Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Belgische logistieke sector ziet het zwaar in

"Kilometerheffing brengt gigantische kosten met zich mee"

Tholen - Vanaf april 2016 voert België een kilometerheffing in voor vrachtwagens. Dit hangt als een donkere wolk boven het hoofd van de logistieke sector. De heffing komt in plaats van het huidige eurovignet dat de transporteurs momenteel nodig hebben en is volgens de Belgen bedoeld om de 'milieu- en infrastructuurkosten eerlijker te verdelen.

Gigantisch kostenverschil

Volgens Jochen Borremans van Bingo Trans in Sint-Katelijne-Waver zal het veel meer gaan kosten dan eerst. "We weten ondertussen ongeveer wat de impact zal zijn op kostengebied. Maar je moet het ook nog aan je klanten verkocht krijgen. We betalen aan een eurovignet 1.250 euro per jaar per vrachtwagen. Als je kijkt naar de kilometers die we op een jaar doen kom je bij invoering van kilometerheffing op iets meer dan 10.000 euro per jaar per vrachtwagen. Dat is bijna maal tien. We hebben 7 vrachtwagens, dus dan zouden we ruim 70.000 euro kwijt zijn. Dat is een gigantisch verschil."



Concurrentie Oost-Europa
Naast de kilometerheffing kampen logistieke bedrijven met concurrentie uit Oost-Europa. Chauffeurs uit die landen krijgen een stuk minder betaald dan een Belgische chauffeur. "In de AGF-sector zelf hebben we er nog niet extreem veel last van, maar logistiek-breed is het een groot probleem. Er valt zeer moeilijk tegen te concurreren." Transportbonden in België hebben aangegeven bij de overheid dat, als de kilometerheffing ingevoerd zal worden, ze wel een compensatie willen: namelijk loonkostenverlaging van een Belgische chauffeur. Daar gaat nu het hele politieke gesprek over en de vraag is in hoeverre de overheid daarin mee gaat. Het moeilijke bij dit soort problemen is dat bepaalde wetten in een Belgisch kader zitten en gerelateerde materies weer Europees zijn geregeld. De wetgeving in de verschillende landen botst regelmatig met elkaar. Ze spreken over een 'Europa', maar er is geen Europa."
 
Klanten van transportbedrijven worden al voorbereid op de kostenverhoging. "Concreet ligt er nog heel weinig op tafel, maar als ze de tarieven gaan invoeren die genoemd zijn, zitten we aan tienduizenden euro's meer per jaar. Stel dat je als vervoerder in België én Nederland rijdt, heb je nog een extra probleem. In Nederland geldt namelijk het Eurovignet nog wel."

Voor meer informatie:
Jochen Borremans
Bingo Trans BVBA
Industriezone Sint-Katelijne-Waver Z. 1
Kempenarestraat 64 - Bus 1
BE-2860 Sint-Katelijne-Waver
Tel. : +32 15 85 89 71
Fax : +32 15 85 89 72
jbo@bingotrans.be
www.bingotrans.be