Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bas Poeltuyn, Gourmet:

"Volledige ketenbeheersing eersteklas sjalotten, uien en knoflook"



Tholen - Gourmet uit Grootebroek is een teeltbedrijf ontstaan uit het familiebedrijf van de familie Broersen. Inmiddels is de vierde generatie Broersen actief binnen Gourmet en telt het bedrijf meer dan 80 medewerkers. Naast eigen teelt is Gourmet gespecialiseerd in het verwerken, verpakken, leveren en distribueren van sjalotten, uien en knoflook. "Onze focus ligt op specialiteiten en (optische) kwaliteit, waar veel uienbedrijven zich zuiver op volume richten", vertelt Bas Poeltuyn.


Bas Poeltuyn

"Van oudsher zijn we een teeltbedrijf van sjalotten. Nog altijd bieden we een breed sjalottenassortiment aan, maar inmiddels telt ons assortiment meer dan 20 verschillende alliumsoorten. De uitdaging is om van ieder gewas iets bijzonders te maken", vertelt Bas.



"De energie die we steken in de beheersing van onze keten is kosten verhogend, maar we gaan dan ook nét iets verder in onze diversiteit in verpakkingen en bieden ons assortiment aan in vier verschillende verpakkingslijnen (budget, basis, premium, selection) en verschillende klant specifieke private label oplossingen."



"We trekken alle maten uit de partij, waarbij de meeste verpakkingen een maximale sortering hebben van 5 millimeter verschil ten opzichte van elkaar. Dat gaat weliswaar ten koste van de snelheid, maar komt de presentatie ten goede".



Teelt in 22 landen
"Tegenwoordig hebben we (contract)teelt in 22 landen op een Europees areaal van 470 hectare om jaarrond de producten beschikbaar te hebben. Naast Nederland zijn de grootste productielanden voor ons Frankrijk, Egypte, Mexico en Peru", vertelt Bas.



Voor ieder product wordt een CIP (continuous improvement plan) gemaakt om zo structureel aan verbetering van de kalender te werken. Hierbij worden zowel de individuele telers als een hele regio tegen het licht gehouden.



"Wereldwijd zijn we namens ons drie teeltbegeleiders actief voor de begeleiding van de binnenlandse en buitenlandse teelt. We werken in nauwe samenwerking met zaadbedrijven, maar hebben ook een eigen veredelingsprogramma."



De producten van Gourmet vinden hun weg -zowel direct als indirect - naar supermarktketens en (groot)handelsbedrijven in binnen- en buitenland. "We werken op Frans niveau met Hollandse nuchterheid en 100% controle", typeert Bas het bedrijf.



Dat deze activiteiten in een behoefte voorzien, blijkt wel uit een nieuwbouw die momenteel in twee fases wordt uitgevoerd, hoofdzakelijk voor de bewaring van het biologische product. "Nu is nog geen 10% van het volume biologisch, maar we zien het aandeel wel toenemen en het past goed bij ons als specialiteitenbedrijf."



Hotbox
Kwaliteit is bij Gourmet geen loos speerpunt. Bodemonderzoek, bladsappenanalyses, groeipuntenonderzoek, perceelselectie (teelt eens in de zeven jaar), shelf-life testen, temperatuurcontroles tijdens transport, interne en externe laboratorium-onderzoeken en residu-analyses per batch zijn aan de orde van de dag. Het bedrijf heeft een hotbox staan, een soort sauna waarin je voor de uien de meest ongunstige omstandigheden creëert, waardoor de potentiële risico's snel in beeld komen.



Met batch- en lotcodes is de traceerbaarheid van het veld tot in het schap gegarandeerd. "Wij hebben een duidelijk beeld van wat wij als Gourmet willen zijn, namelijk: dé sjalotten-, uien-, en knoflookteler die op basis van consumenten- en klantenkennis innovatieve producten ontwikkelt, een volledig assortiment aanbiedt en door middel van volledige ketenbeheersing kwalitatief hoogstaande producten jaarrond levert", zo luidt dan ook de missie van het bedrijf.



Kruisbestuiving
"We werken praktisch in alle Europese landen en kunnen daardoor aan kruisbestuiving doen. Zo kunnen we een idee uit de Franse retail in Zweden introduceren en vice versa. Ook hebben we klanten in Azië en het Midden-Oosten. De uitdaging is om iedere markt klantspecifiek te bedienen, maar wel met dezelfde intensiteit. Wat we lokaal kunnen doen, doen we ook lokaal", zegt Bas.



"Frankrijk is jarenlang toonaangevend geweest, maar ook andere landen volgen. Zo zie ik nog volop groeimogelijkheden in ons pakket en aanpak, bijvoorbeeld bij de Franse en Engelse supermarktketens. Ook focussen we ons volop op tijdelijke en regionale specialiteiten, maar die moeten wel passen binnen onze teeltspecificaties. GlobalGAP is hierbij een ondergrens".



"Indien gewenst kunnen we uit milieu-oogpunt composteerbare voor de Premium- en Selection-lijn verpakkingen te gebruiken, dit heeft meestal geen kostverhoging. In feite spreken we nog altijd over een relatief goedkoop product. Natuurlijk is het in een 'goedkoop' uienjaar zoals dit jaar lastiger voor ons dan als de prijzen van de gele uien meer richting de specialiteiten gaan. Maar dat is juist ons vak, uiteindelijk gaat het om constante kwaliteit – jaar in jaar uit", besluit Bas.



Voor meer informatie:
Bas Poeltuyn
Gourmet
Slimweg 42
1614 MG Grootebroek
Tel: +31 (0) 228 517386
Fax: +31 (0) 228 518027
Bas@gourmet.nl
www.gourmet.nl