Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




'Groeispurt' houdt nog altijd aan

"Groot aantal Zweedse consumenten is trouw aan biologisch"

Tholen - In 2014 is de Zweedse biovoedingsomzet met 38 procent gestegen. De verwachtingen voor dit jaar zijn ook zeer positief. Zo gaf Johan Cejie van KRAV in dit eerdere Biojournaal-artikel al aan dat zij verwachten dat de bioverkoop dit jaar weer met 30 tot 50 procent zullen gaan toenemen. Wel is er meer overheidssteun nodig om de groei te kunnen bijhouden.

Johan vertelde op de Nordic Organic Food Fair dat in tegenstelling tot andere landen (zoals Duitsland) de groei van de biologische sector in Zweden voor het overgrote deel in het supermarktkanaal gerealiseerd is. "Toen de vraag groeide, stond het bio-assortiment grotendeels al. Ook was de logistiek al geregeld en was er binnen het supermarktkanaal de nodige kennis aanwezig. Dit maakte alles een stuk eenvoudiger", aldus Johan.


Johan Cejie op de Nordic Organic Food Fair.

Volgens hem is de groeispurt in oktober 2013 ingezet. "Dit gebeurde heel plotseling, als gevolg van verschillende factoren. De vraag naar biologische producten werd gevoed door diverse voedselschandalen, en dat terwijl de biologische productrange toen al stond. Er was tevens veel aandacht voor de negatieve gevolgen van het gebruik van beschermingsmiddelen. Toen bleek dat de resten hiervan niet alleen op bananenschillen achterbleven, was dit voor veel ouders aanleiding om de kiezen voor biologisch AGF-producten. Ook voerde een Zweedse milieuorganisatie in die periode een campagne waarin de consument aangespoord werd om over te stappen op biologisch." 

Johan geeft aan dat het bio-aandeel ook in de online verkoop vrij hoog is. "Zo'n 20 tot 25 procent van het aanbod in de e-commerce is biologisch. Dit slaat aan omdat de mensen in Zweden gewend zijn aan biologisch dankzij het grote aanbod in de winkels."


Op het paviljoen van Krav kregen diverse leden de kans om hun producten te presenteren.

Volgens Johan heeft de economische crisis in Zweden minder invloed gehad op de koopkracht dan in andere landen. "Hierdoor ontsprongen we de dans van de crisis. De belangrijkste drijfveer voor Zweedse consumenten om biologisch te kopen is gezondheid. Ook speelt de geloofwaardigheid van biologisch hierin mee." Hij vertelt dat de groei nog altijd aanhoudt. "Een groot aantal consumenten is trouw aan biologisch en bereid om er een hoger bedrag voor te betalen."

Voor meer informatie: Johan.ceije@krav.se, www.krav.se

Publicatiedatum: 5-1-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-2-2018 Europese biologische markt blijft groeien
21-2-2018 Handelsverdrag Peru-EU geeft impuls aan export 'superfoods'
20-2-2018 Duitse steden veranderen in biologische voedselparken
19-2-2018 BioOrto, respect voor de natuur
19-2-2018 Wederom blijkt: bio wereldwijd booming
19-2-2018 Norma: ook in 2018 de beste Duitse bio-handelaar
19-2-2018 Milieu-activist verwerpt biolandbouw
19-2-2018 Duitsland: bio-omzet passeert grens van 10 miljard euro
16-2-2018 Nieuwe oogst Zuid-Afrikaanse biologische pompoenen
16-2-2018 Europese markten klaar voor Italiaanse bio-slasoorten
15-2-2018 "Sweet Sapphire valt extra op in het schap"
13-2-2018 Nicolette Klijn nieuwe directeur van Skal Biocontrole
13-2-2018 Steeds meer Noord-Amerikaanse bioperen
6-2-2018 Een joekel van een pastinaak
5-2-2018 Aldi biedt meer bioproducten
2-2-2018 Biologische wortelen uit biologisch afbreekbare zakken
31-1-2018 ''Biologische AGF hoeft niet per se gebreken te hebben''
26-1-2018 Is 100 procent bio wenselijk?
25-1-2018 "Kracht van bioproducten is dat het geen massaproducten zijn"
25-1-2018 "Jullie hebben met biologisch iets prachtigs in handen"