Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Duitsland: ‘Groeiende vraag biologische en lokale producten’

De Duitse levensmiddelenmarkt wordt gedomineerd door vier grote supermarktketens, die samen een marktaandeel van bijna 85% hebben: Edeka (Edeka, Netto, Reichelt), Rewe (Rewe, Penny), Aldi en de Schwarz-groep (Lidl, Kaufland). Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid worden steeds belangrijker. Andere opmerkelijke trends zijn de stijgende vraag naar biologische, lokale (aus der Region, für die Region), convenience en out-of-home-producten.

Huismerken van Duitse supermarkten hebben bij alle productgroepen een aanzienlijk aandeel: volgens de Lebensmittelzeitung wordt van elke 10 euro omzet vier euro uit private labels gegenereerd. Deze tendens zet verder door, niet alleen bij discounters en supermarktketens, maar ook bij drogisterijen en speciaalzaken.

Op agrogebied is en blijft Duitsland de belangrijkste handelspartner van Nederland: meer dan een kwart (ruim €20 miljard in 2014) van de totale Nederlandse agro-export gaat hier naartoe. Duitsland is op landbouw-, food- en tuinbouwgebied in te delen in drie geografische gebieden. Het Noordwesten heeft veel overeenkomsten met Nederland. Hier is sprake van een hoge concurrentiedruk en er is weinig groei te verwachten. Het Oosten is in ontwikkeling, heeft voornamelijk productiegebied met veel grootschalige landbouw en, op een paar grote steden na, een lage bevolkingsdichtheid. Zuid-Duitsland is een grote deelmarkt met groeimogelijkheden door de grote koopkracht en een sterke focus op duurzaamheid en regionaliteit.


Tijdens Food Valley Expo verzorgt RVO.nl de workshop 'Neighbouring Countries: Plenty of Market Opportunities'. Vijf sprekers gaan in op de marktontwikkelingen, trends en exportkansen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en België komen aan bod. Een vooruitblik.

Met 400 miljoen koopkrachtige en veeleisende consumenten, en sterk ontwikkelende voedingsmiddelenindustrieën, zijn de West-Europese markten voor de Nederlandse agrifoodsector een hele belangrijke afzetmarkt. Die afzet gaat echter niet vanzelf en het is van groot belang om ontwikkelingen te volgen en in te spelen op kansen. Het landbouwradennetwerk op de Nederlandse ambassades bieden ondernemers daarbij ondersteuning.


Publicatiedatum: 16-10-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies
17-5-2018 TPG zet Poundworld te koop
17-5-2018 Waarom Colruyt eigen aandelen blijft inkopen
17-5-2018 700.000 euro voor 'bananenfonds'
16-5-2018 Penny laat zien waar bijensterfte toe leidt en haalt schappen leeg
16-5-2018 Waitrose-supermarkten krijgen vegan-afdeling
16-5-2018 Chinese Fruit Day begint met nieuw concept AGF-winkels
16-5-2018 Gratis fruit voor kids in 400 winkels
16-5-2018 Roemenië: Mega Image heeft 19% meer omzet in eerste kwartaal
16-5-2018 186.000 zakjes gekke groenten klaar voor verkoop
15-5-2018 AH kweekt oesterzwammen op koffiedik bij AH Gelderlandplein
15-5-2018 Kassa: Boodschappen 8 procent duurder, Jumbo voordeligste
15-5-2018 Auchan ontwikkelt nieuwe residuvrij AGF-assortiment
15-5-2018 Zweden: Östgötasvamp lanceert paddenstoelen verrijkt met vitamine D
15-5-2018 Zweden: ICA maakt minder omzet in thuismarkt
15-5-2018 Lidl opent versaanval op Albert Heijn
15-5-2018 Lokale producten bij de supermarkt: kan dat wel?