Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




'Groeispurt' houdt nog altijd aan

"Groot aantal Zweedse consumenten is trouw aan biologisch"

Tholen - In 2014 is de Zweedse biovoedingsomzet met 38 procent gestegen. De verwachtingen voor dit jaar zijn ook zeer positief. Zo gaf Johan Cejie van KRAV in dit eerdere Biojournaal-artikel al aan dat zij verwachten dat de bioverkoop dit jaar weer met 30 tot 50 procent zullen gaan toenemen. Wel is er meer overheidssteun nodig om de groei te kunnen bijhouden.

Johan vertelde op de Nordic Organic Food Fair dat in tegenstelling tot andere landen (zoals Duitsland) de groei van de biologische sector in Zweden voor het overgrote deel in het supermarktkanaal gerealiseerd is. "Toen de vraag groeide, stond het bio-assortiment grotendeels al. Ook was de logistiek al geregeld en was er binnen het supermarktkanaal de nodige kennis aanwezig. Dit maakte alles een stuk eenvoudiger", aldus Johan.


Johan Cejie op de Nordic Organic Food Fair.

Volgens hem is de groeispurt in oktober 2013 ingezet. "Dit gebeurde heel plotseling, als gevolg van verschillende factoren. De vraag naar biologische producten werd gevoed door diverse voedselschandalen, en dat terwijl de biologische productrange toen al stond. Er was tevens veel aandacht voor de negatieve gevolgen van het gebruik van beschermingsmiddelen. Toen bleek dat de resten hiervan niet alleen op bananenschillen achterbleven, was dit voor veel ouders aanleiding om de kiezen voor biologisch AGF-producten. Ook voerde een Zweedse milieuorganisatie in die periode een campagne waarin de consument aangespoord werd om over te stappen op biologisch." 

Johan geeft aan dat het bio-aandeel ook in de online verkoop vrij hoog is. "Zo'n 20 tot 25 procent van het aanbod in de e-commerce is biologisch. Dit slaat aan omdat de mensen in Zweden gewend zijn aan biologisch dankzij het grote aanbod in de winkels."


Op het paviljoen van Krav kregen diverse leden de kans om hun producten te presenteren.

Volgens Johan heeft de economische crisis in Zweden minder invloed gehad op de koopkracht dan in andere landen. "Hierdoor ontsprongen we de dans van de crisis. De belangrijkste drijfveer voor Zweedse consumenten om biologisch te kopen is gezondheid. Ook speelt de geloofwaardigheid van biologisch hierin mee." Hij vertelt dat de groei nog altijd aanhoudt. "Een groot aantal consumenten is trouw aan biologisch en bereid om er een hoger bedrag voor te betalen."

Voor meer informatie: Johan.ceije@krav.se, www.krav.se

Publicatiedatum: 5-1-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-11-2017 "Spanje kiest vaker bio"
20-11-2017 "Dubbele opbrengst met resistente aardappelrassen"
17-11-2017 In Duitsland 15 procent fruitareaal biologisch
17-11-2017 "Hamburg.Bio vertegenwoordigt ook de biologische aanbieders"
16-11-2017 Amerikaanse vraag naar biologische appelen en peren groeit sterk
16-11-2017 Sipo speelt in op trend met biologische spinazie
16-11-2017 Meer dan $1 mld omzet aan bio-AGF in VS
15-11-2017 Grootse biowinkel Midden-Europa geopend in Polen
13-11-2017 Frankrijk: "Consumptie bioproducten groeit jaarlijks 10%"
10-11-2017 Vraag naar biologische avocado's groeit
8-11-2017 Vereniging hamburg.bio opgericht
8-11-2017 "Deense bio belangenvereniging belemmert vrije concurrentie"
8-11-2017 Massale fraude met biologische groenten en fruit op Sicilië
7-11-2017 Franse start-up haakt in op trend lactogefermenteerde groenten
7-11-2017 "Hogere kiwiprijzen door minder aanvoer"
7-11-2017 Verbroedering door 'Geen BTW op Bio'-campagne
3-11-2017 Franse biologische sector hoopt op financiële steun Macron
2-11-2017 Costa Rica staakt onderzoek naar vermeende fraude bio-ananasexport
1-11-2017 Spaanse biotelers vergroten productaanbod door samenwerking
31-10-2017 "Biologische teelt ruim twee keer zo groot vergeleken met vorig jaar"