Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
persreis Frankrijk toont ontwikkeling onbemande trucks

Linde focust zich op automatisering, maatwerk en nieuwe producten



Tholen - Een persdelegatie van 80 journalisten uit tien landen bezocht afgelopen week de fabriek van fabriek van Linde Material Handling in het Franse Cenon-sur-Vienne. Er werken 580 medewerkers in de fabriek van 40.000 m2 met een productiecapaciteit tot 60.000 trucks per jaar. Het bedrijf biedt een assortiment aan van 85 Linde-series met zo'n 6.000 opties. En nog altijd zit de markt voor in de lift, vertelde Chief Sales Officer Christophe Lautray. Hij benoemde voor de toekomst een drietal speerpunten: automatisering, klantspecifieke oplossingen en nieuwe producten.




Onbemande truck

Automatisering
De focus op automatisering bleek tijdens de excursie bij Balyo, een automationspecialist waar Linde een aandeel van 10% in heeft genomen. De twee partijen brengen onder de naam Linde Robotics onbemande, geautomatiseerde industriele trucks op de markt, waarbij de aftrap is gedaan met de Linde L-Matic L HP automatisch gestuurde stapelaar en de Linde P-Matic automatisch gestuurde trekker.



De onbemande trucks zijn met name geschikt voor exploitatenten met ladingsverwerkingsprocessen, die maar weinig toegevoegde waarde bieden, herhalend van aard zijn en langere afstanden overbruggen. Obstakels worden realtime gedetecteerd. Opvallend is dat de automatisch gestuurde Linde-trucks zich in tegenstelling tot de traditioneel automatisch geleide voertuigen (AGV's) of geautomatiseerde industriële trucks met laserreflectoren zich zonder infrastructuur verplaatsen, maar navigeren op basis van bestaande bouwelementen, zoals muren, stellingen of zuilen. Dit jaar zullen er meer automatisch gestuurde modellen worden geïntroduceerd.



Klantspecifieke oplossingen
De grootste groei in het segment industriële trucks vindt plaats in die van Customised Options (CO). Waar in 2004 nog minder dan 20% van alle industriële trucks de fabrieken van Linde met technische aanpassingen verliet, steeg dit aantal tot ongeveer een derde in het afgelopen jaar. Volgens de fabrikant worden de klantspecifieke toepassingen steeds vaker besteld om verdere kostenverlagingen te realiseren met via een verbeterde goederenstroom. Om de stroom van duizenden maatoplossingen per jaar in goede banen te leiden, heeft Linde de productie van deze trucks waar mogelijk geïntegreerd in het seriematige productieproces. De CO-specialisten begeleiden hierbij het proces van orderverwerking, ontwerp, ontwikkeling en inkoop tot en met de productie, assemblage, documentatie en service, ongeacht de productielocatie.



Nieuwe producten
Geen persbijeenkomst, zonder introducties. Afgelopen week introduceerde Linde dan ook nieuwe diesel-, LPG, en CNG-vorheftrucks voor ladingen van 1,4 tot 2 ton. Ze zijn uitgerust met de Linde Curve Assist, waarbij het systeem de snelheid in bochten aan automatisch aan de stuurhoek aanpast, zodat de bestuurder wordt beschermd tegen riskante rijmanoeuvres. Daarbij beschikken de modellen H14 en H20 nu ook over een elektrische ventilator, die de temperatuur van de hydraulische olie, koelvloeistof en de inlaatluchttoeren onafhankelijk aanpast en zorgt voor een energiezuinig koelsysteem. Standaard is het Linde Engine Protection System geïnstalleerd, dat de belangrijkste voertuigparameters monitort, bij onjuiste waardes foutmeldingen laat zien op het display en waar nodig de rijsnelheid verlaagt om de motor te beschermen tegen verdere schade.



Nieuwe generatie stapelaars
Daarnaast werd een nieuwe generatie stapelaars geïntroduceerd (L14-L20), die zijn ontworpen als meeloopuitvoering of als model met een opklapbaar staplatform voor hefhoogten tot iets meer dan 5,30 meter. Ook beschikken ze standaard over een weegfunctie, batterijdeksel en voor een optimaal zicht een groot aantal mastvarianten om te voldoen aan de eisen voor de verschillende toepassingen, hebben klanten de keuze uit 26 standaard-, duplo- of triplomasten.





Connect
Last but not least introduceerde Linde, na een testfase, het wagenparksysteem 'Connect'. Dit systeem geeft truckparkbeheerders transparante gegevens over de bestuurders, voertuigen, het gebruik en de locatie. Analyse van deze gegevens zorgt voor een veiliger intern verkeer, een betere beschikbaarheid van de trucks, minder schade en een efficiënter gebruik van de voertuigen. Deze software is volledig naar wens in te richten met krachtige servers en eenvoudige modules voor de lokale infrastructuur. Klanten die geen lokale infrastructuur op locatie willen installeren, hebben altijd toegang tot deze data met een pc, tablet of smartphone via internetverbinding.



Eén ding werd tijdens de persreis wel duidelijk: een heftruck is niet zomaar een heftruck.