Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Van Meir Uien met 28 personen op studiereis in Zuid-Afrika

Van 3 tot 12 februari is Van Meir Uien met een groep van 28 personen op studiereis in Zuid-Afrika, mede mogelijk gemaakt door Hazera. Via Facebook houden ze een dagverslag bij:

Dag 1
Vandaag de eerste dag op excursie. We zijn 4 bedrijven gaan bezoeken in de regio van Johannesburg. Het eerste bedrijf beboert 1230 ha, o.a. 400 ha mais en 80 ha tomaten. In de oogst werken er 700 man, waarvan er 500 man bij de teler op zijn "paleis" wonen.

Daarna door naar "Langplaas". Dit bedrijf heeft 1000 ha "onder de sproeiers" o. a. 140 ha uien. De uien worden geplant vanaf half februari en geoogst in juni/juli. We hebben een kijkje mogen nemen in de inpakhal. Ze waren sweet potato's en wortelen aan het inpakken. Deze kwamen vers van het land.

Bij het derde bedrijf (Geluk farm) hebben we gezien hoe ze uien aan het inpakken waren. Deze uien waren afkomstig van het midden van Zuid-Afrika. Ze pakken zo'n 100 ton per dag in.

Het laatste bedrijf was een groot verpakkingsbedrijf, Modelpak Farms. Deze verpakt 18 verschillende groenten in 8 verschillende gewichten. Goed voor 54 verschillende wijze van inpakken.

Aan het einde van de middag zijn we samen met zo'n 12 Zuid-Afrikaanse uientelers bij elkaar gekomen om wat ervaring uit te wisselen. Dit hebben we gedaan door middel van een presentatie met uitsluitend een overheerlijke "Afrikaanse braai" (bbq) op een prachtige locatie.

Dag 3:

Vanmorgen zijn we op bezoek geweest bij "Rosaly Farms." Deze boerderij is 3200 ha groot, verdeeld over 2 locaties en verpakt zijn eigen groenten in voor de openbare markt, snijderij en particulieren.

Ze telen geen uien maar wel 9 andere groenten. De hoofdgroenten zijn wortelen, kolen en sla. We hebben en rondje gereden langs enkele percelen en hebben een kijkje mogen nemen in de verpakkingsruimte.

Dan zijn we doorgereden naar het "Lion en Rhino Safaripark." Dit park is 1200 ha groot en heeft ook ondergrondse grotten. Deze grotten zijn in 1898 ontdekt door de Italianen.

Na het eten in het safaripark hebben we eerst een rondje gelopen in de safaricrèche en zijn daarna de jeepsafari gaan doen. We zijn o.a. witte leeuwen, wilde honden, gnoes en struisvogels tegengekomen.

We slapen vannacht in het "Heia Safari Hotel" waar de zebra's en giraffen door de tuin heen lopen.

Dag 4:
Vanochtend vroeg opgestaan voor de vlucht van 6.45u naar Kaapstad. Vanaf het vliegveld heeft de bus ons naar Hout Bay gebracht. Hier hebben we een rondvaart gemaakt langs de kustlijn grenzend aan de Atlantische Oceaan.

Dan zijn we doorgereden naar Kalkbay om daar te gaan eten. Kalkbay ligt aan de Indische Oceaan. Na het eten zijn we op het gemakje doorgereden naar het hotel in Kaapstad. Het hotel "Garden Centre" met uitzicht op de tafelberg. 's Middags hadden we vrij te besteden.

Waren er dan geen uien vandaag? Jawel, in de supermarkt lagen "Hollandse uien." Iedereen die een beetje verstand van uien heeft, ziet zo dat deze niet uit Nederland komen..

Dag 5:

Deze dag staat in het teken van de wijn. We zijn langs 3 wijnbedrijven geweest en hebben de kneepjes van het vak mogen leren. Zo hebben we geleerd dat de smaak van wijn veel invloeden heeft van buitenaf. Het weer speelt een belangrijke rol, maar ook de ligging van de boomgaard. Het gehele gistingsproces en zelfs de herkomst van het hout van de vaten waarin de wijn wordt bewaard.

Al deze verschillen hebben we natuurlijk uitgebreid mogen proeven. Op het eerste bedrijf, "Fairview" hebben we dit gedaan in combinatie met zelfgemaakte geiten- en koemelkkaas. Bij het tweede bedrijf, "Villiera Wines" met stukjes gedroogd vlees en op het derde bedrijf, "Middelvlei" hebben we mogen genieten van een heerlijke Zuid-Afrikaanse braai (bbq).

In totaal komt het neer op zo'n 20 verschillende wijnen. Je begrijpt wel dat de sfeer er steeds beter in ging zitten en dat de wijnen steeds lekkerder werden.

