Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Met name Duitsland en Zweden interessant voor export

Fotoreportage AGF TrendcafÚ - thema Biologisch

Tholen - Het AGF TrendcafÚ van dinsdag 10 november stond geheel in het teken van biologisch. Hierdoor lag het aantal aanwezigen vanuit de bio-branche wat hoger dan normaliter het geval is bij een AGF TrendcafÚ. Toch waren er ook heel wat 'conventionelen' aanwezig om zich te laten informeren over de kansen in de biologische teelt en handel.

Klik hier voor de fotoreportage.

Een groot deel van de groep ging eerst op tour langs twee natuurvoedingswinkels, De Groene Winkel in Zeist en Ekoplaza aan de Twijnstraat in Utrecht. Vooral over de eerste winkel was een groot deel van de aanwezigen positief verrast. De ondernemers Astrid en Rudi kregen allerlei vragen op zich afgevuurd, onder meer over welke afwegingen ze maken bij het vullen van hun AGF-afdeling voorin de winkel. Bij Ekoplaza kregen ze onder meer te horen dat de AGF-afdeling gemiddeld verantwoordelijk is voor 17 tot 20% omzetaandeel. Dit kan als ze hiermee groots uitpakken. In de zomer ligt dit aandeel soms zelfs op 20/21%. Hier kregen de aanwezigen tevens te horen dat 'de groene klant' voor deze prijs een topproduct wil, dus dat klanten citroenen met een plekje er op bijvoorbeeld niet kopen.


Boven De Groene Winkel Zeist, onder Ekoplaza Twijnstraat (Utrecht).

Gastheer voor de bijeenkomst was Triodos Bank in Zeist. Wilma van den Oever benadrukte in haar welkomstwoord dat er inderdaad veel mensen bij waren die nooit eerder bij een AGF TrendcafÚ aanwezig zijn geweest. Ze gaf aan dat de bijeenkomst vooral bedoeld was om ook mensen uit de conventionele teelt te informeren over de mogelijkheden in biologisch. "We willen hier niet de discussie gaan voeren over hoe we de wereld kunnen voeden."

AGF
De eerste spreker, Arend Zeelenberg, besprak de internationale marktontwikkelingen. Hij nam de aanwezigen mee op een tour langs diverse Europese landen en de Verenigde Staten. Er liggen genoeg kansen voor Nederlandse AGF-bedrijven in de export naar onder meer groeimarkten Duitsland en Zweden, evenals richting het Verenigd Koninkrijk. De sterk groeiende Franse markt is volgens hem minder interessant, omdat deze Europese grootmacht in biologisch al veel meer zelfvoorzienend is. "Dit is dus een lastigere markt om te betreden."

Arend vertelde verder dat de interesse in Nederlandse bio-producten vanuit de VS ook toeneemt. En landen als Duitsland en Zweden zijn volgens Arend met name interessant omdat de bio-productie achter blijft bij de vraag. Hij wees ook op de trend naar lokaal, dit lijkt in sommige landen (waaronder Duitsland) het 'nieuwe biologisch' te worden.



Triodos
Niels Back, senior relatiemanager Landbouw & Voeding van Triodos Bank, vertelde vervolgens meer over de visie van de bank en waarom zij er voor kiezen om uitsluitend biologische landbouwbedrijven te financieren. "Voor Triodos ligt de focus in 2015, het Jaar van de Bodem, op het herstel van de bodemvruchtbaarheid. Dat is voor ons het vertrekpunt. We financieren de biologische voedselketen omdat deze bijdraagt aan het herstel van ecologisch evenwicht." Diverse aanwezigen plaatsten hierbij wel wat kantpunten, 'houdt bio automatisch altijd de aarde leefbaar'? Ze wezen ook op het feit dat de gangbare landbouw ook steeds duurzamer wordt. Niels: "De consument blijft echt vragen naar biologisch en dit sluit aan bij onze missie. Wel volgen we uiteraard de ontwikkelingen in gangbaar op de voet."

Het AGF TrendcafÚ Biologisch werd afgesloten met interactieve sessies, waarbij in groepjes allerlei stellingen besproken werden. Daarop volgde een borrel en buffet.

Klik hier voor de fotoreportage.

Voor meer informatie: www.agftrendcafe.nl

Publicatiedatum: 11-11-2015
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-11-2017 "Ecologisch de wereld voeden vraagt om drastische maatregelen"
23-11-2017 Peru: bio-bananensector Piura geeft goed voorbeeld
23-11-2017 "Bio-producten tegen voordelige inkoopprijzen aanbieden"
22-11-2017 "Spanje kiest vaker bio"
20-11-2017 "Dubbele opbrengst met resistente aardappelrassen"
17-11-2017 In Duitsland 15 procent fruitareaal biologisch
17-11-2017 "Hamburg.Bio vertegenwoordigt ook de biologische aanbieders"
16-11-2017 Amerikaanse vraag naar biologische appelen en peren groeit sterk
16-11-2017 Sipo speelt in op trend met biologische spinazie
16-11-2017 Meer dan $1 mld omzet aan bio-AGF in VS
15-11-2017 Grootse biowinkel Midden-Europa geopend in Polen
13-11-2017 Frankrijk: "Consumptie bioproducten groeit jaarlijks 10%"
10-11-2017 Vraag naar biologische avocado's groeit
8-11-2017 Vereniging hamburg.bio opgericht
8-11-2017 "Deense bio belangenvereniging belemmert vrije concurrentie"
8-11-2017 Massale fraude met biologische groenten en fruit op SiciliŰ
7-11-2017 Franse start-up haakt in op trend lactogefermenteerde groenten
7-11-2017 "Hogere kiwiprijzen door minder aanvoer"
7-11-2017 Verbroedering door 'Geen BTW op Bio'-campagne
3-11-2017 Franse biologische sector hoopt op financiŰle steun Macron