Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
standaardisatie-traject ERC en Qreenno

AGF verwerkers tillen technisch uienland naar een hoger niveau

Afgelopen dinsdag kwamen Nederlandse AGF-verwerkers bij elkaar om technisch uienland naar een hoger niveau te tillen. Vanwege de enorme versnippering in de uitvoering van machines en onderdelen, is er door ERC en Qreenno een standaardisatie-traject opgezet. Het doel hiervan is om machines en de opstelling daarvan te standaardiseren en efficiënter te maken. De machine, die in de eerste sessie centraal stond, was de transportband. Iedereen kent dit product, werkt ermee en elke verwerker heeft er zo zijn eigen ideeën bij.



De sessie is voortgekomen uit de constatering dat de uiensector langzaam maar zeker aan het veranderen is. Het doorgroeien van traditioneel 'boerenbedrijf' naar industrie is niet alleen een kwestie van het aanschaffen van meer en grotere machines. Een industrieel bedrijf vereist een integrale aanpak en een gecentraliseerde overkoepelende aansturing. Juist daarom zien ERC, Qreenno en de verwerkers het belang van standaardisatie binnen de AGF-sector. Door machines tot op het laatste detail te standaardiseren, kunnen complete fabrieken veel eenvoudiger aangestuurd worden, wat voor een hogere efficiëntie zorgt. Daarnaast kunnen voorraden en servicekosten geminimaliseerd worden, waardoor de uiteindelijke kostprijs per kilogram gereduceerd wordt.

Aan het begin van de bijeenkomst is er door ERC een presentatie gegeven over de transportband van vroeger tot nu. Daarnaast heeft bandenleverancier Ammeraal Beltech inzicht gegeven in de voor- en nadelen van verschillende bandmaterialen en een update gegeven over de laatste ontwikkelingen. Het is van belang om juist nu al te acteren op wat er wellicht over een aantal jaren speelt. Wat zijn de product-eisen over vijf jaar? Welke producten worden dan (nog) verwerkt en op welke manier?

Elke verwerker heeft zo zijn eigen ideeën bij de perfecte transportband. De uitdaging is een cluster van goede ideeën maken en deze te combineren tot een volwaardig product. Door middel van een LEAN-sessie is geprobeerd zo veel mogelijk bruikbare ideeën op papier te krijgen. Dit hield in dat elke subcomponent van de transportband, bijvoorbeeld 'hoofdframe, een apart vel papier kreeg. Hier op mocht iedereen zetten wat de transportband nu zeker wel of absoluut niet mocht bevatten.

Door medewerking van gemotiveerde, technische mensen met veel ervaring in de uiensector is er praktische en bruikbare informatie naar boven gekomen. ERC en Qreenno zullen in samenwerking met de uienverwerkers een traject ingaan van prototyping en doorontwikkeling. De optimalisatie van de transportband is zeker niet het eindstation maar wordt meer gezien als beginpunt voor een standaardisatie van het complete machinepark binnen de AGF-sector.
Publicatiedatum: