Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




'Groeispurt' houdt nog altijd aan

"Groot aantal Zweedse consumenten is trouw aan biologisch"

Tholen - In 2014 is de Zweedse biovoedingsomzet met 38 procent gestegen. De verwachtingen voor dit jaar zijn ook zeer positief. Zo gaf Johan Cejie van KRAV in dit eerdere Biojournaal-artikel al aan dat zij verwachten dat de bioverkoop dit jaar weer met 30 tot 50 procent zullen gaan toenemen. Wel is er meer overheidssteun nodig om de groei te kunnen bijhouden.

Johan vertelde op de Nordic Organic Food Fair dat in tegenstelling tot andere landen (zoals Duitsland) de groei van de biologische sector in Zweden voor het overgrote deel in het supermarktkanaal gerealiseerd is. "Toen de vraag groeide, stond het bio-assortiment grotendeels al. Ook was de logistiek al geregeld en was er binnen het supermarktkanaal de nodige kennis aanwezig. Dit maakte alles een stuk eenvoudiger", aldus Johan.


Johan Cejie op de Nordic Organic Food Fair.

Volgens hem is de groeispurt in oktober 2013 ingezet. "Dit gebeurde heel plotseling, als gevolg van verschillende factoren. De vraag naar biologische producten werd gevoed door diverse voedselschandalen, en dat terwijl de biologische productrange toen al stond. Er was tevens veel aandacht voor de negatieve gevolgen van het gebruik van beschermingsmiddelen. Toen bleek dat de resten hiervan niet alleen op bananenschillen achterbleven, was dit voor veel ouders aanleiding om de kiezen voor biologisch AGF-producten. Ook voerde een Zweedse milieuorganisatie in die periode een campagne waarin de consument aangespoord werd om over te stappen op biologisch." 

Johan geeft aan dat het bio-aandeel ook in de online verkoop vrij hoog is. "Zo'n 20 tot 25 procent van het aanbod in de e-commerce is biologisch. Dit slaat aan omdat de mensen in Zweden gewend zijn aan biologisch dankzij het grote aanbod in de winkels."


Op het paviljoen van Krav kregen diverse leden de kans om hun producten te presenteren.

Volgens Johan heeft de economische crisis in Zweden minder invloed gehad op de koopkracht dan in andere landen. "Hierdoor ontsprongen we de dans van de crisis. De belangrijkste drijfveer voor Zweedse consumenten om biologisch te kopen is gezondheid. Ook speelt de geloofwaardigheid van biologisch hierin mee." Hij vertelt dat de groei nog altijd aanhoudt. "Een groot aantal consumenten is trouw aan biologisch en bereid om er een hoger bedrag voor te betalen."

Voor meer informatie: Johan.ceije@krav.se, www.krav.se

Publicatiedatum: 5-1-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-5-2018 San Marino gaat voor volledig biologisch
18-5-2018 Zweedse landbouwraad wil meer bio
17-5-2018 Bio groeit sterk in het buitenland
17-5-2018 Aandeel biolandbouw en -bedrijven groeit in Vlaanderen
15-5-2018 Onverwacht grote belangstelling voor bio-druiventeelt Zuid-Afrika
15-5-2018 Almería wil areaal biologische kasteelt verdubbelen
15-5-2018 Verkoop biologische groenten en fruit in de lift in Denemarken
9-5-2018 Bio c’Bon pakt het groots aan in Japan
9-5-2018 "Het is essentieel om te beginnen met gezonde zaden"
8-5-2018 Udea bouwt nieuw pand op Foodpark Veghel
8-5-2018 Zal bio dezelfde fout maken als de reguliere sector?
7-5-2018 Onderzoeksresultaten biologische aardbeienrassen 2017
4-5-2018 Bio-asperges oogsten op zonne-energie
4-5-2018 "Momenteel weinig aanvoer bio-tomaten en -paprika's"
2-5-2018 Polen stelt strengere wetgeving in rondom biologische voeding
1-5-2018 Alnatura start 'Alnatura Express' met opening nieuw filiaal in Leipzig
30-4-2018 Nederlandse ondernemers verkennen Belgische bio-markt
30-4-2018 Denemarken: paddenstoelenteelt met koffiedrab
26-4-2018 Grootste Amerikaanse bio-fruitboomkweker krijgt forse boete
26-4-2018 Biologische teelt minder productief dan gangbare landbouw