Harrij Schmeitz tijdens TECHnovation:

“Merken bieden kwaliteitsgarantie bij online versaankopen”

Tholen - "We moeten leren van online initiatieven als Uber, Airbnb en Alibaba," betoogde JanPaul Landman CIO van FloraHolland gisteren tijdens TECHnovation. Tijdens de bijeenkomst, georganiseerd door Tuinbouw Digitaal, stonden ICT oplossingen voor zowel de sierteelt- als de AGF-sector centraal. In verschillende korte presentaties werden ontwikkelingen geschetst en onderzoeken gepresenteerd.


Harrij Schmeitz (Frug I Com) en JanPaul Landman (FloraHolland).

Wat Uber, Airbnb en Alibaba bijzonder maakt is dat deze bedrijven geen eigen bezit hebben. Uber heeft geen taxi's in bezit, Airbnb bezit geen vastgoed en Alibaba heeft geen voorraden. Toch zijn dit stuk voor stuk grote spelers, legt JanPaul uit. In combinatie met de verwachting dat tussen 2012 en 2017 het aantal online verkopen met 65% zal stijgen, liggen er kansen voor de sector op ICT gebied.


Remco van Dam vertelde over het onderzoek Fresh online Pack. Elvi van Wijk presenteerde de resultaten van haar onderzoek naar de Veggipedia-app.

Online kwaliteitsgarantie
Toch blijft de online aankoop van versproducten achter. Uit een Duits onderzoek blijkt dat de belangrijkste redenen om verse producten niet online te bestellen de kwaliteit en garantie zijn.


Martijn Schipper (Redstar), Toine Koolen (Agrifirm Plant) en Patricia Hoogervorst (NFO).

Remco van Dam presenteerde het nog lopend onderzoek Fresh online Pack naar de online versmarkt en de wensen van de consument. Op garantiegebied steken verschillende vragen de kop op, want wie is verantwoordelijk voor de garantie? De teler, handelaar of het postbedrijf? En hoe zit het met retourzendingen?


Henk Zwinkels (Floricode) en Robert Ossevoort (Wageningen UR)


Cor Verdouw (WUR) en Maarten den Uijl (Agriplace).

"Uiteindelijk zal de consument merken kiezen," betoogt Harrij Schmeitz tijdens de groepsdiscussie. "Merken kunnen kwaliteitsgarantie geven." Een merk kan op productniveau zijn, maar ook de naam van een webwinkel kan gezien worden als merk.


Rimmer Osinga (The Greenery) en Raphaël Hoogvliets (Bureau YAP).

Consumenten apps
In de communicatie naar de consument onderzocht Elvi van Wijk de effectiviteit van de Veggipedia app. De app wordt vooral gewaardeerd door consumenten door de eenvoudige vormgeving en de objectiviteit van de informatie. Ook blijkt uit het onderzoek dat apps met recepten vaker gedownload worden en dat informatie door bedrijven of telers gezien wordt als reclame. Van de verschillende digitale initiatieven die werden voorgelegd aan het panel, scoorden Veggipedia en LoveMySalad goed.

Big Data voor kwaliteit en voorspellingen
De focus van het onderzoek waar Henry Boerrigter van de WUR aan meewerkt ligt meer op productkwaliteit. Uitgaande dat de kwaliteit van een product na de oogst op 100% staat, daalt de kwaliteit na verloop van tijd tot een ondergrens gepasseerd wordt. Hoe snel de daling is en wanneer de ondergrens bereikt wordt is afhankelijk van onder andere variëteit en techniek. Op basis van de gegevens kan een systeem van First Expired First Out opgezet worden. Daarnaast maakt software het mogelijk om op basis van algemene gegevens tijdens de teelt, zoals luchtvochtigheid en temperatuur, een risicoanalyse te maken van de kans op schimmelvorming op een product.


Andreas Hofland (Cooperation in Controlled GRowing) en Erik Pekkeriet (WUR).


Don Willems (Wageningen UR), Robert Robbemond (WUR) en Nico Bondt (LEI).

En wanneer het gaat over ICT en dataverzameling kan de term Big Data niet ontbreken. Wilco van den Berg van het GroentenFruit Huis en Tim Verwaart van het LEI presenteerden de voorgang van BIG t&u project. Binnen dit project wordt enerzijds openbare data verzameld en samengevoegd, anderzijds worden berichten op social media gevolgd. De effectiviteit van de BigBangBroccoli-campagne kan bijvoorbeeld gemeten worden aan het aantal tweets over broccoli.


Wilco van den Berg van het GroentenFruit Huis en Tim Verwaart van het LEI presenteerden de voorgang van BIG t&u project.

De echte waarde van Big Data ligt echter in de voorspellende kracht. "In 2015 willen we meer 'achter de voordeur' kijken bij de consument en onderzoeken of we op basis van bijvoorbeeld receptensites iets kunnen achterhalen over eetmoment en bereiding," vertelt Wilco.


Johan den Engelse (Frug I Com) en Henk Zwinkels (Floricode).

Tot slot vertelden Johan den Engelse over eLab, een digitale standaard om labgegevens uit te wisselen. Henk Zwinkels sloot de dag af met het standaard label voor de sierteelt, met alleen de basisinformatie in een standaard vormgeving. Verzender, ontvanger, SSCC en barcode.


En natuurlijk was er een afsluitende borrel.

Publicatiedatum :
Author:
©



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018