Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Rabobank: "Ahold zal de online voorsprong verder uitbouwen"

De online activiteiten van Ahold zijn een ondergewaardeerd onderdeel van het supermarktbedrijf. De onderneming valt de komende jaren in Nederland niet meer in te halen door de concurrentie op de online markt, meent analist Patrick Roquas van de Rabobank. Hij verwacht dat Ahold zijn voorsprong nog verder zal uitbouwen.

Roquas constateert dat de groei die Ahold via bezorging realiseert nauwelijks ten koste van de winkelomzet bij Albert Heijn. Het bedrijft weet een een groep nieuwe klanten aan te trekken op een markt waar nog maar weinig concurrentie is. Voor een supermarktbedrijf dat niet online actief is wordt het erg moeilijk om het marktaandeel vast te houden.

Volgens Rabobank-analist overweegt Ahold om net als Amazon, klanten een bezorgingsabonnement aan te gaan bieden waarbij zij voor bijvoorbeeld 120 euro per jaar onbeperkt zonder bezorgkosten kunnen bestellen. Het kan voor trouwe klanten resulteren in fors lagere bezorgkosten, maar Ahold krijgt daarmee ook zeer loyale klanten. Daarnaast zal Ahold proberen om de service qua aanbiedingen en bezorging beter af te stemmen om persoonlijke wensen.

De online omzet van Albert Heijn was vorig jaar 250 miljoen euro. Roquas voorziet voor 2015 een omzet van 325 miljoen. Samen met Bol.com en het Amerikaanse dochterbedrijf Peapod komt de online omzet van Ahold dan uit op 1,7 miljard euro. Het doel van 2,5 miljard online omzet in 2017 ligt daarmee binnen bereik. Een omzet van 3 miljard euro in 2017 is zelfs denkbaar. Daarmee is Ahold dan ook wereldwijd een online bedrijf van belang.

Op de Nederlandse markt is er beperkte concurrentie. Daar kan Albert Heijn zijn voordeel mee doen, stelt Roquas. Bovendien liggen er mogelijkheden in België. Delhaize, waarmee Ahold gaat fuseren, is niet erg sterk online. Daar kan het bedrijf een slag maken, omdat de markt in België nog heel versnipperd is. Bovendien is Ahold daar bezig om Bol.com uit te rollen.

Bron: De Telegraaf

Publicatiedatum: 27-11-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-2-2018 Kassaloos winkelen met AI technologie
23-2-2018 Vrolijke Versbox Jan Linders stimuleert kinderen om AGF te kopen
23-2-2018 Plus zet biologische AGF op de A-locatie
22-2-2018 Meer Ierse export via Lidl
22-2-2018 5 moestuinpotjes in spaaractie AH
22-2-2018 "De gesloten keten is onze kracht"
21-2-2018 Duitsland: Rewe plaatst orderbrieven ter waarde van €1 mld
21-2-2018 Lidl opent drie filialen in Brussel
21-2-2018 Belgische Colruyt met eigen merk in internet boodschappendienst Stockton
21-2-2018 Aanbiedingen Vomar niet meer beschikbaar in de webwinkel
21-2-2018 Walmart ziet online verkopen dalen
20-2-2018 Belgische pilot om AGF te leveren via Openbaar Vervoer
20-2-2018 Waitrose verkoopt chocolade avocado's
20-2-2018 Zwitserland: meer omzet en marktaandeel voor Coop
20-2-2018 Is het einde van de online supermarkt in zicht?
20-2-2018 "Medestanders in AGF gezocht om voedingssysteem positief om te buigen!"
20-2-2018 Zwitserland: Coop groeit en wint markaandeel
19-2-2018 Bijzondere prijsbewegingen in de AGF monitor week 7
19-2-2018 Aldi gaat Italiaanse markt op
19-2-2018 Op 1 maart openen 10 Aldi winkels in Italië.