Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christiaan Reijnders, directeur Bejo Spanje:

"Boerenkool, koolrabi en zoete uien steeds meer in trek"

Tholen - De boerenkooltrend gaat ook Bejo Iberica niet voorbij. Leverde het veredelingsbedrijf in het verleden boerenkoolzaad voor een totaal areaal van 50 hectare, inmiddels is dat volume vertienvoudigd. Tijdens de Fruit Attraction werden er shakes en gedroogde boerenkool uitgedeeld in de stand om de veelzijdigheid van het product te tonen aan het publiek.


Christiaan Reijders

Onder het label 'Bejo Sweet4U' introduceert het bedrijf rassen, die zich onderscheiden met hun zoete smaak. Een primeur onder dit label kregen de zoete uien in twee kleuren. "De teelt in Spanje van zoete uien neemt toe. Afnemers zijn bereid meer te betalen voor het product. Wij kunnen de zoete uien, die we in juni oogsten prima tot februari gekoeld bewaren. We hebben nu voor het eerst volop zaad beschikbaar om de markt te bedienen", vertelt directeur Christiaan Reijnders. "De rode zoete ui is wellicht wat minder bekend, maar ook superzoet."


Zoete uien

Een ander product dat onder het label Sweet4U wordt geïntroduceerd is een zoete koolrabi. "Tijdens het selecteren werd er één ras opgegeten door konijnen. Zij konden de zoete smaak blijkbaar ook nogal waarderen en hebben ons zo geholpen met selecteren", lacht Christiaan. "In Duitsland is koolrabi een enorm gangbaar product, maar andere landen zijn er nog erg onbekend mee. Tijdens de PMA in Atlanta hebben we koolrabisticks van dit ras uitgedeeld onder de naam 'Kool Robbi' en die vielen erg in de smaak."



Tot slot promootte Bejo op de beurs in Madrid uien in een bos afkomstig van kortedagplantuien in drie kleuren. "In Spaanse supermarkten zijn deze momenteel enorm populair en we willen ze op de Fruit Logistica ook gaan promoten. Het is geen echte bosui, maar wij noemen het een ui die we bossen. Dat doen we ook in combinatie met andere kleuren. Ze worden verkocht, zoals bijvoorbeeld bospeen", vertelt de directeur van Bejo Iberica. "En het product wordt helemaal gebruikt. De ui veelal voor in salades en de nek voor in de soep!"

Voor meer informatie:
Christiaan Reijnders
Bejo Iberica
Calle del heridero, 15
28750 San Agustin de Guadalix
Madrid
Tel: +34 91 658 70 72
c.reynders@bejo.es
www.bejo.es