Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Intensivering van ICT kan de sector terug op het groeipad brengen

Succes van de groothandel hapert

Het afgelopen decennium groeide de Nederlandse groothandel sterker dan andere sectoren. Sinds enkele jaren hapert de vooruitgang echter. Vorig jaar daalde de omzet èn toegevoegde waarde voor het tweede jaar op rij. Dit was deels te wijten aan lagere vraag door moeilijke economische omstandigheden, maar bedrijven hebben ook moeite om de marge op peil te houden. Groothandels zijn vaak full-service- providers geworden, maar slagen er niet altijd in om hier een prijskaartje aan te hangen. Ook neemt de concurrentie van logistiek dienstverleners en retailers toe. Om terug op koers te komen staan groothandels bij uitstek nu voor de uitdaging om innovatie een nieuwe impuls te geven. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau

Internet en Big data belangrijkste 'drivers' van innovatie

De groothandel heeft een reputatie als innovatieve sector. Terwijl de aandacht hiervoor door economische tegenslag enigszins is verslapt, vraagt de huidige tijd juist om scherpte. Toenemende digitalisering en de mogelijkheden van internet zijn de belangrijkste aanknopingspunten voor vernieuwing in groothandels. In het bijzonder voor handelsbedrijven met grote aantallen transacties en omvangrijke omzetvolumes is ICT succesbepalend. Met de groeiende invloed van internet en de commerciële mogelijkheden van 'data analytics' (Big data) dient zich een nieuwe fase van vooruitgang aan voor de groothandel. Dit beperkt zich niet alleen tot de handel in consumentenproducten, maar is ook relevant voor groothandels in grondstoffen of halffabricaten.

Investeren in ICT, maar ook kritisch kijken naar de organisatie en de mensen

Met intensivering van ICT kunnen groothandels een flinke stap zetten om terug te keren naar het groeipad. Naast het nemen van betere beslissingen en het signaleren van kansen, biedt dit mogelijkheden voor verdere efficiëntieverbetering. Dit gaat gepaard met organisatorische vernieuwing en samenwerking met ketenpartners. Marinus van der Meer, Sectormanager Groothandel: "Met de toenemende automatisering maken groothandels een slag naar kennisintensievere bedrijven en dit vraagt ook om andere vaardigheden van medewerkers.
Medewerkers moeten commercieel zijn èn product- en ICT-kennis hebben om een winstgevende klantrelatie op te bouwen en te onderhouden. Het aantrekken en inzetten van het juiste personeel is daarmee naast de intensivering van ICT de belangrijkste uitdaging voor de toekomst".


Bekijk hier de publicatie.






Publicatiedatum: 3-10-2014

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-4-2018 Corrigeren tijdens containertransport
24-4-2018 Japanse politie pakt AGF-handelaar op voor bitcoin fraudedeal
20-4-2018 Demonstraties van kwaliteitsmeters op CPMA Vancouver
18-4-2018 Benelux stapt over naar één datamodel
17-4-2018 Meer dataroof via vertrouwde mailadressen
16-4-2018 "Altijd halen we met onze klanten de eindstreep"
13-4-2018 Nieuwe colorimeter voor groenten en fruit
12-4-2018 "Datakwaliteit is een must-have in e-commerce"
11-4-2018 Hollander kiest voor nieuwe transportsoftware
11-4-2018 Blockchain-oplossing voor mangosector
10-4-2018 Na privacyschandaal nu Facebooktool online
10-4-2018 West-Afrika dagenlang offline door kapotte onderzeekabel
10-4-2018 Vernietig je laptop en telefoon na je reis
9-4-2018 Samenwerking De Groot Fresh Group en Schouw krijgt vervolg
6-4-2018 Nu overal een lekker bakje koffie
6-4-2018 Aankopen via smartphone in de lift
6-4-2018 'Workplace' van Facebook handig in tijden van avocadotekort
5-4-2018 Taalbarrières niet langer een probleem voor internationale handel
5-4-2018 Stimuleren gebruik GS1 standaarden in versketen
4-4-2018 Britse bananenrijper bundelt krachten met softwarebedrijf activeIT