Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Bijzonder dat bio-aandeel groter is dan ons marktaandeel"

Deense discounter Netto: 9% van omzet biologisch

Tholen - Netto is uitgegroeid tot de grootste biologische retailer in Denemarken en het marktaandeel neemt nog altijd toe. Thor Jørgensen vertelt dat de investering in een breed bio-assortiment zeker loont voor Netto. "Of we winst kunnen maken met biologisch? Jazeker. Het moet ook wel rendabel zijn, anders zouden we hier echt niet aan beginnen." Netto International heeft zo'n 1300 winkels in Denemarken, Duitsland, Zweden, Polen en sinds vorig jaar ook het Verenigd Koninkrijk.

Van de ongeveer 2000 producten in het assortiment is 10% biologisch, de bio-producten zijn goed voor ongeveer 9% van de totale omzet. "Omdat ons productaanbod sowieso niet heel groot is, zijn de keuzes die we hierin maken extra belangrijk." Bovenop het bestaande assortiment brengt Netto wekelijks diverse producten extra onder de aandacht, de zogenaamde 'spot products'. "Hiertoe behoren ook regelmatig biologische producten. Dit is voor ons een goede manier om de belangstelling voor nieuwe producten te testen en zo te kunnen bepalen welk product vast in het assortiment komt."  


Thor Jørgensen in gesprek met dagvoorzitter Hanna Verboom. Thor gaf een presentatie op het symposium '250 years Wessanen'.

Netto wil de klanten verleiden met een breed biologisch assortiment. "Het draait om vrije keuze. We proberen onze klanten niet te overtuigen dat biologisch beter is. We bieden hen liever een zeer uitgebreid aanbod aan. De bio-producten bij Netto moeten van goede kwaliteit zijn en op het juiste moment voor een goede prijs in het schap komen te liggen."

Thor geeft aan dat biologisch uitgegroeid is tot één van de belangrijkste productgroepen is bij Netto. "Sinds 2005 is biologisch één van de pijlers binnen Netto. We zijn begonnen met wat komkommers en wortelen, inmiddels bieden we per winkel zo'n 150 tot 200 biologische producten aan. Het bio-aanbod is dus echt naar een hoger plan getild." Hij vervolgt: "Ons marktaandeel in biologisch is groter dan ons aandeel op de totale markt. Dat is toch best bijzonder voor een discounter. Dan doen we dus iets goed."


Ongeveer 9 procent van de omzet komt van de biologische producten.

Presentatie

Qua presentatie in de winkel is er alleen voor de biologische groenten en fruit ruimte om deze apart te presenteren. "Deze biologische producten geven echt een goede boost aan de AGF-verkoop. De rest van de biologische producten staan tussen de
reguliere producten in het schap. Met behulp van 'in-store organic visuals' proberen we de bio-producten zo goed mogelijk te promoten."
 

Op de foto rechts is goed te zien dat op de AGF-afdeling van Netto een aparte ruimte gereserveerd is voor de biologische producten.

Morgen volgt een tweede artikel over Netto. Daarin staat meer informatie over hoe de discounter de prijzen van bio-producten zo laag mogelijk houdt, onder het motto
'Everyone should be able to afford organic'.

Voor meer informatie: www.netto.dk

Publicatiedatum: 22-7-2015
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-11-2017 "Spanje kiest vaker bio"
20-11-2017 "Dubbele opbrengst met resistente aardappelrassen"
17-11-2017 In Duitsland 15 procent fruitareaal biologisch
17-11-2017 "Hamburg.Bio vertegenwoordigt ook de biologische aanbieders"
16-11-2017 Amerikaanse vraag naar biologische appelen en peren groeit sterk
16-11-2017 Sipo speelt in op trend met biologische spinazie
16-11-2017 Meer dan $1 mld omzet aan bio-AGF in VS
15-11-2017 Grootse biowinkel Midden-Europa geopend in Polen
13-11-2017 Frankrijk: "Consumptie bioproducten groeit jaarlijks 10%"
10-11-2017 Vraag naar biologische avocado's groeit
8-11-2017 Vereniging hamburg.bio opgericht
8-11-2017 "Deense bio belangenvereniging belemmert vrije concurrentie"
8-11-2017 Massale fraude met biologische groenten en fruit op Sicilië
7-11-2017 Franse start-up haakt in op trend lactogefermenteerde groenten
7-11-2017 "Hogere kiwiprijzen door minder aanvoer"
7-11-2017 Verbroedering door 'Geen BTW op Bio'-campagne
3-11-2017 Franse biologische sector hoopt op financiële steun Macron
2-11-2017 Costa Rica staakt onderzoek naar vermeende fraude bio-ananasexport
1-11-2017 Spaanse biotelers vergroten productaanbod door samenwerking
31-10-2017 "Biologische teelt ruim twee keer zo groot vergeleken met vorig jaar"