Dag 6:
Vandaag zijn we op tijd vertrokken om als een van de eersten met de lift naar de tafelberg te gaan. Bovenaan zijn we gaan ontbijten met een prachtig uitzicht. Het was goed bewolkt beneden, maar dat levert ook mooie plaatjes op. Na een tijdje gewandeld te hebben, heeft een deel van de groep besloten om te voet naar beneden te gaan. Een tocht van zo'n 1,5 uur.

Vanaf de Tafelberg zijn we met de "Hop on, hop off bus" naar V&A Waterfront gegaan om daar te gaan eten. We zijn langs de prachtige kustlijn van Kaapstad gereden en kregen onderweg Nederlandstalige uitleg via koptelefoons.
V&A Waterfront is de historische haven van Kaapstad. Het ligt tussen Robbeneiland en de Tafelberg in. Naast vele restaurants en winkeltjes heb je ook een jachthaven en kun je er boottripjes maken. Deze middag had iedereen vrij te besteden.

Dag 7:
We hebben Kaapstad achter ons gelaten en zijn gaan rijden naar Ceres en omgeving. Dit gebied ligt op 3 uur rijden van Kaapstad en 1000m boven zeeniveau. In de Westkaap, waar Ceres onder valt, worden 12000ha fruit geteeld, 3000ha uien en zo'n 500ha aardappelen. De uien worden door 38 boeren geteeld, dit komt neer op een gemiddelde van 79ha uien per teler.

's Ochtends hebben we een bezoek gebracht aan "Donkerbos." Deze boerderij heeft 260ha aan fruitbomen, teelt 240ha uien, wat aardappelen en heeft 3000 schapen en 250 runderen. De uien worden allen met de hand gerooid. Daarna in het zwad gelegd en bedekt met stro tegen de zon, het kan er 38 graden celsius worden, De uien laten ze 2 tot 3 weken liggen voordat ze worden opgeraapt. Dit gebeurd in 60% van de gevallen met de hand, om kaalvallendheid tegen te gaan en om de mensen aan het werk te houden als sociaal aspect. De uien worden bewaard in 450 kg kisten, buiten in de natuurlijke wind. Het inpakken is voor 20% supermarkt, 25% lokale markten en 55% voor de export naar midden Afrika.

's Middags hebben we een kijkje mogen nemen bij "Langrivier." Deze boerderij is 11000ha groot, waarvan 400ha fruit, 130ha uien en 130ha aardappelen. Langrivier heeft 900 werknemers in dienst en hebben dezelfde werkwijze met het rooien en rapen van de uien als Donkerbos. We hebben mogen zien hoe de uien met de hand geraapt werden. 's Avonds hebben we gegeten bij "Die Opstal." Een prachtige wijnboerderij waar we heerlijk gegeten hebben. Door de slechte verbinding kan ik helaas weinig foto's toevoegen. Ik ga het morgen weer proberen. Excuses..

Dag 8
Vanmorgen vroeg hebben we onze eerste regen gehad sinds we hier zijn. Nog voor het ontbijt heeft het 2mm geregend. De temperatuur is gelijk 10 graden kouder dan dat we gewend zijn, maar we blijven korte broeken dragen want we willen wel gekleurd terug komen. 's Ochtends is het wel even koud geweest, maar ' middags brak de zon weer door.

Het eerste bedrijf, wat we bezochten hebben, is "Morester" en is opgericht in 1912. Dit bedrijf is 10.000 ha groot waarvan 3.500 ha beboerd wordt.

De overige hectare liggen braak of bestaan uit bergen. Ze telen 280 ha fruitbomen, 200 ha uien, 80 ha aardappelen, 60 ha wortelen en 22 ha aardbeienplantjes. Dit doen ze met 1100 man personeel.

De uien worden 1 op 4 geteeld. 70% wordt met de hand geplant en 30% wordt gezaaid. Het zaaien van uien is goedkoper, maar het plantje is te zwak na opkomst. Ze hebben veel last van stuifschade. De plantuitjes worden geplant als ze 20cm loof hebben (zoals prei wordt geplant).

De gemiddelde opbrengst ligt op 75 ton netto per ha en het blok waar wij hebben staan kijken, gaf 85 ton netto per ha. De uien worden in augustus/september geplant en rond deze tijd geoogst.

De laatste 3 maanden worden ze beregend met 65 mm per week, omdat er vanaf oktober geen regen meer valt in de vallei. Op de boerderij hebben we gezien hoe ze de uien inpakken in 7 en 10 kg's.

Vanmiddag zijn we bij "De Keur" geweest. 5.000 ha groot, waarvan 750 beboerd wordt. 430 ha fruit en 220 ha uien. De uien worden hoofdzakelijk voor de supermarkt ingepakt. Vanaf 5 uien in een zakje tot 10kg's. Er werken 100 man in de productie en 900 man in de fruitbomen.

Vanavond hebben we weer een heerlijke braai in het hotel.