Fotoreportage Algemene Ledenvergadering DPA en Frugi Venta
Kees Wantenaar (links)
Kees, afkomstig uit de zuivelsector, gaf als belangrijk verschil met de AGF-sector aan dat er in de zuivel meer sectoraal wordt gedacht. "Daar bevecht men elkaar ook tot in het winkelschap, maar wordt er meer gezamenlijk gezocht naar verbanden en houdt men elkaar meer vast. Daar moeten wij hier mee beginnen, samen aan het werk!" Verder gaf hij de ontwikkelingen aan waar binnen het GroentenFruit Huis aan wordt gewerkt, zoals de 'cross over' met de gezondheidszorg, standaardisering, het uitgebrachte economisch profiel en de beschikbare benchmark voor de leden.
Speciale gast was Ilja Gort, een Nederlandse wijnboer, die in 1994 het Franse Wijnkasteel château de la Garde kocht met inmiddels bijna 25 hectare plantages. Inmiddels is 90% van de wijn die Gort verkoopt biologisch. "Men zei tegen mij dat er mensen miljardair van waren geworden, maar die bleken biljardair te zijn geweest", grapte Gort. Hij vertelde de keuze te maken voor kwaliteit en heeft daarmee al veel prijzen in de wacht gesleept. "Niemand zit te wachten op rotzooi. Wie wil er nou een lelijke vrouw of een trouweloze vriend?"
Ilja Gort
"De verkoop van wijn ging met vallen en opstaan, maar is inmiddels best redelijk gaan lopen. Zo verkopen we aan een kruideniertje in Zaandam", vertelde Gort. Toen een Britse supermarkt, goed voor een jaarlijkse afname van 30.000 flessen, aangaf dit volume het volgende jaar te willen verdubbelen of niks meer af te nemen, besloot de wijnboer tot een opmerkelijke stunt door zijn neus voor 5 miljoen pond te laten verzekeren. Resultaat was dat alle Britse kranten aandacht aan hem schonken en hij inmiddels 100.000 flessen aan deze grootgrutter levert.
Klik hier voor een fotoreportage
Kees Wantenaar, Gert Mulder en Cees den Hollander laten zich de wijn goed smaken
Zijn advies aan de AGF-handel was om de focus te behouden. "Jullie hebben van alles gehoord over e-commerce en storytelling, maar dat is 'gelul'. Je moet een goed product maken en dat goed verkopen. Besteed 50% van je tijd aan het product en 50% aan de verkoop. Als je je voor 100% op één van deze zaken richt, gaat het niet goed. Richt je niet op de politiek, want die zitten er om hun eigen plek op het pluche. Het gaat bij de verkoop om 'Jan met de pet. En jullie hebben goud in handen. Vlees is een dying business, de vis raakt uitgevist en jullie zitten met groenten en fruit op een goudmijn."
Steven Martina, Thijs van den Heuvel, Harro van Rossem en Jos Looije
Dat was natuurlijk een geruststellende gedachte om aan de borrel en het buffet te gaan. Klik hier voor een fotoreportage