Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Rabobank: "Ahold zal de online voorsprong verder uitbouwen"

De online activiteiten van Ahold zijn een ondergewaardeerd onderdeel van het supermarktbedrijf. De onderneming valt de komende jaren in Nederland niet meer in te halen door de concurrentie op de online markt, meent analist Patrick Roquas van de Rabobank. Hij verwacht dat Ahold zijn voorsprong nog verder zal uitbouwen.

Roquas constateert dat de groei die Ahold via bezorging realiseert nauwelijks ten koste van de winkelomzet bij Albert Heijn. Het bedrijft weet een een groep nieuwe klanten aan te trekken op een markt waar nog maar weinig concurrentie is. Voor een supermarktbedrijf dat niet online actief is wordt het erg moeilijk om het marktaandeel vast te houden.

Volgens Rabobank-analist overweegt Ahold om net als Amazon, klanten een bezorgingsabonnement aan te gaan bieden waarbij zij voor bijvoorbeeld 120 euro per jaar onbeperkt zonder bezorgkosten kunnen bestellen. Het kan voor trouwe klanten resulteren in fors lagere bezorgkosten, maar Ahold krijgt daarmee ook zeer loyale klanten. Daarnaast zal Ahold proberen om de service qua aanbiedingen en bezorging beter af te stemmen om persoonlijke wensen.

De online omzet van Albert Heijn was vorig jaar 250 miljoen euro. Roquas voorziet voor 2015 een omzet van 325 miljoen. Samen met Bol.com en het Amerikaanse dochterbedrijf Peapod komt de online omzet van Ahold dan uit op 1,7 miljard euro. Het doel van 2,5 miljard online omzet in 2017 ligt daarmee binnen bereik. Een omzet van 3 miljard euro in 2017 is zelfs denkbaar. Daarmee is Ahold dan ook wereldwijd een online bedrijf van belang.

Op de Nederlandse markt is er beperkte concurrentie. Daar kan Albert Heijn zijn voordeel mee doen, stelt Roquas. Bovendien liggen er mogelijkheden in België. Delhaize, waarmee Ahold gaat fuseren, is niet erg sterk online. Daar kan het bedrijf een slag maken, omdat de markt in België nog heel versnipperd is. Bovendien is Ahold daar bezig om Bol.com uit te rollen.

Bron: De Telegraaf

Publicatiedatum: 27-11-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-11-2017 Minder ruimte voor vrije handel in komende jaren
23-11-2017 Ketensamenwerking verduurzaamt AGF-schap AH
23-11-2017 Ocado gebruikt robots en cloud-technologie
23-11-2017 Aantal betaalmethoden gaat snel groeien: wat betekent dit voor de retailer?
23-11-2017 Britse supermarktketen Tesco mag fuseren met Booker
22-11-2017 Spar verdubbelt mogelijk winkelnetwerk in Albanië
21-11-2017 Documentaire: Zo koopt een supermarkt verse producten in
21-11-2017 SPAR wil meer franchisenemers werven
21-11-2017 Prijs AGF-hardlopers flink omhoog
21-11-2017 Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter Sun Art Retail Group
20-11-2017 Spar opent vestiging in Wales
17-11-2017 Spar introduceert gezondheids-app
16-11-2017 "Jumbo City doet het in korte tijd al beter dan AH To Go"
16-11-2017 Britse supermarkt-inflatie op hoogste niveau sinds 4 jaar
16-11-2017 Lokaal, Max Havelaar en bio in Zwitserse supermarkt
16-11-2017 "Online verkoop supermarkten faalt"
15-11-2017 Jumbo opent eerste gemakswinkel op station Eindhoven
15-11-2017 Arrestatie na spelden tussen groenten bij Vomar
15-11-2017 Carrefour stelt investeerders gerust over herstelplan
15-11-2017 Albert Heijn Dronten beste Elstar-supermarkt