Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Duitsland: ‘Groeiende vraag biologische en lokale producten’

De Duitse levensmiddelenmarkt wordt gedomineerd door vier grote supermarktketens, die samen een marktaandeel van bijna 85% hebben: Edeka (Edeka, Netto, Reichelt), Rewe (Rewe, Penny), Aldi en de Schwarz-groep (Lidl, Kaufland). Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid worden steeds belangrijker. Andere opmerkelijke trends zijn de stijgende vraag naar biologische, lokale (aus der Region, für die Region), convenience en out-of-home-producten.

Huismerken van Duitse supermarkten hebben bij alle productgroepen een aanzienlijk aandeel: volgens de Lebensmittelzeitung wordt van elke 10 euro omzet vier euro uit private labels gegenereerd. Deze tendens zet verder door, niet alleen bij discounters en supermarktketens, maar ook bij drogisterijen en speciaalzaken.

Op agrogebied is en blijft Duitsland de belangrijkste handelspartner van Nederland: meer dan een kwart (ruim €20 miljard in 2014) van de totale Nederlandse agro-export gaat hier naartoe. Duitsland is op landbouw-, food- en tuinbouwgebied in te delen in drie geografische gebieden. Het Noordwesten heeft veel overeenkomsten met Nederland. Hier is sprake van een hoge concurrentiedruk en er is weinig groei te verwachten. Het Oosten is in ontwikkeling, heeft voornamelijk productiegebied met veel grootschalige landbouw en, op een paar grote steden na, een lage bevolkingsdichtheid. Zuid-Duitsland is een grote deelmarkt met groeimogelijkheden door de grote koopkracht en een sterke focus op duurzaamheid en regionaliteit.


Tijdens Food Valley Expo verzorgt RVO.nl de workshop 'Neighbouring Countries: Plenty of Market Opportunities'. Vijf sprekers gaan in op de marktontwikkelingen, trends en exportkansen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en België komen aan bod. Een vooruitblik.

Met 400 miljoen koopkrachtige en veeleisende consumenten, en sterk ontwikkelende voedingsmiddelenindustrieën, zijn de West-Europese markten voor de Nederlandse agrifoodsector een hele belangrijke afzetmarkt. Die afzet gaat echter niet vanzelf en het is van groot belang om ontwikkelingen te volgen en in te spelen op kansen. Het landbouwradennetwerk op de Nederlandse ambassades bieden ondernemers daarbij ondersteuning.


Publicatiedatum: 16-10-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-11-2017 Minder ruimte voor vrije handel in komende jaren
23-11-2017 Ketensamenwerking verduurzaamt AGF-schap AH
23-11-2017 Ocado gebruikt robots en cloud-technologie
23-11-2017 Aantal betaalmethoden gaat snel groeien: wat betekent dit voor de retailer?
23-11-2017 Britse supermarktketen Tesco mag fuseren met Booker
22-11-2017 Spar verdubbelt mogelijk winkelnetwerk in Albanië
21-11-2017 Documentaire: Zo koopt een supermarkt verse producten in
21-11-2017 SPAR wil meer franchisenemers werven
21-11-2017 Prijs AGF-hardlopers flink omhoog
21-11-2017 Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter Sun Art Retail Group
20-11-2017 Spar opent vestiging in Wales
17-11-2017 Spar introduceert gezondheids-app
16-11-2017 "Jumbo City doet het in korte tijd al beter dan AH To Go"
16-11-2017 Britse supermarkt-inflatie op hoogste niveau sinds 4 jaar
16-11-2017 Lokaal, Max Havelaar en bio in Zwitserse supermarkt
16-11-2017 "Online verkoop supermarkten faalt"
15-11-2017 Jumbo opent eerste gemakswinkel op station Eindhoven
15-11-2017 Arrestatie na spelden tussen groenten bij Vomar
15-11-2017 Carrefour stelt investeerders gerust over herstelplan
15-11-2017 Albert Heijn Dronten beste Elstar-supermarkt