Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Gesloten ketens nemen in 2020 zo'n 40% van de productie voor hun rekening

Gesloten ketens gaan in 2020 waarschijnlijk zo'n 40 procent van de productie voor hun rekening nemen. Dat meldt ABN Amro in haar Retailvisie 'Vers in 2020'. Consumenten vinden de herkomst van versproducten steeds belangrijker, blijkt uit het rapport. Zij zijn op zoek naar eerlijke producten met een eigen identiteit. Vers staat in de belangstelling. De supermarkt is weliswaar nog het belangrijkste kanaal voor de aankoop van versproducten maar de consument kiest steeds vaker alternatieve aanbieders en gebruikt nieuwe aankoopkanalen. Dit biedt kansen voor veel partijen in de keten om zelf de consument te bedienen, vooral richting de hogeropgeleide consument.



Van 'grond tot mond' wint terrein
Directe distributie - van 'grond tot mond', zonder tussenkomst van winkels - is in opkomst. Zo kunnen boeren dankzij technologische innovaties rechtstreeks aan consumenten leveren. Online food-retailers spelen op verschillende manieren in op deze ontwikkeling. Door bezorging aan huis, via afhaalpunten of via abonnementsmodellen met vaste menu's. Hiermee kunnen zij anticiperen op de groeiende behoefte aan gemak, inspiratie en variatie. ABN AMRO benadrukt dat het voor retailers verstandig is te blijven investeren in een fijnmazige distributie, mogelijk in samenwerking met logistieke partners.
 
Markt food- en agrarische producten ontwikkelt zich naar gesloten ketens
ABN AMRO verwacht dat in de komende vijf jaar een scheiding zal ontstaan tussen producenten. "Wie in open ketens blijft opereren, is sterk afhankelijk van de kostprijs. Versproducenten die voor gesloten ketens kiezen, zijn beter in staat het vertrouwen van de consument te winnen. Ondernemers in gesloten ketens geven hun formule namelijk vorm in nauwe samenwerking met alle andere ondernemers in deze keten", vertelt Wilbert Hilkens, Sector Manager Agri van ABN AMRO. "Het ambacht van de boer of tuinder is voor de consument een betrouwbaar baken. Zij kunnen in de keten met verwerkers en retailers inspelen op de behoefte aan 'gezond', 'lekker' en 'betrouwbaar'."

De zeven belangrijkste bevindingen zijn:

  1. Maak een duidelijke keuze tussen volumehandel en uw unieke onderscheidend vermogen. En voor de waarden van waaruit u werkt, bijvoorbeeld prijs, betrouwbaarheid of identiteit. Deze moeten passen bij uw kracht.
  2. Betrouwbaarheid is de optelsom van uw bedrijfsvoering en gedrag richting consumenten dat hen inspireert om u vertrouwen te geven. Kiest u hiervoor, of voor identiteit, dan zult u daar voor consumenten en zakelijke partners concreet invulling aan moeten geven. Een flinke uitdaging, maar de beloning zal een 'goede prijs' zijn. Omdat de voorwaarde waaronder deze prijs betrouwbaar tot stand kan komen, een gesloten en duurzame keten is. Relaties in dit soort ketens kunnen niet zomaar worden verbroken.
  3. Boeren en tuinders, verwerkers en retailers kunnen in zo'n gesloten keten belangrijke innovaties realiseren, zowel onderling als in hun relatie met consumenten. Toch zullen deze innovaties in 2020 voor hooguit 40% van de Nederlandse productie gelden. Het overige – voornamelijk exportgerichte volume blijft sterk prijsgedreven.
  4. Voor handelaren en verwerkers is het op dit moment business as usual. Tenzij ze zich realiseren dat ook zij belangrijke kansen kunnen verzilveren op basis van trend 3 hierboven. Sterker: als assortimentsbouwers kunnen zij juist door hun tussenpositie voor ketenpartners waarde toevoegen op het gebied van kwaliteit en logistiek. En daarmee unieke proposities bouwen die de consument waardeert.
  5. 5. 'Gezond', 'lekker' en 'betrouwbaar' op een betaalbare manier innoverend vormgeven. Dit is de uitdaging voor een land dat voor een belangrijk deel leeft van food & agri, maar waarin de hele voedselketen maatschappelijk behoorlijk onder vuur ligt. Er zijn dan ook snel positieve rolmodellen nodig die op alle fronten laten zien dat het anders kan. In die zin is de periode 2015-2020 cruciaal: zonder korte is er geen lange termijn. Maar de korte termijn vraagt om fundamentele ondernemersgeest willen de uitdagingen genoemd onder 3. een basis zijn voor verder perspectief.
  6. In de komende vijf jaar zal in de Nederlandse primaire sector een scheiding optreden tussen producenten. Wie in open ketens blijft opereren, is voornamelijk afhankelijk van zijn kostprijs. Versproducenten die voor gesloten ketens kiezen, kunnen zich richten op het verdienen van vertrouwen en hierdoor waarde creëren. Een klein deel zal zelfs in staat zijn om merken te bouwen voor hun producten.
  7. Het zal niet makkelijk zijn om op korte termijn merken te ontwikkelen voor buitenlandse markten, zoals de Duitse, Engelse of Franse markt, waar veel van onze primaire producten worden verkocht. Betrouwbare gesloten ketens kunnen hier invulling geven aan bijvoorbeeld huismerken van retailers en foodservice-ketens die waarde hechten aan deze betrouwbaarheid. Het belang hiervan kunnen we niet genoeg onderstrepen, omdat ons land sterk afhankelijk is van de export.
Klik hier voor het rapport

Publicatiedatum: 21-4-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ocado gebruikt nieuwe robottechnologie
20-7-2018 Sluipt de gele olifant weg bij de blauwe reus?
20-7-2018 PLUS wil af van plastic
20-7-2018 AH introduceert premium AGF-lijn: Uitblinkers
20-7-2018 Colruyt Group breidt toepassing van SmartWithFood-app verder uit
19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 Emté verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize