Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Klemmend beroep op minister Schultz: "Gebruik de aanwezige ruimte"

TLN vraagt coulance bij rij- en rusttijden voor vervoerders op Calais

De afgelopen dagen zijn Nederlandse vervoerders zwaar getroffen door de blokkades en stakingen in Calais. De wachttijden voor vervoerders liepen op tot wel 10 uur. Chauffeurs werden hierdoor geconfronteerd met een groot aantal onveilige situaties. Bovendien loopt een deel van de chauffeurs ook nog eens het risico op een boete voor overtreding van de rij- en rusttijdenregeling doordat zij in de file langer hebben 'doorgereden' dan formeel is toegestaan. TLN doet daarom een klemmend beroep op minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu (IenM) om bij de Commissie in Brussel ervoor te pleiten dat de ruimte die de wet biedt voor coulance bij onvoorziene omstandigheden in de handhaving van de rij- en rusttijden ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Preventie door de sector
Chauffeurs en ondernemers doen er alles aan om te voorkomen dat vluchtelingen zich verschansen in hun voertuig. Zij nemen preventieve maatregelen, variƫrend van niet meer stoppen binnen een straal van 150 kilometer van Calais tot het in detail uitvoeren van de Code of Practice (een verzameling maatregelen om verstekelingen in een voertuig te voorkomen). Desondanks is de situatie rond Calais onwerkbaar en onveilig. TLN is dan ook ontzet dat chauffeurs ook nog eens hoge boetes ontvangen voor 'overtreding' van de rij- en rusttijdenregelgeving, waarop zij geen invloed hebben kunnen uitoefenen. De gevolgen van de situatie in Calais worden zo weer afgewenteld op de transportsector.

28 dagen regeling

Sinds de invoering van de digitale tachograaf kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen. TLN vreest dat chauffeurs de komende 28 dagen in Europa beboet gaan worden voor 'overtredingen' als gevolg van de stakingen in Calais. TLN pleit dan ook voor coulance in de handhaving van de rij- en rusttijden voor vervoerders die kunnen aantonen dat ze de afgelopen dagen in Calais zijn geweest en hinder hebben ondervonden van de stakingen en blokkades.

Publicatiedatum: