Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Rabobank: "Ahold zal de online voorsprong verder uitbouwen"

De online activiteiten van Ahold zijn een ondergewaardeerd onderdeel van het supermarktbedrijf. De onderneming valt de komende jaren in Nederland niet meer in te halen door de concurrentie op de online markt, meent analist Patrick Roquas van de Rabobank. Hij verwacht dat Ahold zijn voorsprong nog verder zal uitbouwen.

Roquas constateert dat de groei die Ahold via bezorging realiseert nauwelijks ten koste van de winkelomzet bij Albert Heijn. Het bedrijft weet een een groep nieuwe klanten aan te trekken op een markt waar nog maar weinig concurrentie is. Voor een supermarktbedrijf dat niet online actief is wordt het erg moeilijk om het marktaandeel vast te houden.

Volgens Rabobank-analist overweegt Ahold om net als Amazon, klanten een bezorgingsabonnement aan te gaan bieden waarbij zij voor bijvoorbeeld 120 euro per jaar onbeperkt zonder bezorgkosten kunnen bestellen. Het kan voor trouwe klanten resulteren in fors lagere bezorgkosten, maar Ahold krijgt daarmee ook zeer loyale klanten. Daarnaast zal Ahold proberen om de service qua aanbiedingen en bezorging beter af te stemmen om persoonlijke wensen.

De online omzet van Albert Heijn was vorig jaar 250 miljoen euro. Roquas voorziet voor 2015 een omzet van 325 miljoen. Samen met Bol.com en het Amerikaanse dochterbedrijf Peapod komt de online omzet van Ahold dan uit op 1,7 miljard euro. Het doel van 2,5 miljard online omzet in 2017 ligt daarmee binnen bereik. Een omzet van 3 miljard euro in 2017 is zelfs denkbaar. Daarmee is Ahold dan ook wereldwijd een online bedrijf van belang.

Op de Nederlandse markt is er beperkte concurrentie. Daar kan Albert Heijn zijn voordeel mee doen, stelt Roquas. Bovendien liggen er mogelijkheden in België. Delhaize, waarmee Ahold gaat fuseren, is niet erg sterk online. Daar kan het bedrijf een slag maken, omdat de markt in België nog heel versnipperd is. Bovendien is Ahold daar bezig om Bol.com uit te rollen.

Bron: De Telegraaf

Publicatiedatum: 27-11-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies
17-5-2018 TPG zet Poundworld te koop
17-5-2018 Waarom Colruyt eigen aandelen blijft inkopen
17-5-2018 700.000 euro voor 'bananenfonds'
16-5-2018 Penny laat zien waar bijensterfte toe leidt en haalt schappen leeg
16-5-2018 Waitrose-supermarkten krijgen vegan-afdeling
16-5-2018 Chinese Fruit Day begint met nieuw concept AGF-winkels
16-5-2018 Gratis fruit voor kids in 400 winkels
16-5-2018 Roemenië: Mega Image heeft 19% meer omzet in eerste kwartaal
16-5-2018 186.000 zakjes gekke groenten klaar voor verkoop
15-5-2018 AH kweekt oesterzwammen op koffiedik bij AH Gelderlandplein
15-5-2018 Kassa: Boodschappen 8 procent duurder, Jumbo voordeligste
15-5-2018 Auchan ontwikkelt nieuwe residuvrij AGF-assortiment
15-5-2018 Zweden: Östgötasvamp lanceert paddenstoelen verrijkt met vitamine D
15-5-2018 Zweden: ICA maakt minder omzet in thuismarkt
15-5-2018 Lidl opent versaanval op Albert Heijn
15-5-2018 Lokale producten bij de supermarkt: kan dat wel?