Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Rabobank: "Ahold zal de online voorsprong verder uitbouwen"

De online activiteiten van Ahold zijn een ondergewaardeerd onderdeel van het supermarktbedrijf. De onderneming valt de komende jaren in Nederland niet meer in te halen door de concurrentie op de online markt, meent analist Patrick Roquas van de Rabobank. Hij verwacht dat Ahold zijn voorsprong nog verder zal uitbouwen.

Roquas constateert dat de groei die Ahold via bezorging realiseert nauwelijks ten koste van de winkelomzet bij Albert Heijn. Het bedrijft weet een een groep nieuwe klanten aan te trekken op een markt waar nog maar weinig concurrentie is. Voor een supermarktbedrijf dat niet online actief is wordt het erg moeilijk om het marktaandeel vast te houden.

Volgens Rabobank-analist overweegt Ahold om net als Amazon, klanten een bezorgingsabonnement aan te gaan bieden waarbij zij voor bijvoorbeeld 120 euro per jaar onbeperkt zonder bezorgkosten kunnen bestellen. Het kan voor trouwe klanten resulteren in fors lagere bezorgkosten, maar Ahold krijgt daarmee ook zeer loyale klanten. Daarnaast zal Ahold proberen om de service qua aanbiedingen en bezorging beter af te stemmen om persoonlijke wensen.

De online omzet van Albert Heijn was vorig jaar 250 miljoen euro. Roquas voorziet voor 2015 een omzet van 325 miljoen. Samen met Bol.com en het Amerikaanse dochterbedrijf Peapod komt de online omzet van Ahold dan uit op 1,7 miljard euro. Het doel van 2,5 miljard online omzet in 2017 ligt daarmee binnen bereik. Een omzet van 3 miljard euro in 2017 is zelfs denkbaar. Daarmee is Ahold dan ook wereldwijd een online bedrijf van belang.

Op de Nederlandse markt is er beperkte concurrentie. Daar kan Albert Heijn zijn voordeel mee doen, stelt Roquas. Bovendien liggen er mogelijkheden in BelgiŰ. Delhaize, waarmee Ahold gaat fuseren, is niet erg sterk online. Daar kan het bedrijf een slag maken, omdat de markt in BelgiŰ nog heel versnipperd is. Bovendien is Ahold daar bezig om Bol.com uit te rollen.

Bron: De Telegraaf

Publicatiedatum: 27-11-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ocado gebruikt nieuwe robottechnologie
20-7-2018 Sluipt de gele olifant weg bij de blauwe reus?
20-7-2018 PLUS wil af van plastic
20-7-2018 AH introduceert premium AGF-lijn: Uitblinkers
20-7-2018 Colruyt Group breidt toepassing van SmartWithFood-app verder uit
19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 EmtÚ verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize