Mededelingen

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Duitsland: ‘Groeiende vraag biologische en lokale producten’

De Duitse levensmiddelenmarkt wordt gedomineerd door vier grote supermarktketens, die samen een marktaandeel van bijna 85% hebben: Edeka (Edeka, Netto, Reichelt), Rewe (Rewe, Penny), Aldi en de Schwarz-groep (Lidl, Kaufland). Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid worden steeds belangrijker. Andere opmerkelijke trends zijn de stijgende vraag naar biologische, lokale (aus der Region, für die Region), convenience en out-of-home-producten.

Huismerken van Duitse supermarkten hebben bij alle productgroepen een aanzienlijk aandeel: volgens de Lebensmittelzeitung wordt van elke 10 euro omzet vier euro uit private labels gegenereerd. Deze tendens zet verder door, niet alleen bij discounters en supermarktketens, maar ook bij drogisterijen en speciaalzaken.

Op agrogebied is en blijft Duitsland de belangrijkste handelspartner van Nederland: meer dan een kwart (ruim €20 miljard in 2014) van de totale Nederlandse agro-export gaat hier naartoe. Duitsland is op landbouw-, food- en tuinbouwgebied in te delen in drie geografische gebieden. Het Noordwesten heeft veel overeenkomsten met Nederland. Hier is sprake van een hoge concurrentiedruk en er is weinig groei te verwachten. Het Oosten is in ontwikkeling, heeft voornamelijk productiegebied met veel grootschalige landbouw en, op een paar grote steden na, een lage bevolkingsdichtheid. Zuid-Duitsland is een grote deelmarkt met groeimogelijkheden door de grote koopkracht en een sterke focus op duurzaamheid en regionaliteit.


Tijdens Food Valley Expo verzorgt RVO.nl de workshop 'Neighbouring Countries: Plenty of Market Opportunities'. Vijf sprekers gaan in op de marktontwikkelingen, trends en exportkansen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en België komen aan bod. Een vooruitblik.

Met 400 miljoen koopkrachtige en veeleisende consumenten, en sterk ontwikkelende voedingsmiddelenindustrieën, zijn de West-Europese markten voor de Nederlandse agrifoodsector een hele belangrijke afzetmarkt. Die afzet gaat echter niet vanzelf en het is van groot belang om ontwikkelingen te volgen en in te spelen op kansen. Het landbouwradennetwerk op de Nederlandse ambassades bieden ondernemers daarbij ondersteuning.


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018