Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




ING: "Detailhandel groeit 2% in 2016"

De omzet in de supermarktbranche neemt in 2016 naarverwachting met 2% toe. De pieken en dalen die de rest van de detailhandel doormaakt gaan aan de supermarkt
voorbij. Supermarkten blijken de stabiele factor in de roerige retailwereld. Dit maakt supermarkten in winkelgebieden ook gewild als trekker van winkelend publiek. Die stabiliteit zorgt echter ook dat in periodes waarin de consument de
portemonnee makkelijker trekt supermarkten beperkt profiteren.

Restaurants weten veel sneller te groeien. Wat vaker of wat luxer uit eten in een restaurant lijkt de voorkeur te genieten boven een boodschappenkar gevuld met luxere en duurdere artikelen. Supermarkten reageren op nieuwe concurrenten De kracht van servicesupermarkten is dat ze een brede doelgroep bedienen. In de marge van hun businessmodel ontstaat nieuwe concurrentie die juist kiest om in niches te beginnen. Voorbeelden zijn leveranciers van boodschappenboxen of specialisten in biologisch assortiment. Wordt een niche groot genoeg dan stappen supermarkten in om de markt niet aan zich voorbij te laten gaan. Door die stap is de biologische markt de afgelopen periode flink in omvang toegenomen. Hetzelfde gebeurt met supermarktformules die een steeds ruimer scala aan online boodschappen opties bieden.

Medio 2015 werd volgens GfK 2% van de supermarktomzet online gerealiseerd. Onze verwachting is dat online in 2025 goed kan zijn voor een omzetaandeel van 10%. De winkelvloer blijft dus belangrijk, als plaats van aankoop maar ook als plek waar veel consumenten inspiratie opdoen.

Lees hier het volledige rapport.

Bron: ING

Publicatiedatum: 18-12-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-2-2018 Kassaloos winkelen met AI technologie
23-2-2018 Vrolijke Versbox Jan Linders stimuleert kinderen om AGF te kopen
23-2-2018 Plus zet biologische AGF op de A-locatie
22-2-2018 Meer Ierse export via Lidl
22-2-2018 5 moestuinpotjes in spaaractie AH
22-2-2018 "De gesloten keten is onze kracht"
21-2-2018 Duitsland: Rewe plaatst orderbrieven ter waarde van €1 mld
21-2-2018 Lidl opent drie filialen in Brussel
21-2-2018 Belgische Colruyt met eigen merk in internet boodschappendienst Stockton
21-2-2018 Aanbiedingen Vomar niet meer beschikbaar in de webwinkel
21-2-2018 Walmart ziet online verkopen dalen
20-2-2018 Belgische pilot om AGF te leveren via Openbaar Vervoer
20-2-2018 Waitrose verkoopt chocolade avocado's
20-2-2018 Zwitserland: meer omzet en marktaandeel voor Coop
20-2-2018 Is het einde van de online supermarkt in zicht?
20-2-2018 "Medestanders in AGF gezocht om voedingssysteem positief om te buigen!"
20-2-2018 Zwitserland: Coop groeit en wint markaandeel
19-2-2018 Bijzondere prijsbewegingen in de AGF monitor week 7
19-2-2018 Aldi gaat Italiaanse markt op
19-2-2018 Op 1 maart openen 10 Aldi winkels in Italië.