Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bijzonder dat bio-aandeel groter is dan ons marktaandeel"

Deense discounter Netto: 9% van omzet biologisch

Tholen - Netto is uitgegroeid tot de grootste biologische retailer in Denemarken en het marktaandeel neemt nog altijd toe. Thor Jørgensen vertelt dat de investering in een breed bio-assortiment zeker loont voor Netto. "Of we winst kunnen maken met biologisch? Jazeker. Het moet ook wel rendabel zijn, anders zouden we hier echt niet aan beginnen." Netto International heeft zo'n 1300 winkels in Denemarken, Duitsland, Zweden, Polen en sinds vorig jaar ook het Verenigd Koninkrijk.

Van de ongeveer 2000 producten in het assortiment is 10% biologisch, de bio-producten zijn goed voor ongeveer 9% van de totale omzet. "Omdat ons productaanbod sowieso niet heel groot is, zijn de keuzes die we hierin maken extra belangrijk." Bovenop het bestaande assortiment brengt Netto wekelijks diverse producten extra onder de aandacht, de zogenaamde 'spot products'. "Hiertoe behoren ook regelmatig biologische producten. Dit is voor ons een goede manier om de belangstelling voor nieuwe producten te testen en zo te kunnen bepalen welk product vast in het assortiment komt."


Thor Jørgensen in gesprek met dagvoorzitter Hanna Verboom. Thor gaf een presentatie op het symposium '250 years Wessanen'.

Netto wil de klanten verleiden met een breed biologisch assortiment. "Het draait om vrije keuze. We proberen onze klanten niet te overtuigen dat biologisch beter is. We bieden hen liever een zeer uitgebreid aanbod aan. De bio-producten bij Netto moeten van goede kwaliteit zijn en op het juiste moment voor een goede prijs in het schap komen te liggen."

Thor geeft aan dat biologisch uitgegroeid is tot één van de belangrijkste productgroepen is bij Netto. "Sinds 2005 is biologisch één van de pijlers binnen Netto. We zijn begonnen met wat komkommers en wortelen, inmiddels bieden we per winkel zo'n 150 tot 200 biologische producten aan. Het bio-aanbod is dus echt naar een hoger plan getild." Hij vervolgt: "Ons marktaandeel in biologisch is groter dan ons aandeel op de totale markt. Dat is toch best bijzonder voor een discounter. Dan doen we dus iets goed."


Ongeveer 9 procent van de omzet komt van de biologische producten.

Presentatie

Qua presentatie in de winkel is er alleen voor de biologische groenten en fruit ruimte om deze apart te presenteren. "Deze biologische producten geven echt een goede boost aan de AGF-verkoop. De rest van de biologische producten staan tussen de
reguliere producten in het schap. Met behulp van 'in-store organic visuals' proberen we de bio-producten zo goed mogelijk te promoten."


Op de foto rechts is goed te zien dat op de AGF-afdeling van Netto een aparte ruimte gereserveerd is voor de biologische producten.

Morgen volgt een tweede artikel over Netto. Daarin staat meer informatie over hoe de discounter de prijzen van bio-producten zo laag mogelijk houdt, onder het motto
'Everyone should be able to afford organic'.

Voor meer informatie: www.netto.dk