Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Rabobank: "Ahold zal de online voorsprong verder uitbouwen"

De online activiteiten van Ahold zijn een ondergewaardeerd onderdeel van het supermarktbedrijf. De onderneming valt de komende jaren in Nederland niet meer in te halen door de concurrentie op de online markt, meent analist Patrick Roquas van de Rabobank. Hij verwacht dat Ahold zijn voorsprong nog verder zal uitbouwen.

Roquas constateert dat de groei die Ahold via bezorging realiseert nauwelijks ten koste van de winkelomzet bij Albert Heijn. Het bedrijft weet een een groep nieuwe klanten aan te trekken op een markt waar nog maar weinig concurrentie is. Voor een supermarktbedrijf dat niet online actief is wordt het erg moeilijk om het marktaandeel vast te houden.

Volgens Rabobank-analist overweegt Ahold om net als Amazon, klanten een bezorgingsabonnement aan te gaan bieden waarbij zij voor bijvoorbeeld 120 euro per jaar onbeperkt zonder bezorgkosten kunnen bestellen. Het kan voor trouwe klanten resulteren in fors lagere bezorgkosten, maar Ahold krijgt daarmee ook zeer loyale klanten. Daarnaast zal Ahold proberen om de service qua aanbiedingen en bezorging beter af te stemmen om persoonlijke wensen.

De online omzet van Albert Heijn was vorig jaar 250 miljoen euro. Roquas voorziet voor 2015 een omzet van 325 miljoen. Samen met Bol.com en het Amerikaanse dochterbedrijf Peapod komt de online omzet van Ahold dan uit op 1,7 miljard euro. Het doel van 2,5 miljard online omzet in 2017 ligt daarmee binnen bereik. Een omzet van 3 miljard euro in 2017 is zelfs denkbaar. Daarmee is Ahold dan ook wereldwijd een online bedrijf van belang.

Op de Nederlandse markt is er beperkte concurrentie. Daar kan Albert Heijn zijn voordeel mee doen, stelt Roquas. Bovendien liggen er mogelijkheden in Belgiƫ. Delhaize, waarmee Ahold gaat fuseren, is niet erg sterk online. Daar kan het bedrijf een slag maken, omdat de markt in Belgiƫ nog heel versnipperd is. Bovendien is Ahold daar bezig om Bol.com uit te rollen.

Bron: De Telegraaf
Publicatiedatum: