"Nog lang niet iedereen voorbereid op Belgische kilometerheffing"
Voorbereidingen
Gunther geeft aan dat Bingo Trans er bijna klaar voor is. "Wij hebben onze voorbereidingen getroffen en de registratie is achter de rug. We wachten alleen nog met de OBU's, de 'On Board Units'. Er zijn twee soorten, een 'losse' en eentje die je vast kunt laten inbouwen. We moeten van beide soorten de voor- en nadelen nog afwegen en dan de beslissing maken."
Kostenstijging
Hij geeft aan dat de kosten per kilometer gemiddeld 8% zullen stijgen. "Dat is een flinke stijging. Iedereen weet er wat van via internet of andere media, maar binnenkort wordt alles officieel door ons gecommuniceerd naar onze klanten toe. Toch vind ik het jammer dat de overheid niet zo veel informatie verstrekt. Er staan wat borden langs de snelweg, maar de verdere publiciteit is minimaal. Ik denk dat er nog een vrij grote groep is die amper op de hoogte is en er pas in april echt mee geconfronteerd wordt." Volgens Gunther is de impact van de kilometerheffing moeilijk in te schatten. "Wat er echt gaat gebeuren zien we pas vanaf 1 april."
Voor meer informatie:
Gunther Mutton
Bingo Trans BVBA
Industriezone Sint-Katelijne-Waver Z. 1
Kempenarestraat 64 - Bus 1
BE-2860 Sint-Katelijne-Waver
Tel. : +32 15 85 89 71
Fax : +32 15 85 89 72
www.bingotrans.be
Informatie Boerenbond
De Boerenbond heeft informatie verzameld over de kilometerheffing en op hun website kun je meer lezen. De heffing geldt voor alle vrachtwagens met een MTM groter dan 3,5 ton, voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens, voor vrachtwagens die veel of weinig kilometers rijden. Tractoren zijn vrijgesteld, op voorwaarde dat ze uitsluitend voor de land- en tuinbouw gebruikt worden. We schetsen hier het algemene kader. Omdat Boerenbond zijn leden ook uitgebreid wil informeren over de praktische gevolgen, worden er vijf provinciale infovergaderingen georganiseerd.
Het tarief is geïnspireerd op het Duitse systeem. Op de autosnelwegen en de gewestwegen varieert de heffing van 7,4 cent tot 20 cent/km. De minst vervuilende lichte vrachtwagens (MTM tussen de 3,5 en 12 ton en euronorm 6) betalen het minimumtarief. Voor de meest vervuilende lichte vrachtwagens verdubbelt de heffing bijna tot 14,6 cent. Voor de zware vrachtwagens (MTM groter dan 32 ton) bedraagt de heffing 12,8 cent voor de minst vervuilende en 20 cent voor de zwaarst vervuilende voertuigen. In de Brusselse binnenstad ligt de heffing hoger en varieert ze van 9,9 tot 29,2 cent/km.
Klik hier voor meer informatie