In het bijzonder voor handelsbedrijven met grote aantallen transacties en omvangrijke omzetvolumes is ICT succesbepalend. Met de groeiende invloed van internet en de commerciële mogelijkheden van 'data analytics' (Big data) dient zich een nieuwe fase van vooruitgang aan voor de groothandel. Dit beperkt zich niet alleen tot de handel in consumentenproducten, maar is ook relevant voor groothandels in grondstoffen of halffabricaten.

Investeren in ICT, maar ook kritisch kijken naar de organisatie en de mensen

Met intensivering van ICT kunnen groothandels een flinke stap zetten om terug te keren naar het groeipad. Naast het nemen van betere beslissingen en het signaleren van kansen, biedt dit mogelijkheden voor verdere efficiëntieverbetering. Dit gaat gepaard met organisatorische vernieuwing en samenwerking met ketenpartners. Marinus van der Meer, Sectormanager Groothandel: "Met de toenemende automatisering maken groothandels een slag naar kennisintensievere bedrijven en dit vraagt ook om andere vaardigheden van medewerkers.
Medewerkers moeten commercieel zijn èn product- en ICT-kennis hebben om een winstgevende klantrelatie op te bouwen en te onderhouden. Het aantrekken en inzetten van het juiste personeel is daarmee naast de intensivering van ICT de belangrijkste uitdaging voor de toekomst".


Bekijk hier de publicatie.





Publicatiedatum: