Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




foodcareplus gaat voor transparantie en traceerbaarheid

"AGF-sector voorbereiden op toename direct sourcing"

Tholen - foodcareplus is in 2015 gegroeid in de logistieke dienstverlening voor de AGF-sector. Het bedrijf is actief in 9 verschillende markten, waarbij de AGF-sector momenteel een omzetaandeel van zo'n 20% inneemt. foodcareplus gelooft in vernieuwing en denkt altijd vooruit. "In de voedselketen, dus ook in de logistieke sector, gaat de komende jaren veel veranderen. We moeten dit niet zien als een bedreiging, maar als kans om op in te spelen. Wij investeren in het behoud van de producten en werken hierbij nauw samen met diverse partijen", vertelt Steve Alaerts.
 
Nieuwe diensten
Hij ziet een ontwikkeling in strengere regelgeving op het gebied van voedselveiligheid en traecebility. "Transparantie en traceerbaarheid zijn de pijlers voor de komende jaren. Sinds kort bieden we in samenwerking met Locus Traxx daarom de nieuwe service LiteTraxx, een geïntegreerd 'shipping-platvorm'. De monitoring-technologie komt van Locus Traxx en het softwareplatform, de expertise in de scheepvaart, behandeling en distributie van perishables van foodcareplus."


 
Weinig verrassingen bij aankomst
Verticale integratie in de AGF-sector neem toe en dat is ook waar het nieuwe systeem op inspeelt. "Het platvorm LiteTraxx zorgt ervoor dat de producten vanaf de bron worden gecontroleerd en voordat ze aankomen bij bestemming, is alle informatie over de producten beschikbaar. Momenteel zijn er regelmatig partijen goederen die bij aankomst niet zo kwalitatief blijken te zijn als verwacht. Daarom moet dat vanaf het begin al worden gecontroleerd en onderweg worden bijgehouden en eventueel bijgestuurd. Er zullen bij aankomst dus weinig verassingen meer zijn. Wij hebben een organisatorische rol voor alle onderdelen in de keten. Als het eenmaal loopt zal het zorgen voor enorme besparingen en een pak minder claims van de overkant. We sturen namelijk 'ogen' mee onderweg."
 
Bewustwording creëren
Hij denkt dat nog niet iedereen in AGF-sector klaar is voor de veranderingen. "Toch moeten we de bewustwording creëren dat het 'oude' systeem in de toekomst minder goed zal werken. Iemand moet daar de 'lead' in nemen en wij als foodcareplus zien het als onze opdracht om de sector voor te bereiden op de toenemende direct sourcing. Er kunnen, mede door dit platform, rechtstreekse afspraken worden gemaakt met een overzeese telers, terwijl het 'oude' model meer schakels had tussen teler en retailer. Mogelijk zullen er bedrijven wegvallen door de toenemende direct sourcing, maar exporteurs en importeurs met toegevoegde waarde zullen op deze situatie in kunnen spelen." Steve benadrukt dat foodcareplus haar platform volledig openstelt voor exporteurs, importeurs, handelaars en retailers.


 
Projecten voor de komende tijd
Er staan veel projecten voor de komende maanden op de planning. "Samen met de NAO en Universiteit Wageningen nemen we deel aan een project op het gebied van logistiek van aardappelen. Daarnaast zijn we nog bezig met een 'miniverzekering' voor de sector, waarbij de exporteur gedekt wordt tegen kosten voor retour of vernietiging. Deze verzekering kan verschepers indekken wanneer lading op bestemming wordt geweigerd of niet kan worden ingevoerd. Er kunnen duizenden euro's worden bespaard als er iets mis gaat met de transactie." foodcareplus werkt ook aan een project voor zoete aardappelen. "Deze kent vaak kwaliteitsproblemen en wij gaan een dienst lanceren waardoor deze producten een week tot tien dagen langer houdbaar is."
 
AGF-sector
In 2006 startte foodcareplus in de AGF-sector met een project voor BFV: het vervoeren van peren naar China. In 2007 kwam de logistiek van aardappelen erbij en het pakket breidde zich steeds verder uit. "We verwachten nog meer in de sector te groeien de komende jaren. Tegen schommelingen zijn we bestand, aangezien we meerdere sectoren bedienen." Steve noemt nog wat zaken die volgens hem gaan veranderen. "Alles moet sneller en beter. Wij als foodcareplus geloven niet in een kantoornetwerk in diverse landen, maar willen allemaal actief zijn op hetzelfde platform." Ook de containersector staat niet stil. "Over enkele jaren zal het rijpen van fruit standaard worden tijdens de reis. Zeevracht mag niet sneller, maar de capaciteit per schip zal wel vergroten. We kunnen dus meer vervoeren in dezelfde tijd."
 
Per productgroep

Een belangrijke doelstelling voor het bedrijf om zich te blijven verdiepen in elke productgroep. Managing director Gaëtan de Schepper besluit: "Velen in de sector claimen één service aan te bieden, maar wij geloven in diensten op maat. Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten in de verschillende sectoren, maar we moeten elke sector kennen en up to date blijven. We vertrekken uit de behoefte van elke commodity apart."

Voor meer informatie:
Steve Alaerts
foodcareplus
T: +32-3-2429154
F: +32-3-2481167
s.alaerts@foodcareplus.com
www.foodcareplus.com

Publicatiedatum: 15-1-2016
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"