Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




ING: "Detailhandel groeit 2% in 2016"

De omzet in de supermarktbranche neemt in 2016 naarverwachting met 2% toe. De pieken en dalen die de rest van de detailhandel doormaakt gaan aan de supermarkt
voorbij. Supermarkten blijken de stabiele factor in de roerige retailwereld. Dit maakt supermarkten in winkelgebieden ook gewild als trekker van winkelend publiek. Die stabiliteit zorgt echter ook dat in periodes waarin de consument de
portemonnee makkelijker trekt supermarkten beperkt profiteren.

Restaurants weten veel sneller te groeien. Wat vaker of wat luxer uit eten in een restaurant lijkt de voorkeur te genieten boven een boodschappenkar gevuld met luxere en duurdere artikelen. Supermarkten reageren op nieuwe concurrenten De kracht van servicesupermarkten is dat ze een brede doelgroep bedienen. In de marge van hun businessmodel ontstaat nieuwe concurrentie die juist kiest om in niches te beginnen. Voorbeelden zijn leveranciers van boodschappenboxen of specialisten in biologisch assortiment. Wordt een niche groot genoeg dan stappen supermarkten in om de markt niet aan zich voorbij te laten gaan. Door die stap is de biologische markt de afgelopen periode flink in omvang toegenomen. Hetzelfde gebeurt met supermarktformules die een steeds ruimer scala aan online boodschappen opties bieden.

Medio 2015 werd volgens GfK 2% van de supermarktomzet online gerealiseerd. Onze verwachting is dat online in 2025 goed kan zijn voor een omzetaandeel van 10%. De winkelvloer blijft dus belangrijk, als plaats van aankoop maar ook als plek waar veel consumenten inspiratie opdoen.

Lees hier het volledige rapport.

Bron: ING

Publicatiedatum: 18-12-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-9-2017 Amazon breidt thuisbezorging in Italië uit
21-9-2017 AH bereidt zich voor op ingebruikname nieuw online DC
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
21-9-2017 Aldi Nord is de nummer 1 discounter van Duitsland
20-9-2017 Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk
20-9-2017 Edwin de Maa nieuwe commercieel directeur van de Detailresult Groep
20-9-2017 Boni sluit webwinkel en mikt online op Picnic
19-9-2017 Polen: Eurocash neemt Mila S.A. over
19-9-2017 Bidfood en Albert Heijn zetten in op de zorg
19-9-2017 Carrefour opent 15 afhaalpunten voor online bestellingen
18-9-2017 Aldi Nord gaat inkoop A-merken internationaliseren
18-9-2017 Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh
18-9-2017 Aldi Nord: aanbod vers en veelzijdigheid groeit
18-9-2017 AGF-afdeling Oostenrijkse Merkur in marktsfeer
18-9-2017 Edeka is opnieuw 'opleider van het jaar'
15-9-2017 Lidl meest gewaardeerd in Duitsland
15-9-2017 Intelligent boodschappenlijstje op ah.nl
15-9-2017 Omzet Morrisons piekt
15-9-2017 Vrouw neemt bad in groenteschap
14-9-2017 Treinreizigers zouden breder voedingsaanbod op station willen