Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Met name Duitsland en Zweden interessant voor export

Fotoreportage AGF Trendcafé - thema Biologisch

Tholen - Het AGF Trendcafé van dinsdag 10 november stond geheel in het teken van biologisch. Hierdoor lag het aantal aanwezigen vanuit de bio-branche wat hoger dan normaliter het geval is bij een AGF Trendcafé. Toch waren er ook heel wat 'conventionelen' aanwezig om zich te laten informeren over de kansen in de biologische teelt en handel.

Klik hier voor de fotoreportage.

Een groot deel van de groep ging eerst op tour langs twee natuurvoedingswinkels, De Groene Winkel in Zeist en Ekoplaza aan de Twijnstraat in Utrecht. Vooral over de eerste winkel was een groot deel van de aanwezigen positief verrast. De ondernemers Astrid en Rudi kregen allerlei vragen op zich afgevuurd, onder meer over welke afwegingen ze maken bij het vullen van hun AGF-afdeling voorin de winkel. Bij Ekoplaza kregen ze onder meer te horen dat de AGF-afdeling gemiddeld verantwoordelijk is voor 17 tot 20% omzetaandeel. Dit kan als ze hiermee groots uitpakken. In de zomer ligt dit aandeel soms zelfs op 20/21%. Hier kregen de aanwezigen tevens te horen dat 'de groene klant' voor deze prijs een topproduct wil, dus dat klanten citroenen met een plekje er op bijvoorbeeld niet kopen.


Boven De Groene Winkel Zeist, onder Ekoplaza Twijnstraat (Utrecht).

Gastheer voor de bijeenkomst was Triodos Bank in Zeist. Wilma van den Oever benadrukte in haar welkomstwoord dat er inderdaad veel mensen bij waren die nooit eerder bij een AGF Trendcafé aanwezig zijn geweest. Ze gaf aan dat de bijeenkomst vooral bedoeld was om ook mensen uit de conventionele teelt te informeren over de mogelijkheden in biologisch. "We willen hier niet de discussie gaan voeren over hoe we de wereld kunnen voeden."

AGF
De eerste spreker, Arend Zeelenberg, besprak de internationale marktontwikkelingen. Hij nam de aanwezigen mee op een tour langs diverse Europese landen en de Verenigde Staten. Er liggen genoeg kansen voor Nederlandse AGF-bedrijven in de export naar onder meer groeimarkten Duitsland en Zweden, evenals richting het Verenigd Koninkrijk. De sterk groeiende Franse markt is volgens hem minder interessant, omdat deze Europese grootmacht in biologisch al veel meer zelfvoorzienend is. "Dit is dus een lastigere markt om te betreden."

Arend vertelde verder dat de interesse in Nederlandse bio-producten vanuit de VS ook toeneemt. En landen als Duitsland en Zweden zijn volgens Arend met name interessant omdat de bio-productie achter blijft bij de vraag. Hij wees ook op de trend naar lokaal, dit lijkt in sommige landen (waaronder Duitsland) het 'nieuwe biologisch' te worden.



Triodos
Niels Back, senior relatiemanager Landbouw & Voeding van Triodos Bank, vertelde vervolgens meer over de visie van de bank en waarom zij er voor kiezen om uitsluitend biologische landbouwbedrijven te financieren. "Voor Triodos ligt de focus in 2015, het Jaar van de Bodem, op het herstel van de bodemvruchtbaarheid. Dat is voor ons het vertrekpunt. We financieren de biologische voedselketen omdat deze bijdraagt aan het herstel van ecologisch evenwicht." Diverse aanwezigen plaatsten hierbij wel wat kantpunten, 'houdt bio automatisch altijd de aarde leefbaar'? Ze wezen ook op het feit dat de gangbare landbouw ook steeds duurzamer wordt. Niels: "De consument blijft echt vragen naar biologisch en dit sluit aan bij onze missie. Wel volgen we uiteraard de ontwikkelingen in gangbaar op de voet."

Het AGF Trendcafé Biologisch werd afgesloten met interactieve sessies, waarbij in groepjes allerlei stellingen besproken werden. Daarop volgde een borrel en buffet.

Klik hier voor de fotoreportage.

Voor meer informatie: www.agftrendcafe.nl