Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Chayenne Wiskerke, Wiskerke Onions

"Per afzetland werken we met één retailer en importeur"

Tholen - Chayenne Wiskerke, directeur van het Nederlandse bedrijf Wiskerke Onions, sprak tijdens de laatste editie van Cool Logistics in Brugge over de huidige wereldsituatie voor uien en de positie van Nederland in deze markt.


Sprekers op Cool Logistics 2015, van links naar rechts: Thomas Eskesen, Joachim Paul Bosch en Chayenne Wiskerke.

Ze benadrukte dat ondanks het verschil in consumptie tussen India (33 kilo per persoon per jaar) en het Westen (6 kilo per persoon per jaar) Nederland het meest significante land in de wereld is als gekeken wordt naar productie en export. Volgens haar heeft dit niet alleen te maken met de efficiënte haveninfrastructuur, maar ook met de aanwezigheid van telers die het beste in hun werkterrein zijn en van exporteurs die weten hoe ze om moeten gaan met nieuwe en moeilijke markten.

Wiskerke Onions verpakt en exporteert uien over de hele wereld. "We zijn een marktleider en beslaan ongeveer 18% van het marktaandeel in Nederland, wat ons ook de grootste exporteur van uien ter wereld maakt. We verpakken 3000 ton per week en exporteren 5500 40 voet-containers per jaar. 40% van onze omzet komt van retailketens en de overige 60% wordt geëxporteerd naar meer dan 90 landen," legt Chayenne uit.

De vraag is hoe een klein familiebedrijf dit voor elkaar gekregen heeft? Volgens Chayenne heeft het allemaal te maken met strategie, die is gebaseerd op het werken met maar één partner en één importeur per land. "Dit betekent dat we maar één retailketen en één importeur hebben en dat we focussen op een persoonlijke relatie. We volgen het product helemaal tot de eindconsument en we selecteren de beste producten voor elke consument in elk land. Verder leveren we alleen aan landen, die deze import nodig hebben," legt ze uit.



Innovatie is een ander belangrijk aspect, zoals getoond wordt door het gebruik van röntgenmachines om zeker te stellen dat het product gezond is. "Als je een gezond product in de container stopt, komt het ook gezond aan. Hiermee kunnen we meer afgelegen bestemmingen op de wereld bereiken."

Versproducten zijn onderhevig aan vraag en aanbod, dus is timing ook essentieel. "Voor importeurs is het cruciaal om 24 uur per dag te weten waar hun product is en om bewust te zijn van enige vertragingen. Om dit aan te pakken focussen we ons sterk op traceerbaarheid met een online applicatie die alle nodige informatie verstrekt, compleet met individuele containernummers, inhoud, merken, groottes en prijzen, net als documenten en facturen. Dit maakt communicatie een stuk makkelijker."

Traceringsinformatie maakt het ook mogelijk om te zien wie de teler is, waar deze zich bevindt en welke meststoffen of gewasbeschermingsmiddelen werden gebruikt. Het is zelfs mogelijk om een foto te zien van het product als het de faciliteiten verlaat en ik geloof dat dit de toekomst is."

Al met al kan gezegd worden dat het niveau van expertise van Nederlandse exporteurs hun grote kracht is met het vermogen om uien te verpakken (30.000 ton per week), die feitelijk meer is dan alle vraag in de wereld (20.000 ton per week). En er is nog steeds ruimte voor groei. "We hebben de innovatieve machines, de technologie, de mensen, de bedrijven en de infrastructuur om aan alle vraag te voldoen en om concurrerend te blijven," besluit Chayenne.

Klik hier om een fotoreportage van de conferentie te zien

Publicatiedatum: 6-10-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

10-10-2017 Kleine knoflookteler groeit uit tot bedrijf van 600 hectare
19-7-2017 Populariteit Italiaans knoflook in de lift
11-7-2017 The Garlic Farm uitgeroepen tot beste Britse leverancier 2017
9-6-2017 Biesheuvel Knoflook mikt op verdere groei met nieuwbouw
8-3-2017 Geen ruimte voor Deense uienexport
27-1-2017 Fotoreportage excursie Van Meir Uien naar Nieuw-Zeeland
30-11-2016 Bostock Nieuw-Zeeland klaar voor de uienoogst
31-10-2016 Brits uienseizoen had dit jaar twee gezichten
1-7-2016 15% meer rode uien uit het Italiaanse Cavasso
22-6-2016 Deens uien- en rabarberseizoen in volle gang
10-6-2016 Uien als voorvrucht voor aardbeienplanten
29-4-2016 Rivapak introduceert roze ui in Australië
25-3-2016 Toch bijtelling voor auto die naar uien stinkt
14-3-2016 "Goede exportvraag naar Indiase uien"
17-7-2015 Aanpak overlast van uien in Steenbergse loods
30-6-2015 Franse Anjou sjalotten krijgen binnenkort Beschermde Geografische Afkomst
18-5-2015 Polen: Subsidiefraude uien- en worteltelers: 49 miljoen euro
16-2-2015 VS: Uienareaal blijft stabiel
12-2-2015 Geen stinkende adem en tranen door ui
3-12-2014 River Point Farms verdubbelt productiecapaciteit met nieuw uienpakstation