Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




bio-producten 40-80% duurder dan conventioneel

Poolse biomarkt klein, maar in ontwikkeling

De totale waarde van de biologische markt in Polen in 2015 bedraagt 770 mln pln. Dit is 0,3% van de totale waarde van de gehele levensmiddelenmarkt in Polen. De gemiddelde uitgaven per hoofd van de bevolking aan biologisch voedsel bedraagt inmiddels circa 5 euro per jaar en vertoont een stijgende trend.

Verkoopstructuur
De Poolse biologische markt is nog relatief klein: Er zijn ongeveer 700 winkels die gespecialiseerd zijn in biologische levensmiddelen en twee ketens gespecialiseerd in verkoop van biologische producten (Organic Farma Zdrowia en Żółty Cesarz), tientallen gespecialiseerde distributeurs van biologische producten en meer dan een duizend 'biologische eilanden' – afdelingen met biologische levensmiddelen in reguliere retailers o.a. Piotr i Paweł, Alma, Marcpol, Auchan, Carrefour, Intermarche. (Meer informatie over de structuur van de retailmarkt in Polen).

De meeste biologische winkels hebben een oppervlakte welke lager is dan 100m2. Er zijn slechts een tiental winkels waarvan de oppervlakte groter is dan 100 m2. In de komende jaren zal naar verwachting deze laatste groep groeien. Ook zullen de biologische supermarkten geopend worden, winkels met een oppervlakte tussen 300-500 m2. Inmiddels zijn er ook winkels op de markt verschenen met 90% biologisch assortiment.

In de westerse landen zijn biologische producten gemiddeld 40-80% duurder dan conventionele producten. In Polen ligt dit verschil hoger en schommelt tussen 50-150%. Dit verschil wordt veroorzaakt door  de transportkosten in relatie met de bestaande infrastructuur. Maar dit hangt samen met de ontwikkelfase waarin de Poolse biologische markt zich bevindt, een toenemend aantal verkooppunten en afzetmogelijkheden zal dit verschil in de komende jaren verlagen.

Verkoopspelers
Grootste spelers in de Poolse markt voor biologische producten:
  • Bio Planet Wilkowa Wieś – Cooperatie (Spółka) landelijke distributeur met een omzet in 2014 van 63 mln pln.
  • Eko-Wital Warszawa -(eigenaar van het merk 'Organic Farma Zdrowia'), landelijke distributeur, omzet in 2014 ca. 24 mln. pln.
  • API EKO  Warszawa – distributeur, eigenaar van het merk Bioavena uit Rzeszów.
  • Symbio Warszawa- Lublin – een bedrijf gespecialiseerd in export van de Poolse biologische producten (vooral zacht fruit). Omzet in 2014 7 mln. pln.
Bron: Agroberichten Buitenland

Publicatiedatum: 17-11-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Daisy Girl best verkochte bio-appelmerk in de VS
21-9-2017 Chinese Fuji appelen weer op de markt
20-9-2017 "Respect voor milieu voorwaarde voor succes op Noord-Europese markt"
20-9-2017 Poolse Bio Planet ziet omzet in augustus met 7% groeien
18-9-2017 Zwitserland: veel vraag naar bio-kruiden deze zomer
15-9-2017 Ook Aldi en Lidl achter convenant voor meer resistente bio-aardappelrassen
15-9-2017 Peter van der Schoot nieuwe voorzitter Comité Bio GroentenFruitHuis
12-9-2017 Meer dan 6.000 biologische producten bij Alnatura
11-9-2017 Duitsers geven meer geld uit aan bio
8-9-2017 Liquidseal nu ook te gebruiken op biologisch fruit
7-9-2017 Afzet biologische fruit in VS +12%
6-9-2017 "Bio-consument gaat af op onderbuikgevoelens"
6-9-2017 "Kwestie van er gelikt uitzien of gelikt willen worden"
6-9-2017 VS: AGF verkoop valt tegen - biologisch verdubbeld
4-9-2017 "In 30 jaar nog nooit een product geschrapt"
4-9-2017 Veilige bio-import uit derde wereldlanden met TRACES
1-9-2017 Bio steeds vaker de norm
1-9-2017 Zweedse importeur koopt alleen biologische gember in
1-9-2017 Frankrijk: "Buitensporige" marges op biologische groenten en fruit
31-8-2017 Bio-appel Natyra opvallend lang houdbaar