Fatima wekelijks met uien vanuit Vlissingen naar West-Afrika
"Normaal gesproken werden de uien net als bij de andere rederijen geladen in Antwerpen, maar dit schip komt vanuit Antwerpen door naar Vlissingen als laatste 'Port of Call'. Het Zeeuwse uienpakket voor West-Afrika telt jaarlijks zo'n 700.000 ton, dus dat is geen kattenpis. Voor de uienexporteurs biedt dit enorme voordelen. In Antwerpen moeten ze 24 uur voor de boot vertrekt hun containers inleveren. Dat is in Vlissingen een paar uur vooraf omdat ze in sommige gevallen 'over de dijk' moeten worden gebracht. Die kunnen bij wijze van spreken met de trekker worden gebracht! De flexibiliteit is hier groter en de kosten zijn lager voor de exporteurs."
"Het gaat nu om één boot met zo'n 100 containers, maar dit kan een opmaat zijn naar meer verkeer van lege of gevulde containers naar Vlissingen, die vervolgens ter beschikking gesteld worden aan de Zeeuwse uien- en visexporteurs. Juist die combinatie maakt het zo interessant", vertelt Jack Kloosterboer, die eerder een containerdepot startte omdat hij kansen zag voor Vlissingen om zich als reeferhaven te ontwikkelen voor zogeheten shortsea-transport. Er werd al langer geprobeerd om de containerschepen naar Vlissingen te krijgen, maar de bouw van grote containerterminals als de Westerschelde Container Terminal en Verbrugge Container Terminal kwamen niet van de grond.