Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Gijsbrecht Gunter: "Presentatie actuele uienopbrengsten must voor elke exporteur"

Internationale uiensector volgende week maandag in Middelburg bijeen

Tholen - Maandag 19 oktober komt de wereldwijde uiensector bijeen in het Van der Valk Hotel in Middelburg. Hier organiseert het Comité Uienhandel van GroentenFruit Huis aan de vooravond van het jaarlijkse Euronion-congres een Internationaal Uien Congres. Sprekers zijn Hans Christoph Behr (AMI, Duitsland), Wayne Mininger (National Onion Association, USA) en Thomas Eskesen (Maersk, Denemarken). De Nederlandse sector zal tijdens het congres haar internationale promotiecampagne onthullen.


Vanaf linksboven met de klok mee: Thomas Eskesen (Maersk), Hans Christoph Behr (AMI), Jo-Annes de Bat (Provincie Zeeland), Gijsbrecht Gunter (Frugi Venta), Wayne Mininger (Onion Associaten VS)
 
Voorzitter Gijsbrecht Gunter van het Comité Uienhandel ziet het congres met vertrouwen tegemoet. "Het aantal aanmeldingen is inmiddels de 100 gepasseerd en daarmee hebben we onze doelstelling qua aantal deelnemers ruimschoots bereikt. De uitnodigingen zijn gericht verzonden. Het is wat mij betreft een must voor elke exporteur en pakstation om het congres te bezoeken, al dan niet gezamenlijk met hun internationale klanten. Zo'n 30 procent van de deelnemers komt uit het buitenland. Dr. Hans-Christoph Behr van het Duitse Agricultural Market Information (AMI) zal de oogstcijfers van dit seizoen in alle belangrijke uienproducerende landen van Europa presenteren. Ik kan me niet voorstellen dat er een exporteur is, die hierin niet geïnteresseerd is."
 
"Naast onze leden ontvangen we ook de nodige overheidsinstanties, zaadveredelaars en andere partijen die onderdeel uitmaken van de grandioze uienketen. Met verschillende ketenpartners is inmiddels overeenstemming bereikt om ketenbreed onderzoek te doen naar kwaliteitsverbetering. Hier hopen we tijdens het congres al een tipje van de sluier van op te lichten. Ik ben er trots op dat deze forse investering door verschillende partijen uit de hele uienketen wordt gedragen. Het is dus zeker niet een feestje van alleen de uienhandel. Ik ben er trots op dat de uiensector na het wegvallen van het Productschap Tuinbouw, zelf unaniem deze handschoen heeft opgepakt om samen meer te doen met minder middelen", vervolgt Gijsbrecht.
 
"Dit valt allemaal samen met de lancering van een nieuwe, frisse identiteit van de Hollandse ui, waarbij we de wereld naast een aansprekend logo met veel mooie beelden de Nederlandse uiensector neerzetten als een sector die onderscheidend en innovatief is en dat ook vertaalt in meerwaarde voor alle deelnemers. De onthulling van dit nieuwe promotieconcept zal verricht worden door gedeputeerde Jo-Annes de Bat van de provincie Zeeland. Hij was destijds actief voor de Zeeuwse Uienbewerkers Vereniging (Zuver) en reed als boerenzoon al uien met de trekker naar de verwerkers en is dus van huis uit goed bekend met de sector", vertelt Gijsbrecht. Als gedeputeerde is Jo-Annes onder andere verantwoordelijk voor Economie, Landbouw, Plattelandsontwikkeling en Financiën.
 
Ook internationaal komt het uienpubliek volgende week aan zijn trekken. Wayne Mininger, Executive vicepresident van de Amerikaanse Uienassociatie, zal een inzicht geven in de Amerikaanse marketingstrategie en Thomas Eskesen, voormalige vicepresident van Maersk Line gaat in op de nieuwste logistieke ontwikkelingen. Het congres wordt afgesloten met een dinerbuffet, waar ook de internationale deelnemers van de jaarlijkse "Euronion" bijeenkomst van 20 oktober aanwezig zijn.
 
Leden van GroentenFruit Huis kunnen zich samen met een (internationale) relatie kosteloos aanmelden (totaal maximaal 3 personen per bedrijf). Niet-leden betalen €35,00 excl. btw per persoon. Aanmelden kan via de website www.holland-onions.com/subscribe