TLN vraagt coulance bij rij- en rusttijden voor vervoerders op Calais
Preventie door de sector
Chauffeurs en ondernemers doen er alles aan om te voorkomen dat vluchtelingen zich verschansen in hun voertuig. Zij nemen preventieve maatregelen, variƫrend van niet meer stoppen binnen een straal van 150 kilometer van Calais tot het in detail uitvoeren van de Code of Practice (een verzameling maatregelen om verstekelingen in een voertuig te voorkomen). Desondanks is de situatie rond Calais onwerkbaar en onveilig. TLN is dan ook ontzet dat chauffeurs ook nog eens hoge boetes ontvangen voor 'overtreding' van de rij- en rusttijdenregelgeving, waarop zij geen invloed hebben kunnen uitoefenen. De gevolgen van de situatie in Calais worden zo weer afgewenteld op de transportsector.
28 dagen regeling
Sinds de invoering van de digitale tachograaf kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen. TLN vreest dat chauffeurs de komende 28 dagen in Europa beboet gaan worden voor 'overtredingen' als gevolg van de stakingen in Calais. TLN pleit dan ook voor coulance in de handhaving van de rij- en rusttijden voor vervoerders die kunnen aantonen dat ze de afgelopen dagen in Calais zijn geweest en hinder hebben ondervonden van de stakingen en blokkades.