Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Supermarktomzet april groeit licht

De Nederlandse supermarktomzet is in april 2015 met 0,5% gestegen ten opzichte van april 2014. De totale supermarktomzet bedroeg in april 2015 3,23 miljard euro. In april 2014 was dit 3,21 miljard euro. De gemiddelde waarde per kassabon in april 2015 was 22,25 euro. Dit is een stijging van 0,7% ten opzichte van april 2014. De eerste vier maanden van 2015 steeg de supermarktomzet in Nederland met 1,3% naar 11,6 miljard euro.



Grote supermarktformules groeien
De afgelopen jaren daalde het aantal supermarktformules in Nederland. Hierdoor zagen met name de grotere supermarktketens hun klantenkring groeien. Jumbo groeit forst door de overname van C1000, maar ook Albert Heijn, Lidl, Aldi en PLUS zagen hun klantenkring in 2014 groeien ten opzichte van 2012. Vorig jaar bezocht de consument gemiddeld 4,6 verschillende supermarktformules. Albert Heijn kreeg de meeste klanten over de vloer, gevolgd door respectievelijk Lidl, Jumbo, Aldi en C1000.

Speciaalzaak trekt minder klanten en vergrijst
Speciaalzaken, met uitzondering van reformzaken (natuurvoedingswinkels), zagen in 2014 hun klantenkring afnemen ten opzichte van 2012. Dit geldt ook voor de markt, warenhuizen en groothandel. Speciaalzaken behalen een groot gedeelte van hun omzet bij ouderen. Gezinnen met kinderen kopen juist vaker bij supermarkten.

Meer informatie:
GfK
Joop Holla, Research Director
T: 06-553 231 14
E: Joop.Holla@gfk.com


Publicatiedatum: 15-5-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Boodschappen doen in 2025
25-5-2018 Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
24-5-2018 "Voedsel alweer weggegeven voor dumpprijzen"
24-5-2018 Aldi en Lidl zijn meest dynamische ketens van Portugal
24-5-2018 Norma breidt gezond groenten en fruit merkassortiment steeds verder uit
24-5-2018 Tesco verwijdert onduidelijke houdbaarheidsdata
23-5-2018 Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
23-5-2018 Topomzet supermarkten door lang Pinksterweekend
23-5-2018 “PlanetProof dwingt handel tot meer transparantie”
22-5-2018 Vraagtekens bij fusie tussen Sainsbury's en Asda
22-5-2018 Walmart ziet online verkoop stijgen
22-5-2018 Marks & Spencer sluit winkels
22-5-2018 AGF Monitor week 20
22-5-2018 Co-op haalt "last-minute" groenten en fruit uit schappen
22-5-2018 Deense supermarktketen Rema 1000 verkoopt lelijke groenten
22-5-2018 Denemarken: Dagligbrugsen biedt alles voor een gezonde maaltijd
18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies