Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




'Groeispurt' houdt nog altijd aan

"Groot aantal Zweedse consumenten is trouw aan biologisch"

Tholen - In 2014 is de Zweedse biovoedingsomzet met 38 procent gestegen. De verwachtingen voor dit jaar zijn ook zeer positief. Zo gaf Johan Cejie van KRAV in dit eerdere Biojournaal-artikel al aan dat zij verwachten dat de bioverkoop dit jaar weer met 30 tot 50 procent zullen gaan toenemen. Wel is er meer overheidssteun nodig om de groei te kunnen bijhouden.

Johan vertelde op de Nordic Organic Food Fair dat in tegenstelling tot andere landen (zoals Duitsland) de groei van de biologische sector in Zweden voor het overgrote deel in het supermarktkanaal gerealiseerd is. "Toen de vraag groeide, stond het bio-assortiment grotendeels al. Ook was de logistiek al geregeld en was er binnen het supermarktkanaal de nodige kennis aanwezig. Dit maakte alles een stuk eenvoudiger", aldus Johan.


Johan Cejie op de Nordic Organic Food Fair.

Volgens hem is de groeispurt in oktober 2013 ingezet. "Dit gebeurde heel plotseling, als gevolg van verschillende factoren. De vraag naar biologische producten werd gevoed door diverse voedselschandalen, en dat terwijl de biologische productrange toen al stond. Er was tevens veel aandacht voor de negatieve gevolgen van het gebruik van beschermingsmiddelen. Toen bleek dat de resten hiervan niet alleen op bananenschillen achterbleven, was dit voor veel ouders aanleiding om de kiezen voor biologisch AGF-producten. Ook voerde een Zweedse milieuorganisatie in die periode een campagne waarin de consument aangespoord werd om over te stappen op biologisch." 

Johan geeft aan dat het bio-aandeel ook in de online verkoop vrij hoog is. "Zo'n 20 tot 25 procent van het aanbod in de e-commerce is biologisch. Dit slaat aan omdat de mensen in Zweden gewend zijn aan biologisch dankzij het grote aanbod in de winkels."


Op het paviljoen van Krav kregen diverse leden de kans om hun producten te presenteren.

Volgens Johan heeft de economische crisis in Zweden minder invloed gehad op de koopkracht dan in andere landen. "Hierdoor ontsprongen we de dans van de crisis. De belangrijkste drijfveer voor Zweedse consumenten om biologisch te kopen is gezondheid. Ook speelt de geloofwaardigheid van biologisch hierin mee." Hij vertelt dat de groei nog altijd aanhoudt. "Een groot aantal consumenten is trouw aan biologisch en bereid om er een hoger bedrag voor te betalen."

Voor meer informatie: Johan.ceije@krav.se, www.krav.se

Publicatiedatum: 5-1-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Daisy Girl best verkochte bio-appelmerk in de VS
21-9-2017 Chinese Fuji appelen weer op de markt
20-9-2017 "Respect voor milieu voorwaarde voor succes op Noord-Europese markt"
20-9-2017 Poolse Bio Planet ziet omzet in augustus met 7% groeien
18-9-2017 Zwitserland: veel vraag naar bio-kruiden deze zomer
15-9-2017 Ook Aldi en Lidl achter convenant voor meer resistente bio-aardappelrassen
15-9-2017 Peter van der Schoot nieuwe voorzitter Comité Bio GroentenFruitHuis
12-9-2017 Meer dan 6.000 biologische producten bij Alnatura
11-9-2017 Duitsers geven meer geld uit aan bio
8-9-2017 Liquidseal nu ook te gebruiken op biologisch fruit
7-9-2017 Afzet biologische fruit in VS +12%
6-9-2017 "Bio-consument gaat af op onderbuikgevoelens"
6-9-2017 "Kwestie van er gelikt uitzien of gelikt willen worden"
6-9-2017 VS: AGF verkoop valt tegen - biologisch verdubbeld
4-9-2017 "In 30 jaar nog nooit een product geschrapt"
4-9-2017 Veilige bio-import uit derde wereldlanden met TRACES
1-9-2017 Bio steeds vaker de norm
1-9-2017 Zweedse importeur koopt alleen biologische gember in
1-9-2017 Frankrijk: "Buitensporige" marges op biologische groenten en fruit
31-8-2017 Bio-appel Natyra opvallend lang houdbaar