Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




ING: "Detailhandel groeit 2% in 2016"

De omzet in de supermarktbranche neemt in 2016 naarverwachting met 2% toe. De pieken en dalen die de rest van de detailhandel doormaakt gaan aan de supermarkt
voorbij. Supermarkten blijken de stabiele factor in de roerige retailwereld. Dit maakt supermarkten in winkelgebieden ook gewild als trekker van winkelend publiek. Die stabiliteit zorgt echter ook dat in periodes waarin de consument de
portemonnee makkelijker trekt supermarkten beperkt profiteren.

Restaurants weten veel sneller te groeien. Wat vaker of wat luxer uit eten in een restaurant lijkt de voorkeur te genieten boven een boodschappenkar gevuld met luxere en duurdere artikelen. Supermarkten reageren op nieuwe concurrenten De kracht van servicesupermarkten is dat ze een brede doelgroep bedienen. In de marge van hun businessmodel ontstaat nieuwe concurrentie die juist kiest om in niches te beginnen. Voorbeelden zijn leveranciers van boodschappenboxen of specialisten in biologisch assortiment. Wordt een niche groot genoeg dan stappen supermarkten in om de markt niet aan zich voorbij te laten gaan. Door die stap is de biologische markt de afgelopen periode flink in omvang toegenomen. Hetzelfde gebeurt met supermarktformules die een steeds ruimer scala aan online boodschappen opties bieden.

Medio 2015 werd volgens GfK 2% van de supermarktomzet online gerealiseerd. Onze verwachting is dat online in 2025 goed kan zijn voor een omzetaandeel van 10%. De winkelvloer blijft dus belangrijk, als plaats van aankoop maar ook als plek waar veel consumenten inspiratie opdoen.

Lees hier het volledige rapport.

Bron: ING

Publicatiedatum: 18-12-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies
17-5-2018 TPG zet Poundworld te koop
17-5-2018 Waarom Colruyt eigen aandelen blijft inkopen
17-5-2018 700.000 euro voor 'bananenfonds'
16-5-2018 Penny laat zien waar bijensterfte toe leidt en haalt schappen leeg
16-5-2018 Waitrose-supermarkten krijgen vegan-afdeling
16-5-2018 Chinese Fruit Day begint met nieuw concept AGF-winkels
16-5-2018 Gratis fruit voor kids in 400 winkels
16-5-2018 Roemenië: Mega Image heeft 19% meer omzet in eerste kwartaal
16-5-2018 186.000 zakjes gekke groenten klaar voor verkoop
15-5-2018 AH kweekt oesterzwammen op koffiedik bij AH Gelderlandplein
15-5-2018 Kassa: Boodschappen 8 procent duurder, Jumbo voordeligste
15-5-2018 Auchan ontwikkelt nieuwe residuvrij AGF-assortiment
15-5-2018 Zweden: Östgötasvamp lanceert paddenstoelen verrijkt met vitamine D
15-5-2018 Zweden: ICA maakt minder omzet in thuismarkt
15-5-2018 Lidl opent versaanval op Albert Heijn
15-5-2018 Lokale producten bij de supermarkt: kan dat wel?