Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Gijsbrecht Gunter: "Nederlandse uienexport kan tot 2050 oplopen tot 2 miljoen ton"

Fotoreportage Internationaal Uien Congres

Tholen - Maandag 19 oktober maakte Nederland opnieuw kennis met de uien. Op het Internationale Uiencongres in Middelburg werd de nieuwe promotiecampagne geïntroduceerd en tot aan het NOS Journaal toe kwam binnen dat de Nederlandse ui "niet zomaar een ui" is, maar met een aandeel van ruim 15% op de wereldwijde exportmarkt een koploperspositie inneemt in de wereld. Nagenoeg heel uienexporterend en verpakkend Nederland was bij de lancering aanwezig, inclusief toeleveranciers, veredelaars en overheden. Samen met internationale gasten uit Duitsland, Polen, Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten en Denemarken zorgde dat voor een opkomst van ruim 120 man en een enkele vrouw.



Voorzitter Gijsbrecht Gunter van de Holland Onion Association schetste een beeld van de wereldwijde uienmarkt met een productie van 70 miljoen ton, waarvan ongeveer 90% lokaal wordt geconsumeerd en 8% wordt geëxporteerd. Gezien de stijgende wereldbevolking, met name in de gebieden waar veel uien worden geconsumeerd, noemde Gijsbrecht een productievolume van 120 miljoen ton in 2050 een realistisch scenario en hij sprak de verwachting uit dat de export van uien vanuit Nederland tot 2050 kan groeien naar 2 miljoen ton. Hij noemde het een uitdaging om het hele Nederlandse uienverhaal van veredeling tot duurzame teelt, verpakken export en efficiënte logistiek internationaal beter voor het voetlicht te krijgen. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat verrichte vervolgens de onthulling van het nieuwe promotieconcept waarbij een heuse uientaart zichtbaar werd.


Jo-Annes de Bat en Gijsbrecht Gunter bij de uientaart

Nadat Hans Christophe Behr de Europese uienopbrengstcijfers presenteerde, was het woord aan Wayne Mininger van de National Onion Association uit de VS. Hij vertelde over het bevolkingsaantal dat in de USA explodeerde van onder de 100 miljoen tot 320 miljoen. Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft de Amerikaanse landbouw volgens Mininger jaarlijks een 2,1% stijging van de productie gerealiseerd. In diezelfde tijd is het gemiddelde aandeel van zijn inkomen, dat een Amerikaan besteedt aan voeding, gehalveerd van 20 naar 10%. Hij noemde het uitgangspunt van de Amerikaanse uienindustrie om elke categorie van uien te voorzien. "We zijn een natie van immigranten en verwachten met meer etnische achtergronden, diversiteit in cultuur en culinaire voorkeuren ten opzichte van elk land op aarde. Die voorzien we van uien in alle seizoenen, kleuren, groottes, zowel geschild als bevroren."


Klik hier voor de fotoreportage

"Mensen kopen met het hart"
Hoewel het Noord-Amerikaanse uienareaal de laatste tien jaar licht is gedaald, zijn de producties stabiel gebleven. Canada is verreweg de belangrijkste exportmarkt voor de Amerikaanse uientelers, gevolgd door Japan, Mexico en Taiwan. De import komt voornamelijk uit Mexico, Canada levert een redelijk stabiel volume aan de VS en Peru is in opkomst. In het binnenland komt zo'n 50% van de Amerikaanse uien komt via retail in de consumentenkeukens terecht. De overige helft wordt verkocht in keukens van ziekenhuizen, scholen en gevangenissen en foodservice-kanalen als restaurants en food trucks. Mininger vertelde dat de Amerikaanse uientelers in hun marketing inspelen op lifestyle-keuzes van de consument. "Mensen kopen niet alleen met hun ogen, maar ook met hun hart!"

Wayne Mininger noemde het opmerkelijk dat alle continenten te maken hebben met beheersbare opbrengsten en zelfs tekorten. Hij vertelde dat hij de Amerikaanse uientelers vaak herinnerd om waarheidsgetrouwe informatiebronnen te vinden. "Met feitelijke gegevens in de hand, kun je de echte markt bedienen. De teelt is al een gok op zichzelf. Ingevingen en gevoelens zijn zelden een goede raadgever. Een goed businessplan start met een passende financiering, een goede grondbewerking, teelt en ontwikkeling van een marketingplan."


Wayne Mininger en Thomas Eskesen bij de - inmiddels aangebroken - uientaart

Thomas Eskesen, voormalig vicepresident van Maersk Line ging tenslotte in op de nieuwste logistieke ontwikkelingen. Hij noemde de scheepvaart één van de snelstgroeiende industrieën ter wereld, waarvan tot 2020 een jaarlijkse groei van 5% wordt verwacht. In 2009 kreeg deze sector echter een flinke knauw tijdens de economische crisis. Hij wees op de permanente verschuiving van productie- economieën naar lage kostenlanden en de toenemende containerisatie. "Waar vijf jaar geleden het gros van de ondernemers op ad hoc basis met rederijen werkte, zijn allianties nu de regel in deze industrie."

Schaalgrootte cruciaal in scheepvaart
Thomas noemde schaalgrootte een cruciale factor en vertelde dat er alleen maar grotere schepen worden gebouwd om te voerleven. Hij vertelde dat de Amerikaanse exporteurs last hadden van de sterke dollar, terwijl de import een dubbelcijferige groei noteerde. Het omgekeerde gold voor de Europese export waar de versexport profiteerde van een zwakke euro in 2014. Thomas noemde de logistieke positie van de Nederlandse uienexporteurs gunstig. "Er komt een gigantische stroom containers vanuit Brazilië naar de EU. Als rederijen ergens een hekel aan hebben is het lege containers, die kunnen mooi retour met uien terug. Hetzelfde geldt voor de schepen met bananen vanuit West-Afrika. Met de Bremerhaven, Rotterdam, Zeebrugge, Vlissingen en Antwerpen in de nabijheid hebben jullie tal van mogelijkheden."

Na de lezingen was er een buffet en bleef het nog lang gezellig in Middelburg. De site www.holland-onions.org zal de komende tijd regelmatig worden geüpdatet met nieuwe filmpjes en artikelen.



Klik hier voor de fotoreportage